Η ιδιοκτήτρια εταιρεία του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2, που ελέγχεται από τη Gazprom, προσέφυγε στο δεύτερο ανώτατο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ζητώντας την ακύρωση της δεσμευτικής απόφασης της ΕΕ για σταδιακή κατάργηση των εισαγωγών φυσικού αερίου από τη Ρωσία, σύμφωνα με δημόσιο έγγραφο που είδε το Reuters.
Η ΕΕ ενέκρινε φέτος νόμο που προβλέπει τον τερματισμό όλων των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου έως τα τέλη του 2027, διακόπτοντας τους ενεργειακούς δεσμούς με τον πρώην βασικό προμηθευτή της Ευρώπης, ως απάντηση στην εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία το 2022.
Η απαγόρευση αυτή μπλόκαρε ουσιαστικά την προοπτική επανενεργοποίησης του συστήματος Nord Stream — δύο διπλών αγωγών κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα, που είχαν κατασκευαστεί από τη ρωσική κρατικά ελεγχόμενη Gazprom και μπορούσαν να μεταφέρουν 110 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως προς τη Γερμανία. Έκρηξη τον Αύγουστο του 2022 προκάλεσε ζημιές και στους δύο αγωγούς. Η Ρωσία έχει κατηγορήσει την Ουκρανία για την επίθεση, κάτι που το Κίεβο αρνείται.
Το σκεπτικό της Nord Stream 2 AG
Σε προσφυγή που κατατέθηκε στο Γενικό Δικαστήριο της ΕΕ, η Nord Stream 2 AG — η ελβετική εταιρεία που κατέχει τον ομώνυμο αγωγό και ανήκει στη Gazprom — ζητά την ακύρωση της απαγόρευσης, υποστηρίζοντας ότι στην πράξη ισοδυναμεί με δήμευση του αγωγού. «Ο αιτών υποστηρίζει ότι ο κανονισμός τον στερεί ουσιαστικά από τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί εμπορικά τον αγωγό του. Αυτό συνιστά de facto απαλλοτρίωση χωρίς πρόβλεψη αποζημίωσης», αναφέρει η προσφυγή.
Η Gazprom δεν απάντησε άμεσα σε αίτημα για σχόλιο, ενώ εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της ΕΕ αρνήθηκαν να σχολιάσουν.
Ο Nord Stream 2 είχε ολοκληρωθεί το 2021, όμως η Γερμανία ανέστειλε το έργο λίγο πριν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022. Ο αγωγός δεν τέθηκε ποτέ σε λειτουργία. Ο Nord Stream 1 είχε τροφοδοτήσει τη Γερμανία με φυσικό αέριο για περισσότερο από μία δεκαετία.
Η ΕΕ ενέκρινε την απαγόρευση του ρωσικού αερίου μέσω νόμου που απαιτούσε ενισχυμένη πλειοψηφία των κρατών-μελών, ώστε να ξεπεραστούν οι αντιρρήσεις της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας.
Στην προσφυγή της, η Nord Stream 2 AG υποστηρίζει επίσης ότι η απαγόρευση έχει χαρακτήρα κυρώσεων και συνεπώς θα έπρεπε να απαιτεί ομοφωνία όλων των κρατών-μελών. «Η επιλογή λανθασμένης νομικής βάσης καθιστά τον κανονισμό άκυρο», αναφέρει η αγωγή, η οποία κατατέθηκε στις 27 Απριλίου και δημοσιεύθηκε στο επίσημο περιοδικό της ΕΕ την περασμένη εβδομάδα.
Μόνο ένας από τους τέσσερις αγωγούς του συστήματος Nord Stream 2 παρέμεινε άθικτος μετά τις εκρήξεις. Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν δήλωσε αυτόν τον μήνα ότι θα μπορούσε να τεθεί ξανά σε λειτουργία «αύριο». Η ΕΕ εισήγαγε πριν το 2022 περίπου το 40% του φυσικού αερίου της από τη Ρωσία. Το ποσοστό αυτό μειώθηκε περίπου στο 13% πέρυσι.
Διαβάστε ακόμη
