Η αγορά ντίζελ στην Ευρώπη εμφανίζει σημάδια στενότητας, καθώς η διακοπή λειτουργίας των διυλιστηρίων και η διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα συμπιέζουν τις προμήθειες ενός καυσίμου που συμβάλλει στην τροφοδοσία της οικονομίας της ηπείρου.

Η αγορά αντιμετωπίζει προβλήματα εδώ και καιρό, πιεζόμενη από τις κυρώσεις που κόβουν τις θαλάσσιες εισαγωγές από τη Ρωσία, το κλείσιμο ευρωπαϊκών εργοστασίων και την παραγωγή προϊόντων από τα διυλιστήρια που αλλάζει ελαφρώς – εν μέρει ως απάντηση στους περιορισμούς της προσφοράς από τον ΟΠΕΚ+. Τώρα, οι έμποροι έρχονται αντιμέτωποι με την εποχιακή συντήρηση των εγκαταστάσεων και τις επιθέσεις στις ρωσικές ενεργειακές εγκαταστάσεις, καθώς και με την αναστάτωση στην Ερυθρά Θάλασσα που έχει προκαλέσει την εκτίναξη ορισμένων ναύλων.

Το ασφάλιστρο του ντίζελ έναντι του αργού έχει εκτοξευθεί στο υψηλότερο για την εποχή του έτους από τουλάχιστον το 2012. Η κατάσταση αυτή, εκτός από το γεγονός ότι ενισχύει τον πληθωρισμό, ασκεί επίσης πίεση σε ζωτικούς οικονομικούς τομείς, όπως η μεταφορά φορτηγών, η γεωργία και οι κατασκευές. Οι κερδοσκόποι έχουν επίσης γίνει πιο αισιόδοξοι.

Όπως μεταδίδει το Bloomberg, το ντίζελ για παράδοση τον Φεβρουάριο είναι επίσης πολύ πιο ακριβό από ό,τι για αργότερα μέσα στο έτος, μια δομή γνωστή ως backwardation που συνήθως σηματοδοτεί στενότητα.

«Αναμένουμε να δούμε μείωση των αποθεμάτων ντίζελ/αερίου στη βορειοδυτική Ευρώπη τους επόμενους δύο μήνες», δήλωσε η Emma Howsham, αναλύτρια της Wood Mackenzie Ltd. Η ίδια επικαλέστηκε την εαρινή συντήρηση των διυλιστηρίων, καθώς και “την περιορισμένη προσφορά από βασικούς εξαγωγικούς κόμβους και την επίδραση της διακοπής της διώρυγας Ερυθράς Θάλασσας-Σουέζ στις ροές προς την Ευρώπη».

Το ντίζελ είναι το σημαντικότερο καύσιμο που χρησιμοποιείται σε ολόκληρη την ήπειρο. Η ζήτηση για καύσιμα τύπου ντίζελ στην Ευρώπη του ΟΟΣΑ ανήλθε σε περισσότερα από 6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2021 και το 2022, ξεπερνώντας κατά πολύ άλλα πετρελαιοειδή όπως η βενζίνη, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

Οι σχετικά χαμηλές εισαγωγές συμβάλλουν στο πρόβλημα της προσφοράς. Οι συνολικές αποστολές καυσίμων τύπου ντίζελ στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο τον Ιανουάριο ήταν χαμηλότερες τόσο από τα επίπεδα του προηγούμενου μήνα όσο και από τα επίπεδα του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Vortexa Ltd. που συγκέντρωσε το Bloomberg.

Παρόλα αυτά, βαρέλια από την Ινδία και τη Μέση Ανατολή συνεχίζουν να φθάνουν, με πολλά φορτία να περνούν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής για να αποφύγουν τις επιθέσεις των μαχητών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, αυξάνοντας το χρόνο και το κόστος του ταξιδιού. Άλλοι προμηθευτές, όπως οι ΗΠΑ και η Τουρκία, συνεχίζουν επίσης να στέλνουν φορτία.

Επιπτώσεις στις προμήθειες ντίζελ έχει η συντήρηση των εγκαταστάσεων

Η συντήρηση των εγκαταστάσεων περιορίζει επίσης τις προμήθειες ντίζελ. Οι εργασίες σε μονάδες απόσταξης αργού πετρελαίου – την καρδιά ενός διυλιστηρίου πετρελαίου – στην Ευρώπη φέρονται να ανέρχονται σε 440.000 βαρέλια ημερησίως αυτό το τρίμηνο, δήλωσε ο Howsham. Αν και αυτό είναι 110.000 βαρέλια λιγότερο από πέρυσι, η χαμένη παραγωγή εξακολουθεί να είναι μεγαλύτερη από ό,τι αν το μεγαλύτερο διυλιστήριο της περιοχής έκλεινε ξαφνικά.

Η προσδοκία της Woodmac για μείωση των αποθεμάτων πετρελαίου κίνησης και ντίζελ αυτό το μήνα και τον επόμενο συμφωνεί με τα ιστορικά δεδομένα για την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο από την πρωτοβουλία Joint Organisations Data Initiative.

Αυτή η αναμενόμενη πτώση προβλέπεται να λάβει χώρα παρά το γεγονός ότι η Woodmac προβλέπει ότι η ζήτηση αυτό το τρίμηνο θα μειωθεί κατά περίπου 5% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα στη βορειοδυτική Ευρώπη. Στη συνέχεια, η συμβουλευτική εταιρεία αναμένει ότι τα αποθέματα θα ανακάμψουν.