Βαθαίνει ολοένα και περισσότερο η κρίση της Tesla, καθώς την Τετάρτη 23 Ιουλίου 2025 η εταιρεία ανακοίνωσε τη δεύτερη συνεχόμενη μείωση των κερδών της. Ο Διευθύνων Σύμβουλος και ιδρυτής Έλον Μασκ προειδοποίησε τους επενδυτές για μερικά ακόμη «δύσκολα τρίμηνα» κατά την παρουσίαση των τελευταίων τριμηνιαίων αποτελεσμάτων.
Ταυτόχρονα, ο Μασκ τόνισε ότι εργάζεται πάνω σε ένα νέο «γενικό σχέδιο» για την Tesla. Θέλει να επεκτείνει την υπηρεσία ρομποταξί της εταιρείας φέτος και στη συνέχεια να φτάσει «στο μισό του πληθυσμού των ΗΠΑ».
Ο κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανέφερε κέρδη 1,17 δισεκατομμυρίων δολαρίων το τελευταίο τρίμηνο, 16% λιγότερα από ό,τι ένα χρόνο νωρίτερα. Τα έσοδα μειώθηκαν κατά 12% σε ετήσια βάση σε περίπου 22,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Ήταν η μεγαλύτερη πτώση εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία, σημειώνει η Handelblatt. Τα προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή ήταν ακόμα 40 σεντς.
Αυτό δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των αναλυτών. Κατά μέσο όρο, είχαν προβλέψει κέρδη 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων και έσοδα λίγο πάνω από 22,7 δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι μετοχές της Tesla υποχωρούν σημαντικά
Ένας βασικός παράγοντας στην πτώση ήταν η μείωση κατά 13,5% στις παραδόσεις οχημάτων, την οποία είχε αναφέρει προηγουμένως η Tesla. Σύμφωνα με τα στοιχεία, 384.122 οχήματα παραδόθηκαν το εαρινό τρίμηνο. Αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι η νέα έκδοση του προηγούμενου μπεστ σέλερ, το Model Y, επίσης δεν κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις. Παραδίδεται στους πελάτες από τον Μάρτιο.
Η Tesla ανακοίνωσε επίσης ότι θα ξεκινήσει φέτος τη μαζική παραγωγή ενός πιο προσιτού μοντέλου εισαγωγικού επιπέδου. Σύμφωνα με τον Musk, θα μοιάζει με το Model Y. Τα πρώτα οχήματα έχουν ήδη παραχθεί. Η εταιρεία δεν έδωσε πρόβλεψη πωλήσεων για ολόκληρο το έτος την Τετάρτη.
Η μετοχή υποχώρησε κατά 5,5% στις συναλλαγές μετά το κλείσιμο των συναλλαγών στις ΗΠΑ. Η αξία της είχε μειωθεί κατά 18% από την αρχή του έτους μέχρι το κλείσιμο της Τετάρτης, αλλά έχει ανακάμψει σε μεγάλο βαθμό από τα χαμηλά του Μαρτίου και του Απριλίου.
Πολλοί από τους, ως επί το πλείστον φιλελεύθερους, πελάτες της Tesla αποφεύγουν την Tesla επειδή απορρίπτουν τις πολιτικές αποφάσεις του Μασκ. Ως επικεφαλής της νεοσύστατης κυβερνητικής υπηρεσίας DOGE, μείωσε τα διεθνή κονδύλια αναπτυξιακής βοήθειας και απέλυσε δεκάδες χιλιάδες δημόσιους υπαλλήλους, μεταξύ άλλων. Έκτοτε, έχει παραιτηθεί από αυτή τη θέση.
