Τίτλοι τέλους θα μπουν στο έργο κατασκευής του τερματικού στο Βασιλικό αν οι προσπάθειες δεν καταλήξουν σε κάτι που να ικανοποιεί την Κυπριακή Δημοκρατία όπως είπε ο υπουργός Ενέργειας της Κύπρου, Γιώργος Παπαναστασίου. Οι προσπάθειες διακανονισμού δεν φαίνεται να αποφέρουν καρπούς με τον υπουργό να δηλώνει σε κυπριακά μέσα, μετά τη συνεδρίαση του υπουργικού Συμβουλίου στο Προεδρικό Μέγαρο πως «δεν είναι θέμα διακανονισμού».

Το έργο που ανήκει στην Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ – θυγατρική της ΔΕΦΑ) και ανέλαβε να το εκτελέσει κοινοπραξία υπό την κινεζική China Petroleum Pipeline Company (CPP) σκοντάφτει σε πάνω σε βουνό προβλημάτων και καινούργιων απαιτήσεων. Η κινεζική κοινοπραξία ζητεί από την Κυπριακή Δημοκρατία 200 εκατ. ευρώ από τα σχεδόν 550 εκατ. που ήταν η αξία του έργου, μέσω προσφυγής στη διεθνή διαιτησία του Λονδίνου. Σημειώνεται πως η προβλήτα έχει ολοκληρωθεί μόλις κατά 45%-50% και η διαδικασία της κατασκευής κρέμεται πλέον από μία κλωστή.

Ο κ. Παπαναστασίου σχολίασε πάντως πως «το τερματικό του Βασιλικού θα πρέπει να ολοκληρωθεί». Και συμπλήρωσε ότι, η μείωση του κόστους της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής περνά μέσα από το τερματικό αυτό, και ο λόγος είναι διότι είναι η πρώτη υποδομή που θα εισαγάγει φυσικό αέριο στην Κύπρο.

Το έργο έχει περάσει από σαράντα κύματα. Τα συμβόλαια για την κατασκευή του τερματικού LNG υπογράφηκαν τέλη του 2019 (παρά τις σοβαρές ενστάσεις του Γενικού Ελεγκτή για τη διαδικασία αξιολόγησης και κατακύρωσης του διαγωνισμού από τη ΔΕΦΑ), έναντι ποσού περίπου 290 εκατ. ευρώ, από το οποίο τα 100 εκατ. ήταν χρηματοδότηση της ΕΕ. Τα έργα είχε αναφερθεί αρχικά ότι θα άρχιζαν τον Σεπτέμβριο του 2020 και θα παραδίδονταν σε δύο χρόνια. Με επίκληση των προβλημάτων που προκάλεσε σε πολλά επίπεδα η πανδημία, η China Petroleum Pipeline Company ζήτησε παράταση, αλλά και πρόσθετα λεφτά, λόγω κυρίως της ανόδου των τιμών των πρώτων υλών. Η Κυβέρνηση, μετά από απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής Αλλαγών και Απαιτήσεων, με τη διαφωνία και πάλι του Γενικού Ελεγκτή, συμφώνησε στην καταβολή περίπου 25 εκατ. ευρώ επιπρόσθετα της αρχικής αποζημίωσης. Και η κοινοπραξία δεσμεύτηκε ότι θα ολοκληρώσει το έργο μέχρι τον Ιούλιο του 2023. Η Ομάδα Έργου της ΕΤΥΦΑ υποστηρίζει πως με τα σημερινά δεδομένα δεν μπορεί να ολοκληρωθεί το έργο μέχρι τον Ιούλιο.

Ακολούθησε νέα παράταση για τον Οκτώβριο του 2023 και για την ώρα μετατίθεται για Ιούλιο του 2024, με βάση τις δεσμεύσεις της κινεζικής πλευράς. Το ΔΣ της ΕΤΥΦΑ είχε αποφασίσει να αποστείλει επιστολή στην κινεζική εταιρεία, με την οποία να ζητεί τον καθορισμό νέου χρονοδιαγράμματος παράδοσης του έργου, με την ανάληψη σχετικών εγγυήσεων από τον εργολάβο. Εγείρονται ανησυχίες και ερωτήματα γύρω από το αν η διαδικασία της κατασκευής θα έπρεπε να συνεχιστεί ή όχι, ενώ εξελίσσεται μια διαιτησία σε δικαστήριο του Λονδίνου, κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος εκ μέρους του εργολάβου του έργου από τις 17.2.2023, μέσω της οποίας ζητεί τα επιπλέον 200 εκατ. ευρώ.