Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μια σημαντική μεταβατική περίοδο καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) γίνονται πιο δημοφιλή και οι πωλήσεις των αυτοκινήτων με κινητήρα βενζίνης μειώνονται κατακόρυφα. Αυτή η μετατόπιση οδήγησε στη δημιουργία πληθώρας εργοστασίων αυτοκινήτων, πολλά από τα οποία είναι τώρα ανενεργά ή υποαπασχολούμενα, σύμφωνα με του New York Times.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ένα πρώην εργοστάσιο της Hyundai στο Τσονγκτσίνγκ, στη δυτική Κίνα. Η τεράστια εγκατάσταση, που εγκαινιάστηκε το 2017 με υπερσύγχρονο εξοπλισμό, αναγκάστηκε να κλείσει, ενώ πωλήθηκε για ένα κλάσμα της αρχικής της αξίας. Αυτή η κατάσταση υπογραμμίζει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς μεταβαίνει από τα βενζινοκίνητα στα ηλεκτρικά οχήματα.

Το πρόβλημα της υπερπροσφοράς πηγάζει από διάφορους παράγοντες. Η Κίνα έχει κατασκευάσει πάνω από 100 εργοστάσια ικανά να παράγουν σχεδόν 40 εκατομμύρια αυτοκίνητα με κινητήρα βενζίνης ετησίως, δηλαδή διπλάσιο από την τρέχουσα ζήτηση. Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται ραγδαία, ξεπερνώντας για πρώτη φορά πέρυσι τις πωλήσεις αυτοκινήτων βενζίνης στις μεγάλες πόλεις.

Αυτή η μετατόπιση οδήγησε επίσης σε επιβράδυνση της ανάπτυξης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς οι δαπάνες των καταναλωτών μειώνονται λόγω της κρίσης στην αγορά κατοικίας. Επιπλέον, η Κίνα έχει σημαντική υπερπροσφορά στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, οδηγώντας σε μειώσεις τιμών από μεγάλους παίκτες όπως η BYD, η Tesla και η Li Auto.

Οι προκλήσεις για τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα

Η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα θέτει επίσης προκλήσεις για το εργατικό δυναμικό της Κίνας. Η συναρμολόγηση ηλεκτρικών οχημάτων απαιτεί λιγότερους εργαζόμενους σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα βενζίνης λόγω του απλούστερου σχεδιασμού τους. Αυτή η μετατόπιση μπορεί να οδηγήσει σε απώλειες θέσεων εργασίας, ιδιαίτερα για τους ημι-ειδικευμένους εργαζόμενους που δεν διαθέτουν το τεχνικό υπόβαθρο που απαιτείται για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων.

Πόλεις όπως το Τσονγκτσίνγκ, που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην παραγωγή αυτοκινήτων βενζίνης, αντιμετωπίζουν δίλημμα. Ενώ ορισμένοι εργαζόμενοι με ισχυρές τεχνικές δεξιότητες μπορούν να βρουν νέες θέσεις εργασίας στη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων, πολλοί ημι-ειδικευμένοι εργαζόμενοι δυσκολεύονται να βρουν νέες ευκαιρίες.

Παρά τις προκλήσεις, η κινεζική βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων συνεχίζει να επεκτείνεται, με νέα εργοστάσια να ανοίγουν και εδραιωμένους παίκτες όπως η BYD να επενδύουν σημαντικά. Ωστόσο, το μέλλον της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας παραμένει αβέβαιο καθώς παλεύει με την υπερπροσφορά, την επιβράδυνση της ανάπτυξης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάγκη αναβάθμισης των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού της.

Αυτή η μετάβαση δεν θα επηρεάσει μόνο την εσωτερική αγορά της Κίνας αλλά και το παγκόσμιο τοπίο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο, πλημμυρίζει την αγορά με φθηνά αυτοκίνητα βενζίνης που οι εγχώριοι καταναλωτές δεν θέλουν πια. Αυτή η τάση απειλεί να υπονομεύσει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων σε άλλες χώρες.

Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε σταυροδρόμι. Η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα παρουσιάζει τόσο ευκαιρίες όσο και προκλήσεις. Η χώρα θα πρέπει να αντιμετωπίσει τα προβλήματα υπερπροσφοράς, να διαχειριστεί τις απώλειες θέσεων εργασίας και να επενδύσει στην κατάρτιση του εργατικού δυναμικού της για να πλοηγηθεί σε αυτόν τον κρίσιμο μετασχηματισμό και να διατηρήσει τη θέση της ως κορυφαίος παίκτης στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων.