Η Volkswagen AG, όπως και η Renault SA, ανακάλεσε τα σχέδιά της να πουλήσει μετοχές σε θυγατρικές ή συγγενείς εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων, λόγω επιβράδυνσης στη ζήτησης και τις δυσκολίες στις εισαγωγές εταιρειών στα χρηματιστήρια. Η VW έχει βάλει σε δεύτερη μοίρα τις προσπάθειες αναζήτησης επενδυτών για τη μονάδα μπαταριών PowerCo, ανέφερε την Τρίτη το Bloomberg. Η Renault ακύρωσε την αρχική δημόσια προσφορά της και λογισμικού για ηλεκτρικά οχήματα Ampere αργά τη Δευτέρα.

Τα τροποποιημένα σχέδια υπογραμμίζουν την πολυπλοκότητα της στροφής προς τα ηλεκτρικά οχήματα (EV), καθώς η ζήτηση για αυτοκίνητα με μπαταρίες ψύχεται. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναβάλει την κυκλοφορία νέων μοντέλων και οι εταιρείες ενοικίασης περιορίζουν τις αγορές για τους στόλους τους. Καθώς οι επιδοτήσεις ξεθωριάζουν και η φόρτιση παραμένει πρόβλημα, η πιο αργή πορεία φέρνει πίσω μια βιομηχανία που κάνει επενδύσεις ρεκόρ στα EVs.

Οι εξελίξεις είναι «ένα σαφές σημάδι ότι οι επενδυτές είναι πολύ αβέβαιοι για τον τομέα των αυτοκινήτων στην Ευρώπη φέτος», δήλωσε ο Pierre-Olivier Essig, αναλυτής της AIR Capital στο Λονδίνο.

Οι δημόσιες εγγραφές είχαν τη χειρότερη χρονιά εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία το 2023, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg, παρεμποδισμένες από την άνοδο των επιτοκίων. Η προσφορά της Ampere αναμενόταν να είναι μία από τις μεγαλύτερες φέτος και θεωρήθηκε ως πιθανό σημείο καμπής.

Οι λειτουργικοί κίνδυνοι για τις αυτοκινητοβιομηχανίες

Ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, επεδίωκε μια αποτίμηση έως και 10 δισ. ευρώ (10,8 δισ. δολάρια) για την επιχείρηση – σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με την αγοραία αξία της Renault. Ο de Meo, ο οποίος ηγήθηκε της ανάκαμψης της εταιρείας, δήλωσε ότι η βελτιωμένη παραγωγή μετρητών σήμαινε ότι δεν χρειαζόταν πλέον επιπλέον χρηματοδότηση από την πώληση μετοχών.

«Ήμασταν από νωρίς επιφυλακτικοί σε αυτή την πιθανή δημόσια εγγραφή και βλέπουμε την απόφαση ως θετική», ανέφεραν οι αναλυτές της Kepler Cheuvreux σε σημείωμά τους, επικαλούμενοι τις κακές επιδόσεις αρκετών άλλων πρόσφατων μετοχών που έκαναν ντεμπούτο με EV.

Στη Γερμανία, η Volkswagen δεν δίνει πλέον προτεραιότητα στις πωλήσεις μετοχών ή σε μια πιθανή εισαγωγή της PowerCo στο χρηματιστήριο φέτος ή το επόμενο έτος, καθώς αντιμετωπίζει αμφιβολίες ότι μπορεί να κατασκευάσει τις δικές της μπαταρίες σε κλίμακα, δήλωσαν άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα, αρνούμενοι να κατονομαστούν λεπτομερώς για εσωτερικά θέματα. Η κατάσταση παραμένει ρευστή και η VW θα μπορούσε ακόμα να προχωρήσει με τα σχέδια αν η αγορά βελτιωθεί, είπαν.

Η VW είναι πρόθυμη να ανοίξει την κεφαλαιακή δομή της PowerCo και συνεχίζει να αξιολογεί τις επιλογές, ανέφερε η αυτοκινητοβιομηχανία σε ένα email. Ενώ η αύξηση των EVs δεν ήταν τόσο απότομη όσο αναμενόταν, το ενδιαφέρον των επενδυτών για την PowerCo «παραμένει υψηλό», δήλωσε η VW.

Οι δυσκολίες αυτές υπενθυμίζουν εκ νέου τους λειτουργικούς κινδύνους για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που αντιμετωπίζουν άγνωστες τεχνολογίες στη μεταβαλλόμενη αυτοκινητοβιομηχανία. Ο αγώνας της VW να αναπτύξει λογισμικό στο εσωτερικό της καθυστέρησε αρκετά βασικά μοντέλα και συνέβαλε στην απομάκρυνση του διευθύνοντος συμβούλου Herbert Diess το 2022.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αισθάνονται επίσης το τσίμπημα από τον πόλεμο τιμών που ξεκίνησε η Tesla Inc. και την ευρεία ανατροπή των κινήτρων αγοράς. Το BloombergNEF εξακολουθεί να αναμένει ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις επιβατικών EV θα αυξηθούν κατά 21% φέτος, με το 70% αυτών να είναι πλήρως ηλεκτρικά.

«Το πλαίσιο επηρεάζει την απόφαση; Είναι ένα από τα στοιχεία», δήλωσε ο de Meo σε δημοσιογράφους και αναλυτές κατά τη διάρκεια τηλεφωνικής κλήσης τη Δευτέρα. «Το να είμαστε εντελώς τυφλοί και να μην κοιτάμε αριστερά και δεξιά δεν θα ήταν υπεύθυνο».

Η δημόσια εγγραφή της Ampere επρόκειτο να αποτελέσει μέρος μιας πολύπλοκης αναμόρφωσης που διαχωρίζει την παραγωγή αυτοκινήτων με μπαταρίες από τις παραδοσιακές δραστηριότητες της Renault με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η Renault καταργεί το σχέδιο μια εβδομάδα μετά την πρόβλεψη της Tesla για «σημαντικά χαμηλότερο» ρυθμό ανάπτυξης φέτος, γεγονός που έστειλε τις μετοχές της σε χαμηλό οκτώ μηνών.

Η Renault θα συζητήσει με τους Ιάπωνες εταίρους της Nissan και Mitsubishi Motors σχετικά με τα σχέδιά τους με την Ampere. Η Nissan είχε εκφράσει την επιθυμία να είναι ενδεχομένως σε θέση να επενδύσει ανεξάρτητα από μια δημόσια εγγραφή, δήλωσε τη Δευτέρα ο οικονομικός διευθυντής της Renault Thierry Pieton.

Ο De Meo δήλωσε ότι η Renault έχει συνομιλήσει με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες σχετικά με την πιθανή κοινή χρήση πλατφορμών για την ανάπτυξη EV, μια κίνηση που θα μπορούσε να βοηθήσει την ευρωπαϊκή βιομηχανία να ανταγωνιστεί την εισροή φθηνότερων κινεζικών αυτοκινήτων με μπαταρίες.