Aντίστροφη μέτρηση μιας μέρας τρέχει από σήμερα (8/5/25) για την (πιθανή) πτώχευση της Nord Stream 2 AG. Εάν η νέα γερμανική κυβέρνηση δεν λάβει αντίμετρα, ο αγωγός στη Βαλτική Θάλασσα, ο οποίος κατασκευάστηκε για να μεταφέρει ρωσικό φυσικό αέριο στη Γερμανία, θα μπορούσε να περιέλθει υπό αμερικανικό έλεγχο.
Στις 9 Ιανουαρίου 2025, το καντονικό δικαστήριο στο Ζουγκ της Ελβετίας, όπου εδρεύει η αφερέγγυα Nord Stream 2 AG, αποφάσισε να παρατείνει την απόφαση για την πτώχευση της εταιρείας «κατ’ εξαίρεση έως τις 9 Μαΐου 2025». Οι λόγοι γι’ αυτό ήταν η περίπλοκη γεωπολιτική κατάσταση και οι εκλογές στη Γερμανία, «οι οποίες θα μπορούσαν πιθανώς να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην κατάσταση της Nord Stream 2 AG».
Κύκλοι της αγοράς είδαν την παράταση της προθεσμίας μέχρι την Παρασκευή αυτής της εβδομάδας ως δώρο στη νέα γερμανική κυβέρνηση για να μπορέσει να επηρεάσει το μέλλον του Nord Stream 2.
Ωστόσο, τώρα φαίνεται ότι η ευκαιρία αυτή θα παραμείνει ανεκμετάλλευτη, σημειώνει η Handelsblatt. Η παλιά ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν είχε τη δύναμη να αποτρέψει τη χρεοκοπία ή να ασκήσει επιρροή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο. Η νέα κυβέρνηση δεν μπόρεσε ακόμη να αντιμετωπίσει το ζήτημα. Το πολιτικό χάος της Τρίτης 6 Μαΐου επισκίασε ακόμη και σημαντικά στρατηγικά ζητήματα.
Ο Sascha Müller-Kraenner, διευθύνων σύμβουλος της Deutsche Umweltwelthilfe (DUH), προειδοποίησε σε συνέντευξή του στην Handelsblatt ότι η νέα γερμανική κυβέρνηση δεν έχει ακόμη δηλώσει αν έχει ιδέα για τον Nord Stream 2. «Με τον τρόπο αυτό ακολουθεί τα βήματα της απερχόμενης ομοσπονδιακής κυβέρνησης», δήλωσε. «Στη χειρότερη περίπτωση, ο Nord Stream 2 θα μπορούσε να γίνει πιόνι στις γεωπολιτικές εντάσεις μεταξύ Πούτιν, Τραμπ, Ουκρανίας και ΕΕ», δήλωσε ο Müller-Kraenner.
Αμερικανός επιχειρηματίας ενδιαφέρεται για τον Nord Stream 2
Είναι γνωστό εδώ και μήνες ότι ο Αμερικανός επιχειρηματίας Stephen Lynch ενδιαφέρεται για τον αγωγό. Ο Lynch λέγεται ότι έχει καλές σχέσεις με τη διοίκηση Τραμπ και έχει εμπειρία στις επιχειρηματικές σχέσεις με τη Ρωσία. Μετά τις 9 Μαΐου, θα μπορούσε να έχει ελεύθερο πεδίο δράσης και να αποκτήσει τον αγωγό της Βαλτικής Θάλασσας σε ευνοϊκή τιμή από την πτωχευτική περιουσία.
Όποιος μιλάει με τους ιθύνοντες στα υπουργεία λαμβάνει καθησυχαστικές απαντήσεις. Λένε ότι ο αγωγός δεν μπορεί να τεθεί σε λειτουργία χωρίς την έγκριση της γερμανικής κυβέρνησης. Στην πραγματικότητα, ο Nord Stream 2 απαιτεί επίσημη πιστοποίηση.
Η θέση σε λειτουργία του αγωγού είναι επίσης φυσικά αδύνατη προς το παρόν: μια επίθεση με εκρηκτικά τον Σεπτέμβριο του 2023 κατέστρεψε το ένα από τα δύο σκέλη του Nord Stream 2 και διέλυσε τους δύο σωλήνες του παλαιότερου αδελφού αγωγού Nord Stream 1. Ωστόσο, οι ειδικοί πιστεύουν ότι η ζημιά μπορεί να αποκατασταθεί.
