Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να αποσύρει τα σχέδια για μια ουσιαστική απαγόρευση παραγωγής νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, σύμφωνα με δηλώσεις κορυφαίου Ευρωπαίου αξιωματούχου, που μετέδωσε το Reuters. Εάν επιβεβαιωθεί, θα πρόκειται για μια σημαντική πολιτική νίκη για τη Γερμανία, η οποία εδώ και μήνες πιέζει εντατικά ώστε να προστατεύσει τα συμφέροντα των αυτοκινητοβιομηχανιών της.

Ο Μάνφρεντ Βέμπερ, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ), του μεγαλύτερου κόμματος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, είχε ήδη προϊδεάσει ότι η Επιτροπή θα προτείνει μια εναλλακτική λύση. Σύμφωνα με αυτήν, αντί για πλήρη απαγόρευση, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα υποχρεωθούν μετά το 2035 σε μείωση 90% των εκπομπών CO₂ στον μέσο στόλο οχημάτων τους, αφήνοντας ουσιαστικά ένα μικρό περιθώριο για τη συνέχιση παραγωγής συμβατικών μοντέλων.

Η αρχική πρόταση για πλήρη απαγόρευση υπήρξε κεντρικό στοιχείο της στρατηγικής της ΕΕ για την επιτάχυνση της απανθρακοποίησης και την ενίσχυση της ανάπτυξης των ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, η Κομισιόν έχει δεχθεί έντονη πίεση, κυρίως από τη Γερμανία και τους κατασκευαστές της, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι βρίσκονται αντιμέτωποι με ολοένα πιο σκληρό ανταγωνισμό από την Κίνα.

«Την ερχόμενη Τρίτη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει ξεκάθαρη πρόταση για την κατάργηση της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης», δήλωσε ο Βέμπερ σε συνέντευξη Τύπου στη Χαϊδελβέργη.

Ο Βέμπερ – Γερμανός ευρωβουλευτής και επικεφαλής της ομάδας του ΕΛΚ – τόνισε ότι η επίτευξη των κλιματικών στόχων πρέπει να αφεθεί στις δυνάμεις της αγοράς και στις επιλογές των καταναλωτών. Η θέση αυτή αντανακλά τα επιχειρήματα μεγάλων ευρωπαϊκών ομίλων, όπως η Volkswagen, η Stellantis και η Mercedes-Benz, που ζητούν μεγαλύτερη ευελιξία και περισσότερο χρόνο για τη μετάβαση.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία θα ανακοινώσει επίσημα τις προτάσεις της στις 16 Δεκεμβρίου, απέφυγε να σχολιάσει τις πληροφορίες πριν από την παρουσίαση. Ο Βέμπερ δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες, αλλά είχε επισημάνει την Πέμπτη ότι η μείωση 90% των εκπομπών θα γίνει υποχρεωτική για τις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων από το 2035 και μετά. «Ούτε θα υπάρξει στόχος 100% από το 2040», είχε δηλώσει στη γερμανική εφημερίδα Bild.

Ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς, παρών στη συνέντευξη Τύπου, υπογράμμισε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να αποτελούν τον βασικό δρόμο προς την κλιματική ουδετερότητα. Ωστόσο, σημείωσε ότι υπάρχουν και άλλες τεχνολογίες, όπως τα συνθετικά καύσιμα. «Αυτό εννοούμε όταν μιλάμε για τεχνολογική ουδετερότητα. Και αυτό προσφέρει πλέον πραγματική ασφάλεια προγραμματισμού στη βιομηχανία», ανέφερε.

Ανησυχεί για τη βιομηχανία της η Γερμανία

Το Βερολίνο ασκούσε εδώ και καιρό έντονη πίεση για αναθεώρηση της σχεδιαζόμενης απαγόρευσης, φοβούμενο ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα δεχθούν ακόμη μεγαλύτερες πιέσεις καθώς οι ασιατικές εταιρείες ενισχύουν την παρουσία τους στην ευρωπαϊκή αγορά, ενώ οι πρόσφατοι δασμοί στις εισαγωγές από τις ΗΠΑ έχουν δημιουργήσει επιπλέον δυσκολίες.

Τον περασμένο μήνα, ο Μερτς, σε επιστολή του προς την πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, υποστήριξε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία χρειάζεται μεγαλύτερη ευελιξία, αφού η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του κλάδου. «Ένα μεγάλο μέρος της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας – και αναφέρομαι ιδιαίτερα στους προμηθευτές – βρίσκεται σε εξαιρετικά δύσκολη οικονομική κατάσταση. Γι’ αυτό πρέπει να διορθώσουμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα το ρυθμιστικό πλαίσιο στην Ευρώπη, ώστε αυτή η βιομηχανία να έχει μέλλον στην ήπειρό μας», τόνισε.

Η τελική πρόταση της Επιτροπής θα δείξει αν η ΕΕ αλλάζει ουσιαστικά ρότα στην πράσινη στρατηγική της ή αν πρόκειται για μια προσωρινή προσαρμογή υπό την πίεση της αγοράς και των πολιτικών συσχετισμών. Το μόνο βέβαιο είναι ότι το ζήτημα ανοίγει ξανά μια μεγάλη συζήτηση για την ισορροπία ανάμεσα στην κλιματική φιλοδοξία και την οικονομική πραγματικότητα.

Διαβάστε ακόμη