Σε περισσότερους κακοπληρωτές θα οδηγήσει η τροποποίηση του άρθρου 42 που εισηγείται η ΡΑΑΕΥ και τέθηκε χθες σε διαβούλευση σύμφωνα με πηγές των προμηθευτών ενέργειας.

Ειδικότερα, τονίζουν ότι το νέο πλαίσιο, δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να αφήσουν χρέη σε τρεις προμηθευτές, δηλαδή να μην πληρώσουν για 9 από τους 12 μήνες ενός έτους και εκτιμούν ότι η δυνατότητα αυτή θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Αν και οι προμηθευτές θα συμμετάσχουν στη διαβούλευση δεν πιστεύουν ότι μπορεί να αλλάξει το τελικό κείμενο απ’ αυτό που μπήκε στη διαβούλευση. Πλέον μονόδρομος για τους προμηθευτές που θέλουν να εισπράξουν ανεξόφλητες οφειλές θα είναι τα δικαστήρια, ενώ επανέρχεται στο τραπέζι η ανάγκη για τον ενεργειακό Τειρεσία.

Σημειώνεται ότι ο αρχικός σκοπός της τροποποίησης ήταν το αντίθετο, δηλαδή ο περιορισμός του ενεργειακού τουρισμού και ο χαρακτηρισμός και ο περιορισμός των κακοπληρωτών.

Επίσης, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του κειμένου, σκοπός των αλλαγών είναι η διαφύλαξη του θεμελιώδους δικαιώματος του καταναλωτή για αλλαγή Προμηθευτή χωρίς περιορισμούς.

Ταυτόχρονα και η αποτροπή της καταχρηστικής άσκησης του δικαιώματος αλλαγής από στρατηγικούς κακοπληρωτές με επακόλουθο τη συσσώρευση ανεξόφλητων οφειλών προς τους Προμηθευτές. Όμως τελικά ορίζει ότι στρατηγικός κακοπληρωτής ο οποίος δεν μπορεί να αλλάξει εταιρεία αφήνοντας χρέη στις προηγούμενες, είναι όποιος έχει αφήσει χρέη σε τρεις προμηθευτές.

Τι προβλέπει η τροποποίηση

Στο τροποποιημένο άρθρο 42 αναφέρει ότι για να μπορεί να αλλάξει προμηθευτή ένας καταναλωτής δεν πρέπει να έχει δοθεί ήδη εντολή αποκοπής, ή να έχει οφειλές σε τρεις προμηθευτές αν είναι ιδιώτης και σε δύο αν είναι εταιρεία. Επίσης περιγράφεται η δυνατότητα αντίδρασης του προμηθευτή στην περίπτωση οφειλών, ως εξής:

Η προθεσμία εξόφλησης του Λογαριασμού Κατανάλωσης που παρέχεται από τον Προμηθευτή, ξεκινάει από την ημερομηνία αποστολής αυτού και δεν μπορεί να είναι μικρότερη από είκοσι (20) ημέρες για Μικρούς Πελάτες.

Αν παρέλθει άπρακτη και η δεύτερη κατά σειρά προθεσμία εξόφλησης, ο Προμηθευτής οφείλει να επικοινωνήσει με τον Πελάτη εντός δέκα (10) ημερών για να του προσφέρει πρόταση διακανονισμού οφειλής σε δόσεις.

Ο Προμηθευτής ή οι εξουσιοδοτημένοι συνεργάτες του επικοινωνούν με τον Πελάτη μετά τη λήξη της οριζόμενης προθεσμίας υπενθυμίζοντάς του την οφειλή και προσφέροντάς του τη δυνατότητα εξόφλησης του Λογαριασμού Κατανάλωσης σε δόσεις. Ο αριθμός των δόσεων δεν δύναται να είναι μικρότερος από έξι (6) δόσεις.

Η εντολή επισήμανσης

Ο προμηθευτής μπορεί να δώσει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή αν μετά την αλλαγή Προμηθευτή, έχει παρέλθει άπρακτη η ημερομηνία εξόφλησης του τελικού λογαριασμού, κι αν ενώ του έχει προσφέρει πρόταση διακανονισμού οφειλής σε δόσεις δεν τη δεχτεί.

Στην περίπτωση κατά την οποία ο πρώην Πελάτης δεχτεί τον διακανονισμό, ο παλαιός Προμηθευτής δεν υποβάλει Εντολή Επισήμανσης.

Παράλληλα, ενημερώνει γραπτώς τον πρώην Πελάτη σχετικά με την υποβολή της Εντολής Επισήμανσης. Σε κάθε περίπτωση, η υποβολή της Εντολής Επισήμανσης μπορεί να γίνει εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της νέας Δήλωσης Εκπροσώπησης Μετρητή, όπως αυτή έχει καθοριστεί από τον Αρμόδιο Διαχειριστή.

Η Εντολή Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου δύναται να υποβληθεί στο σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή και να είναι παράλληλα ενεργή από τρεις (3) Προμηθευτές το μέγιστο για την κατηγορία των Οικιακών Πελατών και από δύο (2) Προμηθευτές το μέγιστο για την κατηγορία των Μη Οικιακών Πελατών.

Επίσης, τονίζεται ότι ο Προμηθευτής δεν μπορεί να ζητήσει Εντολή απενεργοποίησης μετρητή λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, στην περίπτωση κατά την οποία ο Πελάτης έχει υποβάλει προς τον Προμηθευτή Έντυπο αμφισβήτησης λογαριασμού κατανάλωσης και έχει προσφύγει ενώπιον αρμόδιας αρχής ή δικαστηρίου και έχει λάβει προσωρινή διαταγή ή αναστολή εκτέλεσης της απενεργοποίησης του μετρητή του ή παύσης εκπροσώπησης, αντίστοιχα.

Πέραν του άρθρου 42, η ΡΑΑΕΥ προχωράει σε αλλαγή των άρθρων 39, 28, 18 και 15, καθώς και σε αλλαγές του κώδικα προμήθειας φυσικού αερίου.