Ένα πράγμα είναι σαφές: εάν δεν βρεθεί λύση μέχρι την Παρασκευή αυτής της εβδομάδας, η Nord Stream 2 AG θα πρέπει να εκκαθαριστεί – εκτός εάν το καντονικό δικαστήριο του Ζουγκ παρατείνει την προθεσμία. Εδώ και μέρες υπάρχουν εικασίες για μια τέτοια παράταση. Εμπειρογνώμονες της βιομηχανίας αναφέρουν ότι το δικαστήριο θα λάβει οριστική απόφαση την Τετάρτη σχετικά με το αν θα παρατείνει την προθεσμία ή θα αφήσει την 9η Μαΐου ως τελική ημερομηνία. Όταν ρωτήθηκε από τη Handelsblatt, το δικαστήριο δήλωσε ότι δεν θα σχολιάσει τις εν εξελίξει διαδικασίες.
Μετά τις 9 Μαΐου, ο σύνδικος πτώχευσης θα έχει τον λόγο
Εάν η διαδικασία πτώχευσης άνοιγε μετά τις 9 Μαΐου, ο σύνδικος πτώχευσης Philipp Possa από την Transliq AG θα αναλάμβανε τα ηνία. Αυτό θα σήμαινε ότι η ρωσική κρατική εταιρεία Gazprom, ο μοναδικός ιδιοκτήτης της Nord Stream 2 AG, και οι πέντε επενδυτές, συμπεριλαμβανομένης της γερμανικής κρατικής ενεργειακής εταιρείας Uniper, θα έχαναν τον έλεγχο του αγωγού – και ο Γερμανός φορολογούμενος θα έχανε πιθανότατα πολλά χρήματα. Αυτό συμβαίνει επειδή η Uniper συμμετέχει στη χρηματοδότηση του αγωγού, ο οποίος κοστίζει περίπου δέκα δισεκατομμύρια ευρώ, με σχεδόν ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
Στη συνέχεια, η Possa έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας – και να τα πουλήσει, για παράδειγμα, στον Αμερικανό επιχειρηματία Lynch. Η Possa δεν έχει ακόμη απαντήσει σε ερώτημα της Handelsblatt σχετικά με τα σχέδιά της.
Ο αγωγός Nord Stream 2 αποτελεί μέρος των συνομιλιών μεταξύ της Ρωσίας και των ΗΠΑ
Στα τέλη Μαρτίου επιβεβαιώθηκε η εικασία ότι ο αγωγός αποτελεί μέρος των συνομιλιών μεταξύ των ΗΠΑ και της Ρωσίας για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία. Ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ δήλωσε στη ρωσική κρατική τηλεόραση: «Ο Nord Stream συζητείται». Ένας «κανονικός ενεργειακός εφοδιασμός της Ευρώπης» -όπως τον χαρακτήρισε- δεν είναι μόνο προς το συμφέρον των ΗΠΑ και της Ρωσίας. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε «αν οι Αμερικανοί θα χρησιμοποιήσουν την επιρροή τους στην Ευρώπη και θα την αναγκάσουν να σταματήσει να απορρίπτει το ρωσικό φυσικό αέριο», δήλωσε ο Λαβρόφ.
Η παλαιά γερμανική κυβέρνηση, από την άλλη πλευρά, είχε πάντα απορρίψει την επανάληψη των προμηθειών ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών. Αυτή την άποψη είχαν εκφράσει τις τελευταίες εβδομάδες και κορυφαίοι πολιτικοί της CDU/CSU.
Ωστόσο, η απερχόμενη ομοσπονδιακή κυβέρνηση προφανώς δεν είχε καμία δημιουργική δύναμη τις τελευταίες εβδομάδες. Παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό αδρανής και άφησε τα πράγματα να παρασυρθούν. Τώρα το θέμα κινδυνεύει να χαθεί στη χαοτική φάση της παράδοσης της κυβέρνησης.
