Συνεχίζεται και το 2024, η τάση υποκατάστασης του LNG με ρωσικό αέριο αγωγών στην Ελλάδα σύμφωνα με πληροφορίες, λόγω των χαμηλών τιμών του αερίου. Μπορεί η ευρωπαϊκή τάση να είναι η υποκατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου από ρωσικό LNG, στην Ελλάδα όμως, προσωρινά, το αέριο αγωγών κερδίζει έδαφος.

Υπενθυμίζεται ότι το 2023 σε σχέση με το 2022 οι εισαγωγές ρωσικού αερίου στην ελληνική αγορά τόσο μέσω αγωγού στο Σιδηρόκαστρο, όσο και με τη μορφή του LNG στη Ρεβυθούσα, παρουσίασαν αύξηση κατά 66,3%.

Πέρυσι το ρωσικό αέριο βρέθηκε στη δεύτερη θέση με 14,71 TWh και μερίδιο 27,3% στις συνολικές εισαγωγές. Μαζί με το ρωσικό LNG, το ρωσικό αέριο το 2023 κάλυψε τουλάχιστον 22,05 TWh ή 41% των συνολικών εισαγωγών στην Ελλάδα.

Με όπλο της τις χαμηλές τιμές η Ρωσία καταφέρνει να κρατά τα μερίδιά της στην Ευρώπη, τόσο στο LNG όσο και στο αέριο αγωγών. Το ρωσικό LNG εξακολουθεί να αποτελεί βασική πηγή προμήθειας για τις χώρες της ΕΕ παρά τις εξαγγελίες περί απεξάρτησης μετά την εισβολή στην Ουκρανία.

Η Ρωσία το 2023 έστειλε περισσότερους από 15,6 εκατομμύρια μετρικούς τόνους (mt) ρωσικού LNG στα λιμάνια της ΕΕ, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Kpler, μια μικρή αύξηση από το 2022 και άλμα 37,7% σε σύγκριση με το 2021.

Η αύξηση αυτή δεν παραβιάζει το δίκαιο της ΕΕ, γιατί ενώ οι κυβερνήσεις της Δυτικής Ευρώπης επέβαλαν κυρώσεις στο πετρέλαιο μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, δεν έχουν κάνει το ίδιο για το φυσικό αέριο.

Η μετάβαση από τον αγωγό στις εισαγωγές LNG έχει, ωστόσο, σημαντικό περιβαλλοντικό κόστος, καθώς απαιτείται ενέργεια για την αεριοποίηση, τη μεταφορά και την εκ νέου υγροποίηση του καυσίμου – μια τάση που έρχεται σε αντίθεση με τον στόχο της ΕΕ για επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έως το 2050.

Συνεχίζονται οι αυξημένες εισαγωγές LNG από τη Ρωσία στη Ευρώπη

Οι εισαγωγές ρωσικού LNG αυξάνονται και φέτος, και τον Ιανουάριο, η Ρωσία αύξησε τις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) κατά 11% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, σε 3 εκατ. μετρικούς τόνους, εκ των οποίων 1,77 εκατ. τόνοι μεταφέρθηκαν στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG και τους υπολογισμούς του Reuters.

Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕ δεν έχει επιβάλει απαγόρευση των ρωσικών εισαγωγών αερίου, είτε αγωγού, είτε LNG. Σε κάποιες χώρες διακόπηκε η εισροή ρωσικού αερίου αγωγού, μετά το επεισόδιο με τις πληρωμές σε ρούβλια, αλλά το ρωσικό LNG δεν σταμάτησε ποτέ να τροφοδοτεί τις ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις.

Μάλιστα, η Ισπανία και η Γαλλία που είναι από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς ρωσικού LNG φαίνονται απρόθυμες να απαγορεύσουν τις σχετικές εισαγωγές, παρότι οι Βρυξέλλες άνοιξαν το δρόμο για εθνικούς περιορισμούς. Έτσι αν και τα ενεργειακά έσοδα της Ρωσίας έχουν μειωθεί από τότε που η Δύση επέβαλε κυρώσεις στη Μόσχα λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία, το LNG εξακολουθεί να αποφέρει δισεκατομμύρια δολάρια στα ρωσικά ταμεία.

Η Πολωνία και οι χώρες της Βαλτικής έχουν ζητήσει να απαγορευτούν οι εισαγωγές ρωσικού αλουμινίου και LNG. Διπλωμάτες της ΕΕ δήλωσαν ότι η Κομισιόν δεν θα προσθέσει νέες απαγορεύσεις εισαγωγών στο επόμενο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, καθώς η πρόταση για το 13ο πακέτο λαμβάνει την τελική της μορφή.

Μια ανάλυση του Reuters διαπίστωσε ότι περισσότερο από το ένα δέκατο του ρωσικού φυσικού αερίου που αποστέλλονταν παλαιότερα με αγωγό στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αντικατασταθεί από LNG που παραδίδεται στα λιμάνια της ΕΕ. Η άνοδος είναι εν μέρει αποτέλεσμα των εκπτώσεων, λένε πηγές της βιομηχανίας και των συναλλαγών.

Η ρωσική Novatek πώλησε πέρυσι στην ΕΕ φορτία μειωμένου κόστους ενώ η κρατική Gazprom αύξησε τις εξαγωγές από το νέο της έργο Portovaya LNG, αντισταθμίζοντας τις μειωμένες παραδόσεις του αγωγού προς τα δυτικά.

Η Ισπανία, η οποία φιλοξενεί τον μεγαλύτερο μέρος εισαγωγών της ΕΕ, η Ισπανία, έχει γίνει ο κορυφαίος επανεξαγωγέας ρωσικού εφοδιασμού μέσω θαλάσσης.

Οι υπολογισμοί του Reuters δείχνουν ότι η αύξηση του LNG έχει ωθήσει το μερίδιο του ρωσικού φυσικού αερίου στην προμήθεια της ΕΕ σε περίπου 15% μετά τις εισαγωγές αγωγών από την Gazprom (GAZP.MM), που ανοίγει νέα καρτέλα είχαν βυθιστεί από τον πόλεμο στο 8,7% από 37 % του εφοδιασμού με φυσικό αέριο της ΕΕ.