Ρομποταξί και Ρομπότ
Η εταιρεία αντιμετώπισε επίσης αυξημένο ανταγωνισμό. Εκτός της εγχώριας αγοράς των ΗΠΑ, οι κινεζικές μάρκες ειδικότερα έχουν κερδίσει έδαφος. Ταυτόχρονα, καταξιωμένοι κατασκευαστές όπως η Volkswagen και η BMW έχουν φτάσει τα όρια με τα δικά τους ηλεκτρικά μοντέλα. Ως αποτέλεσμα, η Tesla υποφέρει από τη μείωση των πωλήσεων στην Ευρώπη εδώ και μήνες.
Εν τω μεταξύ, ο Μασκ δεν κουράζεται να τονίζει ότι το μέλλον της Tesla βρίσκεται στην επιχείρηση της αυτόνομης οδήγησης και των ανθρωποειδών ρομπότ. Η «αυτονομία» είναι ο πυρήνας της ιστορίας της Tesla, δήλωσε.
Πολλοί επενδυτές εξακολουθούν να πιστεύουν σε αυτήν την υπόσχεση. Γνωστοί αναλυτές, όπως ο Dan Ives της Wedbush Securities, τη χρησιμοποιούν για να δικαιολογήσουν την εξαιρετικά υψηλή χρηματιστηριακή αποτίμηση της εταιρείας.
Ωστόσο, η εφαρμογή παραμένει αργή. Τον Ιούνιο, η Tesla λάνσαρε την πρώτη της υπηρεσία ρομποτικά ταξί στο κέντρο του Ώστιν του Τέξας. Η εταιρεία προχωρά πολύ προσεκτικά. Θα αναπτυχθούν μόνο δέκα έως 20 οχήματα, καθένα από τα οποία θα μπορεί να λειτουργεί σε επιλεγμένες αστικές περιοχές. Κάθε όχημα έχει έναν επόπτη στη θέση του συνοδηγού, ο οποίος μπορεί να παρέμβει μέσω της οθόνης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Το τροποποιημένο Model Y μπορεί επίσης να ελέγχεται εξ αποστάσεως.
Αυτά είναι όλα μέτρα γνωστά από τις πρώτες ημέρες των ανταγωνιστικών προσφορών, όπως αυτές του κατασκευαστή Waymo. Η διαφορά, ωστόσο, είναι ότι η θυγατρική της Google είχε μόνο κάποιον πίσω από το τιμόνι και στη θέση του συνοδηγού κατά τη φάση δοκιμών των αυτόνομων αυτοκινήτων της. Δεν ήταν πλέον στο πλοίο όταν ξεκίνησε η εμπορική υπηρεσία το 2020.
Ο ανταγωνισμός από την Κίνα επεκτείνεται στη Μέση Ανατολή
Η Tesla ανακοίνωσε ότι συνεχίζει να προωθεί τα σχέδιά της για ρομποτικά ταξί και οικονομικά προσιτά οχήματα. Αυτό συμβαίνει «παρά το συνεχιζόμενο αβέβαιο μακροοικονομικό περιβάλλον λόγω των αλλαγών στα τιμολόγια, των ασαφών επιπτώσεων από τις αλλαγές στη δημοσιονομική πολιτική και της πολιτικής διάθεσης».
Ο Musk υποσχέθηκε να επεκτείνει περαιτέρω την περιοχή της υπηρεσίας ρομποτικά ταξί αργότερα φέτος, για παράδειγμα, στο Σαν Φρανσίσκο και τη Φλόριντα, υπό την προϋπόθεση ότι οι αρχές δεν εμποδίζουν την επέκταση. Οι ιδιοκτήτες της Tesla θα μπορούν επίσης να μετατρέψουν τα ιδιωτικά τους οχήματα σε ταξί από το 2026.
