Μαζικά επεκτείνει τις ναυτιλιακές δραστηριότητές του ο παγκόσμιος ηγέτης της κινεζικής αγοράς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ακόμη και κατά τη διάρκεια του παρθενικού ταξιδιού του πρώτου δικού της φορτηγού πλοίου αυτοκινήτων, το οποίο η κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων BYD ξεφόρτωσε στο Bremerhaven τον Φεβρουάριο του 2024, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της Ευρώπης είχαν την αίσθηση ότι το πλοίο μήκους 200 μέτρων roll-on-roll-off («RoRo») – στο οποίο τα αυτοκίνητα οδηγούνται πάνω και κάτω από το πλοίο – δύσκολα θα είναι το μόνο με το οποίο ο ανταγωνιστής από τη Shenzhen σκοπεύει να εξυπηρετήσει τις παγκόσμιες αγορές με τα προϊόντα του, σύμφωνα με την Handelsblatt.

Εξάλλου, οι Κινέζοι είχαν βαφτίσει το πλοίο που είχαν ναυλώσει από τη ναυτιλιακή εταιρεία Zodiac Maritime στην Αγγλία «BYD Explorer No. 1».

Οι ανησυχίες των ανταγωνιστών πραγματοποιήθηκαν ταχύτερα από το αναμενόμενο. Λίγο περισσότερο από ένα χρόνο αργότερα, επτά μεταγωγικά αυτοκίνητα της εταιρείας, η οποία έκτοτε έχει γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, πλέουν ήδη στους ωκεανούς του κόσμου. Ένα όγδοο, το «BYD Jinan», βρίσκεται υπό κατασκευή και αναμένεται να αποπλεύσει φέτος.

Προκειμένου να αποφύγει την εξάρτησή της από τρίτες ναυτιλιακές εταιρείες όπως η Höegh, η K-Line, η Wallenius Wilhelmsen ή η Grimaldi, οι οποίες έχουν σημειώσει εξαιρετικά κέρδη τα τελευταία χρόνια λόγω της έλλειψης ναυτιλιακής χωρητικότητας, η BYD επεκτείνεται επί του παρόντος μαζικά στον ίδιο τον κλάδο της ναυτιλίας. Με εξαίρεση το «Explorer No. 1», τα φορτηγά πλοία ανήκουν πλέον επίσης στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία.

Το μέγεθος είναι επίσης σε ζήτηση μεταξύ των Κινέζων. Με 9.200 θέσεις στάθμευσης, το τέταρτο μεταφορικό τους Ro-Ro, το «BYD Shenzhen», έσπασε το προηγούμενο ρεκόρ όγκου στις αρχές του τρέχοντος έτους. Μέχρι τότε, το νορβηγικό «Höegh Aurora» ήταν ο κάτοχος του ρεκόρ – με περίπου 100 λιγότερα οχήματα από το BYD Shenzhen.

Ωστόσο, η μετάβαση στη μεταφορά με το δικό της πλοίο αποκαλύπτει περισσότερα για τις πωλήσεις της BYD απ’ ό,τι θα ήθελαν οι Κινέζοι. Χρησιμοποιώντας ναυτιλιακές πύλες όπως η Vesselfinder, είναι εύκολο να δείτε πού πηγαίνουν οι τρέχουσες αποστολές του κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Το πρωί της Τρίτης 1 Ioυλίου 2025, το «BYD Hefei», το οποίο είχε προηγουμένως αγκυροβολήσει στη διώρυγα του Σουέζ, αγκυροβόλησε στο λιμάνι της Βαρκελώνης. Το πλοίο Ro-Ro, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία στις αρχές του 2025, έχει χωρητικότητα 7.000 αυτοκινήτων. Τα οχήματα αναμένεται να διανεμηθούν από τη Βαρκελώνη στην ενδοχώρα σε όλη τη νότια Ευρώπη – κατά προτίμηση με εμπορευματικές αμαξοστοιχίες.

