Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να επιταχύνει σημαντικά την ηλεκτροκίνηση των εταιρικών αυτοκινήτων – για να ελαφρύνει το βάρος των ιδιωτών αγοραστών αυτοκινήτων. Το λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας προειδοποιεί για μια «απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από πίσω».
Για την αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, αυτή θα μπορούσε να είναι μια από τις πιο σημαντικές αποφάσεις των επόμενων ετών: Σύμφωνα με πληροφορίες από τη βιομηχανία και διπλωματικούς κύκλους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργάζεται πάνω σε μια διπλή αλλαγή στρατηγικής.
Ενώ η προγραμματισμένη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035 και μετά πρόκειται να χαλαρώσει, η Επιτροπή σκοπεύει ταυτόχρονα να αυστηροποιήσει σημαντικά τους κανονισμούς για τους στόλους επαγγελματικών οχημάτων.
Το νέο είναι ότι οι Βρυξέλλες θέλουν να θέσουν αυστηρότερους κανονισμούς για τον στόλο ως προϋπόθεση για τη χαλάρωση της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Μια τέτοια ρύθμιση θα ωφελούσε πρωτίστως τους ιδιώτες αγοραστές: Θα μπορούσαν στη συνέχεια να συνεχίσουν να αγοράζουν νέα αυτοκίνητα με κινητήρες καύσης ακόμη και μετά το 2035. Η Handelsblatt έχει τις πιο πρόσφατες πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση των διαπραγματεύσεων.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, συζητείται μια ποσόστωση 50% για ηλεκτρικά οχήματα σε νέα εταιρικά αυτοκίνητα, ενοικιαζόμενα οχήματα και leasing οχήματα. Ο στόχος είναι 90% έως το 2030. Κάποια στιγμή, εξετάζονταν ακόμη και 100% ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία.
Η πρωτοβουλία “Greening Corporate Fleet” έχει προγραμματιστεί να παρουσιαστεί στις 10 Δεκεμβρίου, μαζί με τον νέο κανονισμό για τον στόλο CO₂ και τη στρατηγική για τις μπαταρίες. Ο “Corporate Fleet” περιλαμβάνει όλα τα οχήματα που είναι καταχωρημένα σε εταιρείες, από εταιρικά αυτοκίνητα και leasing και ενοικιαζόμενους στόλους έως δοκιμαστικά οχήματα. Το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στους στόλους της ΕΕ ήταν μόνο 12,4% το 2024 – χαμηλότερο από ό,τι για τους ιδιώτες πελάτες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνήθηκε να σχολιάσει τα σχέδια.
Πρόσθετη πρόκληση για τη βιομηχανία
Αυτή η συμφωνία με κινητήρες καύσης θα αποτελούσε σημαντικό πρόσθετο βάρος για την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς η ταχύτερη αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων θα συμπιέζε περαιτέρω τα ήδη μειούμενα περιθώρια κέρδους. “Από την πλευρά μας, αυτό θα ήταν μοιραίο”, δήλωσε ένας εκπρόσωπος μιας μεγάλης γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Αντίσταση προέρχεται επίσης από εταιρείες leasing και εταιρείες ενοικίασης όπως η Sixt, η Hertz και η Europcar, οι οποίες έχουν αφαιρέσει πολλά ηλεκτρικά μοντέλα από τους στόλους τους λόγω χαμηλής ζήτησης, δαπανηρών επισκευών και μείωσης των υπολειμματικών αξιών. Το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Sixt, Νίκο Γκάμπριελ, προειδοποιεί για μια «de facto πρόωρη απαγόρευση των κινητήρων καύσης».
Η 10η Δεκεμβρίου είναι πιθανό να είναι μια καθοριστική ημερομηνία για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Την ημέρα αυτή, λίγο πριν από τις διακοπές των Χριστουγέννων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σκοπεύει να παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη νομοθετική δέσμη για τη ρύθμιση των εκπομπών CO₂. Το κεντρικό ερώτημα είναι εάν και σε ποιο βαθμό η Επιτροπή θα χαλαρώσει τον τρέχοντα στόχο της για απαγόρευση της ταξινόμησης νέων οχημάτων με κινητήρα καύσης από το 2035 και μετά.
Εδώ και εβδομάδες, η βιομηχανία ασκεί πιέσεις για χαλάρωση των κανονισμών. Ακόμη και ο Γερμανός Καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς (CDU) χαρακτήρισε πρόσφατα τον κανονισμό της ΕΕ ως «λανθασμένη απαγόρευση».
Η φον ντερ Λάιεν είναι ανοιχτή σε συμβιβασμούς
Σύμφωνα με πληροφορίες από διαπραγματευτικούς κύκλους, η Πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν (CDU) είναι επίσης ανοιχτή σε χαλάρωση των κανόνων – αλλά μόνο εάν, σε αντάλλαγμα, οι απαιτήσεις για τις ταξινομήσεις επαγγελματικών οχημάτων αυξηθούν σημαντικά. Αυτές αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% όλων των νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Οι ταξινομήσεις στόλου στην ευρωπαϊκή αγορά είναι ακόμη πιο κρίσιμες για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η συμφωνία σχετικά με τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης επιβλέπεται από τον Επίτροπο Μεταφορών Απόστολο Τζιτζικώστα, αλλά η ίδια η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από το έργο. Η Πρόεδρος της Επιτροπής θέλει να χρησιμοποιήσει την πρωτοβουλία για να διασώσει την εμβληματική της «Πράσινη Συμφωνία», η οποία στοχεύει να καταστήσει την ΕΕ κλιματικά ουδέτερη έως το 2050, σύμφωνα με έναν εμπιστευτικό.
