Τρεις σημαντικές αναφορές στην πράσινη μετάβαση έκανε η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, κατά την ομιλία της για την «κατάσταση της Ένωσης» στο Ευρωκοινοβούλιο στις 9 Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με την φον ντερ Λάιεν, θα υπάρξει δέσμη μέτρων για τη στήριξη της κατασκευής μπαταριών, θα έρθει νέα πρωτοβουλία με τίτλο «Ενεργειακές Λεωφόροι», ενώ θα έρθει και πρωτοβουλία για μικρά προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Πιο αναλυτικά, οι δηλώσεις της προέδρου της Κομισιόν, προέβλεψαν τα ακόλουθα:

Δέσμη μέτρων για την κατασκευή μπαταριών

Η πρόεδρος της Κομισιόν ανέφερε πως «με τη συμφωνία για καθαρή βιομηχανία, εντοπίσαμε τα κύρια εμπόδια που επιβραδύνουν αυτούς τους τομείς. Πρέπει τώρα να επισπεύσουμε την υλοποίηση. Επειδή οι επενδυτές θέλουν να γνωρίζουν ότι, εάν επενδύσουν, θα υπάρχει ζήτηση για καθαρά ευρωπαϊκά προϊόντα. Γι’ αυτό και οι πρωτοπόρες αγορές πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο της δράσης μας. Για να δώσουμε το έναυσμα για έναν ενάρετο κύκλο. Όπου τόσο η προσφορά όσο και η ζήτηση θα αυξάνονται και οι τιμές θα μειώνονται. Από την πλευρά της προσφοράς, θα δρομολογήσουμε δέσμη μέτρων για τη στήριξη της κατασκευής μπαταριών. Με τον τρόπο αυτό, θα διατεθούν 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ σε ίδια κεφάλαια για την τόνωση της παραγωγής στην Ευρώπη.

Οι μπαταρίες αποτελούν βασικό παράγοντα διευκόλυνσης άλλων καθαρών τεχνολογιών — ιδίως των ηλεκτρικών οχημάτων. Επομένως, πρόκειται για κάτι που αφορά την ανεξαρτησία μας στον πυρήνα της. Από την πλευρά της ζήτησης, πρέπει να τονώσουμε επειγόντως τη ζήτηση για ευρωπαϊκή βιομηχανική υπεροχή στον τομέα της καθαρής τεχνολογίας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θα εισαγάγουμε στις δημόσιες συμβάσεις κριτήριο “Made in Europe”.

Και όταν επενδύουμε στην Global Gateway, για παράδειγμα, δημιουργούμε ισχυρά κίνητρα για τους εταίρους να αγοράζουν ευρωπαϊκά. Είμαι πεπεισμένη: Το μέλλον της βιομηχανίας καθαρής τεχνολογίας θα εξακολουθήσει να φτιάχνεται στην Ευρώπη. Αλλά, για τον σκοπό αυτό, πρέπει επίσης να διασφαλίσουμε ότι η βιομηχανία μας βρίσκει τα υλικά εδώ στην Ευρώπη. Και η μόνη απάντηση εδώ είναι η δημιουργία μιας πραγματικά κυκλικής οικονομίας. Πρέπει, επομένως, να κινηθούμε ταχύτερα όσον αφορά την πράξη για την κυκλική οικονομία. Και να προχωρήσουμε στους τομείς που είναι έτοιμοι. Τέλος, πρέπει να διατηρήσουμε την ταχύτητά μας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή θα προτείνει πράξη επιτάχυνσης της απανθρακοποίησης της βιομηχανίας για βασικούς στρατηγικούς τομείς και τεχνολογίες. Με λίγα λόγια, όταν πρόκειται για την ψηφιακή και την καθαρή τεχνολογία: ο στόχος είναι ταχύτερα, εξυπνότερα και πιο ευρωπαϊκά».

«Ενεργειακές λεωφόροι»

«Θα προτείνουμε επίσης μια σειρά μέτρων για πιο προσιτό κόστος ζωής», δήλωσε η φον ντερ Λάιεν. Και πρόσθεσε: «Είναι καιρός λοιπόν να απαλλαγούμε από τα βρώμικα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Και ξέρουμε τι μειώνει τις τιμές: η καθαρή ενέργεια που παράγεται στην ΕΕ. Πρέπει να δημιουργήσουμε περισσότερες τέτοιες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας — με την πυρηνική ενέργεια ως φορτίο βάσης. Αλλά πρέπει επίσης να εκσυγχρονίσουμε επειγόντως τις υποδομές και τις διασυνδέσεις μας και να επενδύσουμε σ’ αυτές. Γι’ αυτό και θα προτείνουμε μια νέα δέσμη μέτρων για τα δίκτυα, ώστε να ενισχύσουμε τις υποδομές δικτύου μας και να επιταχύνουμε την αδειοδότηση.

Και σε συνδυασμό μ’ αυτό, σας παρουσιάζω σήμερα μια νέα πρωτοβουλία με τίτλο «Ενεργειακές Λεωφόροι». Εντοπίσαμε οκτώ κρίσιμα σημεία συμφόρησης στις ενεργειακές μας υποδομές. Από τα στενά του Ερεσούντ έως τον πορθμό της Σικελίας. Θα εργαστούμε τώρα για να εξαλείψουμε αυτά τα σημεία συμφόρησης ένα προς ένα. Θα φέρουμε σε επαφή τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις κοινής ωφελείας για να αντιμετωπίσουμε όλα τα εκκρεμή ζητήματα».

Προσιτά EV

Η φον ντερ Λάιεν ανέφερε επίσης πως «στην αρχή της χρονιάς, δώσαμε στον τομέα μεγαλύτερη ευελιξία, ώστε να πετύχει τους στόχους του για το 2025. Και είχε αποτέλεσμα. Και τώρα προετοιμάζουμε την επανεξέταση του 2035, με σεβασμό στην τεχνολογική ουδετερότητα. Εκατομμύρια Ευρωπαίοι και Ευρωπαίες θέλουν να αγοράσουν οικονομικά προσιτά ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Επομένως, θα πρέπει να επενδύσουμε και σε μικρά, οικονομικά προσιτά οχήματα. Τόσο για την ευρωπαϊκή αγορά όσο και για να αντιμετωπιστεί η αύξηση της ζήτησης παγκοσμίως. Γι’ αυτό και θα προτείνουμε συνεργασία με τη βιομηχανία σε μια νέα πρωτοβουλία για μικρά οικονομικώς προσιτά αυτοκίνητα.

Πιστεύω ότι η Ευρώπη θα πρέπει να έχει το δικό της ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Περιβαλλοντικά φιλικό — καθαρό, αποδοτικό και ελαφρύ. Οικονομικό — οικονομικά προσιτό για τους ανθρώπους. Ευρωπαϊκό — θα παράγεται εδώ, στην Ευρώπη, με ευρωπαϊκές αλυσίδες εφοδιασμού. Γιατί δεν μπορούμε να αφήσουμε την Κίνα και άλλους να κατακτήσουν αυτήν την αγορά. Ό,τι κι αν γίνει, το μέλλον είναι ηλεκτρικό. Και η Ευρώπη θα είναι μέρος του. Το μέλλον των αυτοκινήτων —και τα αυτοκίνητα του μέλλοντος— πρέπει να είναι “Made in Europe” — ευρωπαϊκής παραγωγής».

Διαβάστε ακόμη