Οι περισσότερες εξαγωγές κατευθύνονται στο Μεξικό

Ωστόσο, σχεδόν διπλάσιος αριθμός οχημάτων κατευθύνεται σήμερα προς το Μεξικό. Τόσο το «BYD Explorer No. 1» όσο και το «BYD Changzhou» κατευθύνονται προς το λιμάνι Lazaro Cardenas νοτιοδυτικά της Πόλης του Μεξικού στον Ειρηνικό το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου, αν και με διαφορά δέκα ημερών.

Ωστόσο, η BYD δεν φαίνεται να βασίζεται αποκλειστικά στον δικό της στόλο. Οι κλήσεις σε ναυτιλιακούς κόμβους όπως η Σιγκαπούρη, το Ningbo κοντά στη Σαγκάη ή το λιμάνι της Διώρυγας του Σουέζ υποδηλώνουν ότι ο κατασκευαστής αυτοκινήτων χρησιμοποιεί αυτά τα σημαντικά κέντρα μεταφόρτωσης για τη μεταφορά μικρότερων φορτίων αυτοκινήτων σε περιφερειακά πλοία που διαχειρίζονται άλλες ναυτιλιακές εταιρείες. Τα φορτηγά πλοία του ομίλου «BYD Xian», «BYD Shenzhen» και «BYD Changsha» έχουν επί του παρόντος εμφανιστεί εκεί.

Ωστόσο, ο προορισμός – «Γερμανία» – δεν περιλαμβάνεται στο τρέχον πρόγραμμα της κινεζικής εταιρείας. «Μέχρι στιγμής φέτος, κανένα πλοίο RoRo της BYD δεν έχει προσεγγίσει το Bremerhaven», αναφέρει μια εκπρόσωπος του φορέα εκμετάλλευσης λιμένα BLG σε απάντηση σε σχετικό ερώτημα. «Δεν υπάρχουν επίσης σχέδια για εκκίνηση τους επόμενους μήνες».

Τα αυτοκίνητα BYD έρχονται προς το παρόν στη Γερμανία μόνο μέσω μιας άλλης ναυτιλιακής εταιρείας. Υπάρχουν τακτικές προσεγγίσεις – δηλαδή στάσεις φορτηγών πλοίων για μεταφόρτωση εμπορευμάτων – από την Cosco, αναφέρει η ίδια. Με την κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία συνήφθη πέρυσι στενή συνεργασία. Σύμφωνα με την ίδια, τα οχήματα BYD μεταφέρονται επίσης με τα φορτηγά τους.

Η μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων θεωρείται επικίνδυνη

Εν τω μεταξύ, η θαλάσσια μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων παραμένει ένα επικίνδυνο εγχείρημα. Πριν από ένα μήνα -και όχι για πρώτη φορά- ένα πλοίο μεταφοράς έπιασε φωτιά νότια του Adak στην Αλάσκα. Το «Morning Midas», ένα πλοίο ναυλωμένο από τη Zodiac Maritime υπό τη σημαία της Λιβερίας, είχε 681 ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα στο πλοίο. Στη συνέχεια, το πλοίο βυθίστηκε στις 23 Ιουνίου, φορτωμένο με συνολικά 3048 αυτοκίνητα.

Το βάθος του νερού των 5.000 μέτρων δυσχεραίνει την αναζήτηση των αιτιών της πυρκαγιάς στο μεταγωγικό αυτοκίνητο, το οποίο κατευθυνόταν από την Κίνα προς το Lazaro Cardenas στο Μεξικό. Τα μέλη του πληρώματος ανέφεραν ότι η φωτιά ξέσπασε στο κατάστρωμα όπου ήταν σταθμευμένα τα ηλεκτρικά οχήματα. Τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί αρκετές μεγάλες πυρκαγιές σε μεταφορείς αυτοκινήτων με ηλεκτρικά οχήματα.

Διαβάστε ακόμη