Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας έχει μια μεγάλη σελίδα Α3 πάνω στο γραφείο του. Είναι ένα τυπωμένο αρχείο Excel στον κάθετο άξονα του οποίου έχουν καταγραφεί τα μεγάλα έργα που έχουν εξαγγελθεί ή έχουν ξεκινήσει την τελευταία πενταετία. Το πρόβλημα, όμως, βρίσκεται στον οριζόντιο άξονα στον οποίο περιλαμβάνονται τα εξασφαλισμένα κονδύλια για τη χρηματοδότηση αυτών των έργων τα επόμενα χρόνια. Κάθε φορά που κάποιος διαμαρτύρεται για τη χρηματοδότηση ενός έργου, ο κ. Σταϊκούρας ανοίγει τη σελίδα Α3. Εκεί βλέπεις πως για πολλά από τα εξαγγελθέντα έργα της τελευταίας πενταετίας δεν είχαν προβλεφθεί / δεσμευθεί κονδύλια, με πιο γνωστό παράδειγμα την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης.

Όπως δήλωσε ο υπουργός Υποδομών στην τελευταία συνάντηση με τους δημοσιογράφους, η ηγεσία του υπουργείου δεν έχει σηκώσει τα χέρια. Αντίθετα προσπαθεί με κάθε τρόπο να βρει κονδύλια ώστε να προχωρήσει ο μεγαλύτερος δυνατός αριθμός έργων, να συμβαδίσει, δηλαδή, κατά το δυνατόν με τις υποσχέσεις και τους σχεδιασμούς που έχει δώσει η κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια.

Παράλληλα, όμως, ο κ. Σταϊκούρας (που έχει και την εμπειρία λόγω της θητείας στο υπουργείο Οικονομικών) έχει αναλάβει και ένα άλλο καθήκον: Να αποτυπώσει σε αυτό το αρχείο Excel το σύνολο των έργων και των χρηματοδοτήσεων που έχουν εξασφαλιστεί ή δρομολογούνται μέχρι το 2030 – 2035!Ετσι θα υπάρχει σαφής εικόνα των αναγκών σε κονδύλια, ανά έργο, για την επόμενη δεκαετία ώστε να μην βρεθεί ο επόμενος υπουργός Υποδομών προ αντίστοιχων δυσάρεστων εκπλήξεων!

Αλλά και στην κυβέρνηση θα γνωρίζουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες των υφιστάμενων συμβάσεων για να αποφεύγονται καθυστερήσεις και διαμαρτυρίες από την κατασκευαστική αγορά. Όπως εξηγούν στελέχη της τελευταίας, αρκετοί υπουργοί (όχι ο κ. Σταϊκούρας!) δε γνωρίζουν (ή δεν θέλουν να γνωρίζουν) πως όταν καθυστερήσουν να πληρώσουν μια υπογεγραμμένη σύμβαση, ο ανάδοχος θα ζητήσει τα νόμιμα πρόσθετα ποσά που προβλέπει η συγκεκριμένη σύμβαση σε περίπτωση καθυστερημένων πληρωμών!

Στην τελευταία συνάντηση με τους δημοσιογράφους ο υπουργός είχε τονίσει πως αποτελεί προτεραιότητα ο εξορθολογισμός του χαρτοφυλακίου των έργων με βάση τους διαθέσιμους πόρους και με τα νέα δεδομένα που δημιούργησαν οι φυσικές καταστροφές. «Κάθε έργο θα αντιστοιχεί σε μια διασφαλισμένη χρηματοδότηση», ξεκαθάρισε και πρόσθεσε πως η προτεραιοποίηση δεν οδηγεί σε ακύρωση έργων αλλά σε μετάθεσή τους, χρονικά, προς τα πίσω. Ο δεύτερος στόχος του υπουργείου στον τομέα των υποδομών είναι η επιτάχυνση των έργων με τον κ. Σταϊκούρα να υποστηρίζει πως καταγράφεται ήδη αύξηση των ρυθμών υλοποίησης, όπως είδε και από την πρόσφατη επίσκεψή του στα εργοτάξια του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος.

Στην αγορά, πάντως, επικρατεί ανησυχία, ειδικά με βάση τις προβλέψεις για την εξέλιξη του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).