Η ζήτηση για φυσικό αέριο αυξάνεται σε όλη την ΕΕ, ενώ η εγχώρια παραγωγή δυσκολεύεται να ακολουθήσει. Πιο συγκεκριμένα, το 2025, η εγχώρια ζήτηση φυσικού αερίου στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 2,5% σε σύγκριση με το 2024, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις στην κατανάλωση στο μπλοκ καταγράφηκαν σε Κροατία (11,3%), Πορτογαλία (11,2%) και Σλοβενία (10,3%).
Αντίθετα, οι μεγαλύτερες μειώσεις σημειώθηκαν στη Φινλανδία (17,7%), τη Σουηδία (9,7%) και την Εσθονία (9,6%). Πέρυσι, η Γερμανία, η Ιταλία και η Γαλλία εμφάνισαν τη μεγαλύτερη εγχώρια ζήτηση για φυσικό αέριο.
Το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται κυρίως για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, οικιακή θέρμανση και βιομηχανικές διεργασίες.
Για παράδειγμα, περίπου το 30% των νοικοκυριών στην ΕΕ θερμαίνεται με φυσικό αέριο.
Ανισορροπία στην παραγωγή φυσικού αερίου
Η Ρουμανία είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός φυσικού αερίου μεταξύ και των 27 κρατών-μελών. Ωστόσο, η χώρα κατέγραψε μείωση της παραγωγής κατά 0,8%.
Ωστόσο, αυτό το ποσοστό ενδέχεται να αλλάξει με τον νέο αγωγό φυσικού αερίου στη ρουμανική Μαύρη Θάλασσα, ο οποίος αναμένεται να πραγματοποιήσει την πρώτη του παράδοση αερίου το 2027.
Ο αγωγός Tuzla-Podișor, μήκους 308 χλμ., αποτελεί μέρος του έργου Neptun Deep, μιας μεγάλης κλίμακας υπεράκτιας εκμετάλλευσης φυσικού αερίου στη ρουμανική Μαύρη Θάλασσα, που θα μπορούσε να προσφέρει εναλλακτική λύση στο ρωσικό αέριο για χώρες όπως η Ουγγαρία και η Σλοβακία.
Τη Ρουμανία ακολούθησαν, ως προς τη μείωση της παραγωγής αερίου, η Ολλανδία, όπου καταγράφηκε πτώση 3,5%, και η Γερμανία, με μείωση 2,3%.
Από την άλλη, η ΕΕ εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές φυσικού αερίου, καθώς το 89% του εφοδιασμού της το 2025 προήλθε από χώρες εκτός μπλοκ.
Το μπλοκ εισάγει κυρίως αέριο μέσω αγωγών από τη Νορβηγία, την Αλγερία, τη Ρωσία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Αζερμπαϊτζάν και τη Λιβύη, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 59% των συνολικών εισαγωγών αερίου, σύμφωνα με την πανευρωπαϊκή δεξαμενή σκέψης Strategic Perspectives.
Μέχρι το τέλος του 2027, όλες οι εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου θα απαγορευτούν, σε μια προσπάθεια να τερματιστεί η εξάρτηση του μπλοκ από τη ρωσική ενέργεια που διαρκεί εδώ και δεκαετίες, μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Δεδομένου ότι είναι περίκλειστες χώρες, η Ουγγαρία και η Σλοβακία έλαβαν προσωρινές εξαιρέσεις από την απαγόρευση.
Ωστόσο, οι νομοθέτες υποστήριξαν ότι δεν πρέπει να δοθούν παραθυράκια ή εξαιρέσεις, ώστε οι εξαγωγές ορυκτών καυσίμων της Μόσχας να πάψουν να αποτελούν μέρος του ενεργειακού μείγματος της ΕΕ.
Διαβάστε ακόμη
