Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα συνεχίσει να αυξάνεται μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας περίπου, παρά την κορύφωση της στην Κίνα, τον κορυφαίο εισαγωγέα, το 2027, καθώς η φθηνότερη βενζίνη και η βραδύτερη υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες στηρίζουν την κατανάλωση, ανέφερε την Τρίτη ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA).

Ο IEA, η οποία συμβουλεύει τις βιομηχανικές χώρες, δεν άλλαξε την πρόβλεψή της ότι η ζήτηση θα κορυφωθεί έως το 2029, αλλά βλέπει ότι η ζήτηση στην Κίνα θα κορυφωθεί νωρίτερα λόγω της ανάπτυξης των ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters.

Η άποψή της ότι η παγκόσμια ζήτηση θα κορυφωθεί σε λίγα χρόνια έρχεται σε έντονη αντίθεση με εκείνη της ομάδας παραγωγών του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών (ΟΠΕΚ), η οποία λέει ότι η κατανάλωση θα συνεχίσει να αυξάνεται και δεν έχει προβλέψει κορύφωση.

Η ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί στα 105,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα (bpd) έως το 2029 και στη συνέχεια θα μειωθεί ελαφρώς το 2030, όπως προκύπτει από πίνακα στην ετήσια έκθεση του ΙΕΑ που εδρεύει στο Παρίσι. Ταυτόχρονα, η παγκόσμια παραγωγική ικανότητα προβλέπεται να αυξηθεί κατά περισσότερα από 5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως σε 114,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το 2030.

Η σύγκρουση μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν ανέδειξε τον κίνδυνο για τον εφοδιασμό της Μέσης Ανατολής, συμβάλλοντας στην άνοδο των τιμών του πετρελαίου κατά 5% πάνω από τα 74 δολάρια το βαρέλι την Παρασκευή. Παρόλα αυτά, οι τελευταίες προβλέψεις υποδηλώνουν άφθονες προμήθειες μέχρι το 2030, εάν δεν υπάρξουν σημαντικές διαταραχές, δήλωσε ο IEA.

«Με βάση τα θεμελιώδη μεγέθη, οι αγορές πετρελαίου φαίνεται ότι θα είναι καλά εφοδιασμένες τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του ΙΕΑ, Φατίχ Μπιρόλ (Fatih Birol) σε δήλωσή του. «Αλλά τα πρόσφατα γεγονότα αναδεικνύουν έντονα τους σημαντικούς γεωπολιτικούς κινδύνους για την ασφάλεια του εφοδιασμού με πετρέλαιο», δήλωσε ο Birol.

Σε ξεχωριστή έκθεση την Τρίτη, η οποία περιλάμβανε ένα σχόλιο σχετικά με τον αντίκτυπο της σύγκρουσης Ισραήλ-Ιράν στην αγορά, ο IEA ανέφερε ότι η παγκόσμια αγορά φαίνεται να είναι καλά εφοδιασμένη φέτος, ελλείψει σημαντικών διαταραχών, καθώς η αύξηση της προσφοράς υπερβαίνει εκείνη της ζήτησης.

Η παγκόσμια ζήτηση θα αυξηθεί κατά 720.000 bpd φέτος, δήλωσε ο IEA, μειωμένη κατά 20.000 bpd από την πρόβλεψη του περασμένου μήνα. Η προσφορά θα αυξηθεί κατά 1,8 εκατομμύρια βαρέλια ανά ημέρα, αυξημένη κατά 200.000 βαρέλια ανά ημέρα από τον προηγούμενο μήνα, εν μέρει λόγω της αύξησης της παραγωγής του ΟΠΕΚ+.

Κίνα

Μετά από δεκαετίες ηγετικής θέσης στην παγκόσμια αύξηση της ζήτησης πετρελαίου, η συμβολή της Κίνας εξασθενεί, καθώς αντιμετωπίζει οικονομικές προκλήσεις, καθώς και μια μεγάλη στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου πρόκειται να δει την κατανάλωση πετρελαίου να κορυφώνεται το 2027, μετά την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας και φορτηγών που κινούνται με φυσικό αέριο, σύμφωνα με τον ΙΕΑ. Τον Φεβρουάριο, προέβλεψε ότι η ζήτηση της Κίνας για καύσιμα οδικών και αεροπορικών μεταφορών μπορεί να έχει ήδη κορυφωθεί.

Η συνολική κατανάλωση πετρελαίου της Κίνας το 2030 θα είναι τώρα μόνο οριακά υψηλότερη από ό,τι το 2024, δήλωσε ο IEA, σε σύγκριση με την αύξηση κατά περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως που προβλεπόταν στην περσινή έκθεση.

Αντίθετα, οι χαμηλότερες τιμές της βενζίνης και η βραδύτερη υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες, τον μεγαλύτερο καταναλωτή πετρελαίου στον κόσμο, έχουν ενισχύσει την πρόβλεψη για τη ζήτηση πετρελαίου το 2030 κατά 1,1 εκατ. bpd σε σύγκριση με την προηγούμενη πρόβλεψη, ανέφερε ο IEA.

Τα αμερικανικά ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται τώρα να αντιπροσωπεύουν το 20% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ το 2030, από 55% που υποτίθεται πέρυσι, αναφέρει η έκθεση.

Διαβάστε ακόμη