Η ηλεκτροκίνηση δεν αποτελεί απλώς μια τεχνολογική εξέλιξη, αλλά μια ριζική αλλαγή στο μοντέλο των μεταφορών, που προϋποθέτει τη σύμπραξη έρευνας, υποδομών και επιχειρηματικότητας. Η Ελλάδα, αν και δεν βρίσκεται στις πρώτες θέσεις σε ό,τι αφορά τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, διαθέτει ισχυρή ερευνητική δραστηριότητα και πρωτοποριακές λύσεις που μπορούν να υποστηρίξουν τη μετάβαση αυτή. Στο πλαίσιο του 8ου Συνεδρίου Ηλεκτροκίνησης, εκπρόσωποι του ερευνητικού και επιχειρηματικού κόσμου ανέλυσαν τις προκλήσεις και προτάσεις για την επόμενη ημέρα.
Η συζήτηση επικεντρώθηκε σε δύο βασικά θέματα. Το πρώτο αφορά το ρόλο της έρευνας και της καινοτομίας στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και το δεύτερο τη διαμόρφωση ενός βιώσιμου δικτύου υποδομών, που θα επιτρέψει την ευρεία διάδοση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Η Ελλάδα στην αιχμή της έρευνας, αλλά χωρίς σύνδεση με την αγορά
Ο Ευάγγελος Μπεκιάρης, Διευθυντής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του ΕΚΕΤΑ, αναφέρθηκε στην ερευνητική δυναμική της Ελλάδας, τονίζοντας ότι η χώρα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της Ευρώπης στην έρευνα και την καινοτομία. «Στην Ελλάδα δεν είμαστε ουραγοί στην έρευνα. Έχουμε εξαιρετικά ερευνητικά κέντρα και βρισκόμαστε στις πρώτες ευρωπαϊκές θέσεις. Το πρόβλημα είναι ότι ένα μεγάλο μέρος αυτής της έρευνας δεν μετατρέπεται σε εμπορική καινοτομία. Αυτό πρέπει να αλλάξει, ώστε η τεχνογνωσία που παράγουμε να καταλήγει σε προϊόντα και υπηρεσίες που θα ωφελήσουν την αγορά και τους πολίτες».
Αναφέρθηκε, επίσης, στην αύξηση των κατοχυρωμένων πατεντών από το ΕΚΕΤΑ, από 2-3 ετησίως σε 41 μέσα στο 2023, κάτι που αποδεικνύει τη δυναμική της χώρας. Ωστόσο, τόνισε ότι η καινοτομία δεν μπορεί να μείνει «εγκλωβισμένη» στα εργαστήρια.
Ο Άγγελος Αμδίτης, Διευθυντής Έρευνας και Ανάπτυξης του ΕΠΙΣΕΥ-ΕΜΠ και Ιδρυτής του I-SENSE Research Group, εστίασε στον ρόλο των έξυπνων συστημάτων μεταφορών (ITS) και των δεδομένων, υπογραμμίζοντας ότι η ηλεκτροκίνηση δεν περιορίζεται μόνο στα οχήματα. «Δεν αρκεί να μιλάμε μόνο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πρέπει να σκεφτούμε συνολικά το σύστημα κινητικότητας: πώς φορτίζουν τα οχήματα, πώς συνδέονται με το δίκτυο ενέργειας, πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την εμπειρία των χρηστών και να αυξήσουμε την αποδοτικότητα των υποδομών». Αναφέρθηκε, επίσης, στην ανάγκη ένταξης των ηλεκτρικών οχημάτων στο ενεργειακό σύστημα, μέσω της τεχνολογίας Vehicle-to-Grid (V2G), που επιτρέπει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αποθηκεύουν ενέργεια και να την επιστρέφουν στο δίκτυο όταν αυτό χρειάζεται.
Ο Χάρης Σιακαντάρης, Διευθύνων Σύμβουλος της Cyclopolis, προσέγγισε το ζήτημα από την πλευρά της μικροκινητικότητας και της συλλογής δεδομένων. Η εταιρεία του διαχειρίζεται κοινόχρηστα ποδήλατα και ηλεκτρικά ποδήλατα σε περισσότερους από 30 δήμους στην Ελλάδα. «Η ηλεκτροκίνηση δεν αφορά μόνο τα αυτοκίνητα. Τα κοινόχρηστα ηλεκτρικά ποδήλατα και οι στόλοι ελαφρών ηλεκτρικών οχημάτων αποτελούν ένα βασικό εργαλείο για τις βιώσιμες πόλεις. Μέσα από τη χρήση αισθητήρων και την ανάλυση δεδομένων μπορούμε να βελτιώσουμε την εμπειρία μετακίνησης και να σχεδιάσουμε καλύτερες υποδομές».
Υποδομές φόρτισης: Οι σταθεροί φορτιστές ή η ασύρματη φόρτιση;
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αναδείχθηκαν ήταν η έλλειψη αξιόπιστων υποδομών φόρτισης. Ο Ευάγγελος Μπεκιάρης ανέφερε ότι το παραδοσιακό μοντέλο των σταθμών φόρτισης έχει σημαντικά μειονεκτήματα. «Δεν μπορούμε να γεμίσουμε τη χώρα με φορτιστές που απαιτούν συνεχή συντήρηση και αντικατάσταση κάθε πέντε χρόνια. Πρέπει να δούμε πιο μακριά και να επενδύσουμε σε τεχνολογίες όπως η επαγωγική φόρτιση».
Αναφέρθηκε σε πιλοτικά προγράμματα στο εξωτερικό, όπου οχήματα φορτίζονται ενώ κινούνται μέσω ηλεκτρομαγνητικών πεδίων που ενσωματώνονται στο οδόστρωμα. Ο Άγγελος Αμδίτης συμφώνησε, τονίζοντας τη σημασία της ευφυούς διαχείρισης των υποδομών φόρτισης. «Το δίκτυο φόρτισης πρέπει να συνδεθεί με το ενεργειακό σύστημα. Δεν αρκεί να έχουμε περισσότερους φορτιστές – πρέπει να έχουμε έξυπνη διαχείριση της ζήτησης και της διαθεσιμότητας ενέργειας». Ο Χάρης Σιακαντάρης ανέδειξε τη σημασία της συλλογής δεδομένων από τα ηλεκτρικά οχήματα για τη βέλτιστη τοποθέτηση φορτιστών. «Οι πόλεις πρέπει να χρησιμοποιούν πραγματικά δεδομένα μετακίνησης για να καθορίσουν πού χρειάζονται σταθμοί φόρτισης, αντί να εγκαθιστούν υποδομές στα τυφλά».
Προοπτικές για το μέλλον: Τι πρέπει να αλλάξει στην Ελλάδα;
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με μια συζήτηση για τις προτεραιότητες που πρέπει να τεθούν για το 2025. Ο Ευάγγελος Μπεκιάρης υποστήριξε ότι η Ελλάδα πρέπει να τολμήσει ένα «άλμα» προς τις νέες τεχνολογίες, αντί να ακολουθεί τις εξελίξεις με καθυστέρηση. Ο Άγγελος Αμδίτης έθεσε ως στόχο την αύξηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, κυρίως στις δημόσιες συγκοινωνίες και τους εταιρικούς στόλους, ενώ ο Χάρης Σιακαντάρης τόνισε τη σημασία της μικροκινητικότητας και της έξυπνης διαχείρισης μετακινήσεων.
Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόνο τεχνολογία, αλλά ένας ολικός επανασχεδιασμός του τρόπου μετακίνησης. Η Ελλάδα διαθέτει την έρευνα και την τεχνογνωσία. Το ερώτημα είναι αν μπορεί να περάσει από τη θεωρία στην πράξη και να διαμορφώσει ένα σύγχρονο και βιώσιμο σύστημα μεταφορών.
Διαβάστε ακόμη