Οι ειδικοί εξέφρασαν σκεπτικισμό. Μέχρι στιγμής, «δεν υπάρχουν στοιχεία ότι έχουν υποβληθεί αιτήσεις για τις σχετικές άδειες», δήλωσε ο Paul Miller, αναλυτής στην εταιρεία έρευνας αγοράς Forrester. Ο ανταγωνισμός επίσης δεν κοιμάται. Η Waymo, με την υποστήριξη της μητρικής εταιρείας της Google, Alphabet, προσφέρει ήδη επί πληρωμή υπηρεσίες, πλήρως αυτόνομης οδήγησης, σε αρκετές πόλεις των ΗΠΑ, τόνισε ο Miller. Εν τω μεταξύ, οι κινεζικές εταιρείες βασίζονται στην εγχώρια επιτυχία τους για να λανσάρουν νέες υπηρεσίες ταξί στη Μέση Ανατολή τους επόμενους μήνες.
Η Missy Cummings, διευθύντρια του Κέντρου Αυτονομίας και Ρομποτικής του Πανεπιστημίου George Mason, αποκαλεί την άδεια θέση του οδηγού στο ρομποταξί «κοσμητικό». Η Tesla «δεν θέλει να παραδεχτεί το προφανές – ότι ένα άτομο βρίσκεται στο αυτοκίνητο», δήλωσε ο Cummings στο Businessweek Bloomberg. Ποτέ πριν «μια εταιρεία στην ιστορία των αυτόνομων αυτοκινήτων δεν έχει αναπτύξει τόσο μεγάλη εξωτερική υποστήριξη».
Οι επιδοτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα τερματίζονται
Τα έσοδα της Tesla από την αυτοκινητοβιομηχανία μειώθηκαν κατά 16% στα 16,66 δισεκατομμύρια δολάρια το τελευταίο τρίμηνο. Ωστόσο, τους επόμενους μήνες, θα μπορούσε να υπάρξει βραχυπρόθεσμη υποστήριξη από τις πολιτικές του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ: Οι επιδοτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ θα λήξουν στα τέλη Σεπτεμβρίου. Μέχρι τότε, οι αγοραστές λαμβάνουν πίστωση 7.500 δολαρίων κατά την αγορά επιλέξιμων οχημάτων. Η απώλεια των επιδοτήσεων θα μπορούσε να δελεάσει ορισμένους υποψήφιους αγοραστές να βιαστούν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Προβλήματα, ωστόσο, διαφαίνονται σε έναν άλλο τομέα. Τα τελευταία χρόνια, η Tesla έχει κερδίσει πολλά χρήματα πουλώντας δικαιώματα ρύπανσης CO₂ σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες των οποίων τα οχήματα δεν πληρούσαν τα αυστηρά πρότυπα CO₂ στις ΗΠΑ. Ωστόσο, η κυβέρνηση Τραμπ ανακοίνωσε ότι θα καταργήσει αυτές τις κυρώσεις σε ομοσπονδιακό επίπεδο.
«Κάνουν τα συμβατικά οχήματα με κινητήρα καύσης πιο ανταγωνιστικά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λιγότερο», εξήγησε ο Batt Odgerel, διευθυντής του Ιδρύματος Έρευνας Ενεργειακής Πολιτικής. Το μέλλον άλλων προγραμμάτων μείωσης των εκπομπών CO₂ είναι επίσης ασαφές. Η Tesla έχει πουλήσει περισσότερα δικαιώματα ρύπανσης από οποιονδήποτε άλλο κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Οι αναλυτές της επενδυτικής εταιρείας William Blair αναμένουν ότι τα έσοδα από τα πιστοποιητικά CO₂ θα μειωθούν κατά σχεδόν τα δύο πέμπτα φέτος στα 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια και θα εξαφανιστούν εντελώς έως το 2027.
Η μείωση μπορεί επομένως να έρχεται ταχύτερα από ό,τι ανέμεναν πολλοί αναλυτές προηγουμένως. Ενώ ήταν σαφές ότι η επιχείρηση πιστοποιητικών τελικά θα σταματούσε καθώς και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες θα στραφούν σε ηλεκτρικά οχήματα, στην Tesla είχε χορηγηθεί προηγουμένως μεγαλύτερη περίοδος χάριτος.
Διαβάστε ακόμη