Το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου που φορτώνεται τον Μάρτιο στην κορυφαία αγορά της Ασίας έχει σταματήσει, καθώς δημιουργήθηκε ένα μεγάλο χάσμα τιμών μεταξύ αγοραστών και πωλητών στην Κίνα μετά την εκτίναξη του κόστους ναύλωσης δεξαμενόπλοιων που δεν επηρεάζονται από τις κυρώσεις των ΗΠΑ, σύμφωνα με εμπόρους και ναυτιλιακά στοιχεία.
Η Ουάσινγκτον επέβαλε νέες κυρώσεις στις 10 Ιανουαρίου με στόχο την αλυσίδα εφοδιασμού πετρελαίου της Ρωσίας, προκαλώντας την εκτίναξη των ναύλων των δεξαμενόπλοιων καθώς ορισμένοι αγοραστές και λιμάνια στην Κίνα και την Ινδία απέφυγαν τα πλοία στα οποία επιβλήθηκαν κυρώσεις, σύμφωνα με το Reuters.
Οι προσφορές για το ρωσικό αργό ESPO Blend του Μαρτίου που εξάγεται από το λιμάνι του Κοζμίνο στον Ειρηνικό εκτοξεύτηκαν σε ασφάλιστρα 3 έως 5 δολάρια το βαρέλι έναντι του ICE Brent σε βάση παράδοσης εκ του πλοίου (DES) στην Κίνα, αφού οι ναύλοι για ένα δεξαμενόπλοιο Aframax στη διαδρομή εκτοξεύτηκαν κατά αρκετά εκατομμύρια δολάρια, δήλωσαν τρεις έμποροι που γνωρίζουν την κατηγορία.
Πριν από τις κυρώσεις του Ιανουαρίου, η ισχυρή χειμερινή ζήτηση και η σταθεροποίηση των τιμών για τις ανταγωνιστικές ποιότητες από το Ιράν έστειλαν τα ασφάλιστρα spot για το αργό ESPO Blend προς την Κίνα κοντά στα 2 δολάρια το βαρέλι, τα υψηλότερα από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία το 2022, τα επακόλουθα του οποίου είχαν στείλει τις εκπτώσεις μέχρι και 6 δολάρια.
Στην Ινδία, ο οικονομικός διευθυντής της Bharat Petroleum Corp Ltd δήλωσε στο Reuters την περασμένη εβδομάδα ότι δεν έχει λάβει νέες προσφορές για παράδοση τον Μάρτιο, όπως θα έπρεπε κανονικά, και αναμένει ότι ο αριθμός των φορτίων που προσφέρονται για τον Μάρτιο θα μειωθεί από τον Ιανουάριο και τον Δεκέμβριο.
Η Ινδία λαμβάνει συνήθως προσφορές για ρωσικό αργό στα μέσα κάθε μήνα. Το ρωσικό αργό αντιπροσωπεύει το 36% των εισαγωγών της Ινδίας και σχεδόν το ένα πέμπτο των εισαγωγών της Κίνας το 2024.
Οι τελευταίες κυρώσεις στοχεύουν τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν περίπου το 42% των θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας, κυρίως προς την Κίνα, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Kpler, αν και τα δεξαμενόπλοια που έχουν υποστεί κυρώσεις εκφορτώνουν σταδιακά πετρέλαιο στην Κίνα και την Ινδία κατά τη διάρκεια μιας περιόδου απαλλαγής.
Οι ΗΠΑ διευκρίνισαν στην Ινδία ότι τα δεξαμενόπλοια που είναι φορτωμένα με ρωσικό πετρέλαιο πρέπει να εκφορτώσουν μέχρι τις 27 Φεβρουαρίου στο πλαίσιο των κυρώσεων, δήλωσε ο υπουργός πετρελαίου της Ινδίας Pankaj Jain στους δημοσιογράφους την Παρασκευή. Οι πληρωμές για το πετρέλαιο επί των επηρεαζόμενων πλοίων πρέπει να εκκαθαριστούν έως τις 12 Μαρτίου, πρόσθεσε.
Στην Κίνα, τα δεξαμενόπλοια στα οποία επιβλήθηκαν πρόσφατα κυρώσεις αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις στην εκφόρτωση πετρελαίου παρά την εκπλήρωση των απαιτήσεων απαλλαγής. Τρία από αυτά εκφόρτωσαν ρωσικό αργό ESPO και Sokol κατά τη διάρκεια της περιόδου 15-17 Ιανουαρίου, ενώ το δεξαμενόπλοιο Olia εκφόρτωσε στο λιμάνι Yantai της Shandong την Κυριακή, αφού μετέφερε το φορτίο ESPO για σχεδόν τρεις εβδομάδες, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG.
Το δεξαμενόπλοιο Huihai Pacific εξακολουθεί να περιμένει να εκφορτώσει στο Tianjin μετά τη φόρτωση του φορτίου του ESPO στις 5 Ιανουαρίου, ενώ το Viktor Titov κατευθύνεται προς το Qingdao μετά τη φόρτωση του Sokol στις 6 Ιανουαρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG.
Το δεξαμενόπλοιο Huihai Pacific εξακολουθεί να περιμένει να εκφορτώσει στο Tianjin μετά τη φόρτωση του φορτίου ESPO στις 5 Ιανουαρίου, ενώ το Viktor Titov κατευθύνεται προς το Qingdao μετά τη φόρτωση του Sokol στις 6 Ιανουαρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG.
Στην Ινδία, εννέα πρόσφατα εγκεκριμένα δεξαμενόπλοια έχουν εκφορτώσει πετρέλαιο από τις 10 Ιανουαρίου, ενώ αρκετά από αυτά μεταφέρουν αργό πετρέλαιο Urals καθ’ οδόν, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG.
Οι αμερικανικές κυρώσεις και η απαγόρευση που επιβλήθηκε στις αρχές του μήνα από την κινεζική Shandong Port Group θα δουν τα διυλιστήρια στην επαρχία Shandong να χάνουν έως και 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα προμήθειας αργού στο εγγύς μέλλον, δήλωσε η εταιρεία συμβούλων FGE.
Τα ανεξάρτητα διυλιστήρια μειώνουν τα δρομολόγια, καθώς ο εναλλακτικός εφοδιασμός είναι πιο δαπανηρός, ανέφερε, αναμένοντας περικοπές δρομολογίων 400.000 βαρελιών ημερησίως έως τον Φεβρουάριο.
Διαβάστε ακόμη