Eργοστάσιο συναρμολόγησης μπαταριών στις εγκαταστάσεις της Seat κοντά στη Βαρκελώνη εγκαινίασε την περασμένη εβδομάδα ο κολοσσός της γερμανικής και ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, Volkswagen (VW). Από το 2026, η Volkswagen θα παράγει τέσσερα ηλεκτρικά μοντέλα στην Ισπανία, με στόχο να καταστήσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατάλληλα για μαζική παραγωγή στην Ευρώπη. Το γεγονός αυτός ενισχύει ακόμα περισσότερο την ήδη εξέχουσα θέση της Ισπανίας στο χάρτη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ειδικά καθώς η χώρα αυτή διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης καθώς διαθέτει χαμηλό ενεργειακό και μισθολογικό κόστος, επενδυτικά κίνητρα αλλά και ένα εκτεταμένο δίκτυο προμηθευτών.
Στη σκιά των αποφάσεων της Κομισιόν
Παρόλα αυτά, η χρονική στιγμή κατά την οποία εγκαινιάστηκε το εργοστάσιο της Seat δεν θα μπορούσε, όμως, να είναι χειρότερη, σύμφωνα με την Handlesblatt. Kαι αυτό γιατί ακριβώς μια μέρα πριν η Volkswagen ξεκινήσει την παραγωγή των δικών της μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ισπανία (δηλαδή την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2025) η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κομισιόν) είχε δηλώσει ότι ήταν ανοιχτή στη χαλάρωση της αρχικής απαγόρευσης για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων πιέζουν εδώ και καιρό για αυτό. Το αρχικό σχέδιο ήταν να απαγορευτεί η ταξινόμηση νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2, τα οποία βλάπτουν το κλίμα, από το 2035 και μετά.
Προς το παρόν θεωρείται δεδομένο ότι αυτό το σχέδιο θα ανατραπεί. Επ’ αφορμή των εγκαινίων στο εργοστάσιο της θυγατρικής της Volkswagen, Seat, στο Martorell της Ισπανίας, ωστόσο, ο επικεφαλής της μάρκας VW, Τόμας Σέφερ (Thomas Schäfer), δήλωσε πως «το μέλλον είναι σαφώς ηλεκτρικό», ενώ δεν πιστεύει ότι η παράταση της άρσης της απαγόρευσης για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης θα οδηγήσει σε περαιτέρω οπισθοδρόμηση στην ανάπτυξη.
Την περασμένη Παρασκευή, ο Σέφερ και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Seat, Μάρκους Χάουπ (Markus Haupt), εγκαινίασαν το εργοστάσιο συναρμολόγησης μπαταριών του ομίλου για ηλεκτρικά μικρά αυτοκίνητα. Από το επόμενο έτος, τέσσερα από τα ηλεκτρικά μοντέλα του ομίλου, με τιμή περίπου 25.000 ευρώ, έχουν προγραμματιστεί να βγουν από τη γραμμή συναρμολόγησης στην Ισπανία. «Αυτά τα οχήματα θα δώσουν τεράστια ώθηση στην υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη», δήλωσε ο Σέφερ στο Martorell.
Μέχρι στιγμής, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη έχουν μείνει σημαντικά πίσω από τις προσδοκίες των κατασκευαστών. Ένας σημαντικός λόγος για αυτό είναι η υψηλή τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία, λόγω των ακριβών μπαταριών, διατίθενται κυρίως ως premium μοντέλα. Τα ηλεκτρικά compact αυτοκίνητα προορίζονται πλέον να τα καταστήσουν κατάλληλα για τη μαζική αγορά.
Ο επικεφαλής της VW, Σέφερ έχει θέσει ως αποστολή του την αξιοποίηση των συνεργειών μέσω της στενότερης ενσωμάτωσης των μαρκών του ομίλου. Στην Ισπανία, για πρώτη φορά, τέσσερα μοντέλα από τρεις διαφορετικές μάρκες παράγονται στην ίδια πλατφόρμα. Η VW τα ονόμασε «Ηλεκτρική Αστική Οικογένεια».
Το Cupra Raval θα ξεκινήσει την παραγωγή του τον Μάρτιο, ακολουθούμενο δώδεκα εβδομάδες αργότερα από το ID – Polo. Και τα δύο κατασκευάζονται στο Martorell και, σύμφωνα με τον Σέφερ, κατασκευάζονται ακριβώς εντός χρονοδιαγράμματος. Τα άλλα δύο μοντέλα θα ακολουθήσουν επίσης σε διαστήματα δώδεκα εβδομάδων: το VW ID – Cross SUV και το Skoda Epiq. Και τα δύο κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της Παμπλόνα.
Στο εργοστάσιό του στην Πορτογαλία, ο Όμιλος Volkswagen σχεδιάζει να κατασκευάσει το μικρότερο ηλεκτρικό του αυτοκίνητο – με τιμή εκκίνησης 20.000 ευρώ.
«Αυτή τη στιγμή μεταβαίνουμε από τη θέση του συνοδηγού στη θέση του οδηγού στην βασική τεχνολογία του ηλεκτρικού κόσμου», αναφώνησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Seat, Χάουπτ (Haupt). Πρόσθεσε ότι αυτό θα καθιστούσε την εταιρεία «το σημείο αναφοράς για την ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη».
Ολόκληρος ο Όμιλος Volkswagen παρέδωσε σχεδόν 80% περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Ωστόσο, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν για την εταιρεία με έδρα το Βόλφσμπουργκ το 2024.
Το νέο εργοστάσιο συναρμολόγησης στο Martorell κατασκευάστηκε σε διάστημα λίγο μεγαλύτερο των δύο ετών σε μια έκταση 64.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Από το επόμενο έτος, ένα σύστημα μπαταριών θα μπορεί να συναρμολογείται εκεί κάθε 45 δευτερόλεπτα, που ισοδυναμεί με 1.200 την ημέρα και 300.000 ετησίως.
Οι μπαταρίες θα προέρχονται αρχικά από τις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις παραγωγής της VW στο Salzgitter της Γερμανίας. Ο τύπος μπαταρίας είναι οι κυψέλες νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου (NMC) που ήταν στάνταρ στην Ευρώπη μέχρι τώρα. Ενώ η VW κατασκευάζει επίσης το δικό της εργοστάσιο μπαταριών στο Sagunt της Ισπανίας, κοντά στη Βαλένθια, θα ολοκληρωθεί αργότερα από το αρχικά προγραμματισμένο: Η μαζική παραγωγή εκεί θα ξεκινήσει τον Ιούλιο του 2027.
Το εργοστάσιο συναρμολόγησης μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων στο Martorell είχε επίσης αρχικά προγραμματιστεί να ξεκινήσει την παραγωγή φέτος, αλλά τώρα θα ξεκινήσει στις αρχές του 2026.
Παραγωγή κυψελών LFP στο Sagunt
Στο Sagunt, η εταιρεία σχεδιάζει να παράγει έναν νέο τύπο μπαταρίας, γνωστό στην τεχνική ορολογία ως κυψέλες LFP – μπαταρίες λιθίου-σιδήρου φωσφόρου. Ενώ αυτά τα στοιχεία προσφέρουν μικρότερη αυτονομία και επομένως είναι πιο κατάλληλα για οδήγηση στην πόλη, είναι φθηνότερα και επομένως ιδανικά για τα ήδη χαμηλότερα περιθώρια κέρδους μικρά αυτοκίνητα.
Το μακροπρόθεσμο σχέδιο είναι οι μισές μπαταρίες να κατασκευάζονται εσωτερικά και οι άλλες μισές να αγοράζονται από εξωτερικούς συνεργάτες. Η VW συνεργάζεται, μεταξύ άλλων, με τον Κινέζο κατασκευαστή Gotion.
Οι μπαταρίες είναι το πιο ακριβό εξάρτημα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το 2022, η VW ίδρυσε τη δική της θυγατρική για την παραγωγή των δικών της μπαταριών – Powerco. Η αρχική ιδέα ήταν να γίνει λιγότερο εξαρτημένη από τους Κινέζους παραγωγούς.
Ωστόσο, η VW βρίσκεται τώρα σε κρίση, εν μέρει λόγω προβλημάτων πωλήσεων στη σημαντική κινεζική αγορά, και η επιχείρηση έντασης κεφαλαίου με τις δικές της μπαταρίες αποδεικνύεται επιβάρυνση. Η θυγατρική μπαταριών Powerco, που ιδρύθηκε το 2022, έχει κοστίσει στον Όμιλο VW περισσότερα από 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι σήμερα. Τώρα, η εταιρεία λέει ότι θέλει να παραμείνει ευέλικτη συνεργαζόμενη με εξωτερικούς συνεργάτες.
Οι λόγοι που φέρνουν την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Volkswagen στην Ισπανία
Η Ισπανία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός αυτοκινήτων στην Ευρώπη και αποτελεί βασικό στοιχείο των σχεδίων ηλεκτροκίνησης της Volkswagen.
Η χώρα διαθέτει τέσσερα σημαντικά πλεονεκτήματα: φθηνή πράσινη ηλεκτρική ενέργεια, συγκριτικά χαμηλούς μισθούς, κυβερνητικά επενδυτικά κίνητρα που χρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και ένα δίκτυο προμηθευτών.
Αυτά τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα θα μπορούσαν να καταστήσουν την Ισπανία την πιο σημαντική τοποθεσία της Ευρώπης για την παραγωγή μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η VW είναι μεταξύ των μεγαλύτερων επενδυτών. Η εταιρεία, μαζί με τους συνεργάτες της, επενδύει συνολικά δέκα δισεκατομμύρια ευρώ στην ηλεκτρική κινητικότητα στη χώρα, εκ των οποίων τρία δισεκατομμύρια ευρώ προορίζονται για την ηλεκτροκίνηση του εργοστασίου στο Martorell. Εκτός από τα μικρά ηλεκτρικά οχήματα, στο μέλλον θα παράγονται εκεί και υβριδικά και οχήματα με κινητήρα καύσης.
Διαβάστε ακόμη