Σε κυβερνητικούς κύκλους λέγεται ότι η παλαιά ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει έρθει σε επαφή με τον Λιντς προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα τα σχέδιά του. Ο Lynch είχε δείξει την προθυμία του να ανταλλάξει ιδέες με εκπροσώπους της γερμανικής κυβέρνησης. Ωστόσο, μια συνάντηση δεν πραγματοποιήθηκε.
Το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει «καμία πληροφορία για οποιαδήποτε σχέδια»
Μια επιστολή του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομικών προς τον επικεφαλής της Umwelthilfe Müller-Kraenner, η οποία βρίσκεται στη διάθεση της Handelsblatt, δείχνει ότι η απερχόμενη γερμανική κυβέρνηση δεν ήταν ενθουσιασμένη με τον Nord Stream 2. Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών είναι αρμόδιο για την εποπτεία της επένδυσης της ομοσπονδιακής κυβέρνησης στην Uniper. Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας είναι αρμόδιο για τις πτυχές της ενεργειακής πολιτικής.
Στην επιστολή αναφέρεται ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν είναι διάδικος στη διαδικασία ενώπιον του καντονικού δικαστηρίου του Ζουγκ και δεν έχει δώσει οδηγίες στην Uniper. Όσον αφορά το ερώτημα εάν ο Nord Stream 2 σκοπεύει να τεθεί σε λειτουργία, η επιστολή αναφέρει ότι «δεν υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με οποιαδήποτε σχέδια του ιδιοκτήτη».
Αυτό σημαίνει ότι τα πράγματα εξελίσσονται ευνοϊκά για τη Lynch. Η Γερμανία φαίνεται αδιάφορη και θα μπορούσε να αποδειχθεί ότι θα του δοθεί ελεύθερη βούληση χωρίς η Γερμανία να ασκήσει καμία επιρροή.
Ο Michael Kellner (Πράσινοι), πρώην κοινοβουλευτικός υφυπουργός στο ομοσπονδιακό υπουργείο Οικονομίας, δήλωσε στην Handelsblatt: “Η αξιοποίηση του Nord Stream 2 για φυσικό αέριο θα οδηγούσε και πάλι σε ισχυρή εξάρτηση από τις ρωσικές προμήθειες φυσικού αερίου, θα προσέβαλε τους Ευρωπαίους συμμάχους μας και θα γέμιζε το ρωσικό πολεμικό ταμείο. Πρέπει να το αποτρέψουμε αυτό”. Γι’ αυτό και οι αγωγοί «ανήκουν σε ευρωπαϊκά χέρια και δεν πρέπει να πέσουν σε ρωσικά ή αμερικανικά χέρια».
Ωστόσο, ο Kellner, όπως και οι άλλοι διευθυντές των αρμόδιων τμημάτων, πρέπει να δεχτεί την κατηγορία ότι δεν μπόρεσε να πετύχει τους στόχους που είχε θέσει τις τελευταίες εβδομάδες και μήνες. Τώρα, σε ρόλο πολιτικού της αντιπολίτευσης, θέλει να επιμείνει ότι τα πράγματα δεν επιτρέπεται απλώς να συνεχιστούν.
Ο Kellner αποχωρεί από το αξίωμά του με την αλλαγή της κυβέρνησης. Την περασμένη εβδομάδα εξελέγη εκπρόσωπος ενεργειακής πολιτικής της κοινοβουλευτικής ομάδας των Πρασίνων στην Μπούντεσταγκ.
Αίτηση για ειδική άδεια
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης, ο Αμερικανός επιχειρηματίας Lynch έχει ήδη υποβάλει αίτηση στην κυβέρνηση των ΗΠΑ για την απαραίτητη ειδική άδεια ώστε να αγοράσει τον αγωγό σε περίπτωση πτώχευσης. Η άδεια αυτή είναι απαραίτητη επειδή η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει επιβάλει αυστηρές κυρώσεις στον Nord Stream 2.
Ο Lynch υποστηρίζει ότι οι ΗΠΑ θα είχαν μοχλό πίεσης για ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις με τους Ρώσους εάν ο αγωγός είχε Αμερικανό ιδιοκτήτη. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ φαίνεται να ακολουθεί αυτή την επιχειρηματολογία.
Διαβάστε ακόμη