Σύμφωνα με ένα προπαρασκευαστικό έγγραφο, οι φορείς εκμετάλλευσης στόλων θα πρέπει να στραφούν στην ηλεκτρική κινητικότητα σημαντικά πιο γρήγορα από τους ιδιώτες πελάτες.
Σύμφωνα με πληροφορίες που έλαβε η Handelsblatt από διαπραγματευτικούς κύκλους, μια λύση που θα προκύψει από διαπραγματεύσεις θα μπορούσε να περιλαμβάνει τον καθορισμό διαφορετικών απαιτήσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα αντίστοιχα κανάλια ταξινόμησης. Οι εταιρικοί στόλοι πιθανότατα θα πληγούν περισσότερο. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε πρόσφατα, θα μπορούσαν να γίνουν εξαιρέσεις για τα ενοικιαζόμενα οχήματα.
Θα ισχύουν φορολογικά πλεονεκτήματα μόνο για τα ηλεκτρικά οχήματα στο μέλλον;
Επιπλέον, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις στις Βρυξέλλες και σε πολλά κράτη μέλη σχετικά με την ταξινόμηση των plug-in υβριδικών ή των λεγόμενων επεκτάσεων αυτονομίας ως οχημάτων μηδενικών εκπομπών, κάτι που θα επηρέαζε επίσης τη ρύθμιση των εταιρικών στόλων. Οι επεκτάσεις αυτονομίας συνδυάζουν έναν ηλεκτρικό κινητήρα με έναν μικρό κινητήρα καύσης για να επεκτείνουν την αυτονομία του οχήματος, επιτρέποντας διαδρομές άνω των 1.000 χιλιομέτρων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει επίσης τη ρύθμιση της επίτευξης των στόχων για τους στόλους εταιρικών αυτοκινήτων σε εθνικό επίπεδο. Στη Γερμανία, αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω της φορολογικής ελάφρυνσης των εταιρικών αυτοκινήτων, για παράδειγμα, περιορίζοντας τα φορολογικά πλεονεκτήματα στα ηλεκτρικά οχήματα. Τα κίνητρα για τα οχήματα με κινητήρα καύσης θα καταργηθούν σταδιακά.
Η εφαρμογή αυτού του σχεδίου θα αποτελούσε μια στρατηγική μετατόπιση: μακριά από τις απαιτήσεις που επιβάλλονται αποκλειστικά από τους κατασκευαστές και προς σταθερές ποσοστώσεις από την πλευρά της ζήτησης. Οι εμπορικές ταξινομήσεις αποτελούν βασικό παράγοντα εδώ, επειδή τα εταιρικά αυτοκίνητα, κατά μέσο όρο, διανύουν περισσότερα χιλιόμετρα από τα ιδιωτικά οχήματα και αργότερα κυριαρχούν στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, καθώς συχνά μεταπωλούνται μετά από λίγα μόνο χρόνια.
Ο Markus Ferber, ευρωβουλευτής του CSU, περιγράφει τα σχέδια της Επιτροπής ως «απαγορευση των κινητήρων καύσης με κρυφή πόρτα». Η συμφωνία, υποστηρίζει, «δεν ανακουφίζει τα δραματικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά μάλλον δημιουργεί περαιτέρω προκλήσεις για τους φορείς εκμετάλλευσης στόλων και τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων». Ένας εκπρόσωπος της βιομηχανίας προειδοποιεί: «Αναβάλλουν τη διαμάχη για έναν κανόνα, αλλά δημιουργούν έναν δεύτερο που ουσιαστικά επιτυγχάνει το ίδιο αποτέλεσμα. Αυτή είναι τρέλα!»
Η πρωτοβουλία πλήττει τη βιομηχανία σε μια κρίσιμη καμπή: Ενώ η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα αυξάνεται ξανά, παραμένει κάτω από τους στόχους της ΕΕ. Σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές (ICCT), το μέσο μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη για τα πρώτα τρία τρίμηνα του 2025 ήταν περίπου 17%.
Ενώ οι ομάδες κατασκευαστών Nissan και BYD, καθώς και BMW, Mercedes, Volvo και Polestar, έχουν σχετικά καλές επιδόσεις, οι κατασκευαστές μαζικής αγοράς όπως η Volkswagen και η Renault είναι, σε ορισμένες περιπτώσεις, σημαντικά κάτω από τους στόχους τους.
Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης τελικά αποφέρουν μεγαλύτερο κέρδος ανά όχημα για τους κατασκευαστές από τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Επιπλέον, τα περιθώρια κέρδους των αυτοκινητοβιομηχανιών υποφέρουν επί του παρόντος λόγω των προστατευτικών δασμολογικών πολιτικών του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.
Η μέση ηλικία του αυτοκινήτου σε ιστορικό υψηλό
Ο Ευρωπαίος πολιτικός Φέρμπερ προειδοποιεί: «Τα σχέδια της Επιτροπής για πράσινους εταιρικούς στόλους περιέχουν το ίδιο θεμελιώδες ελάττωμα με τον ισχύοντα νόμο που καταργεί σταδιακά τους κινητήρες εσωτερικής καύσης». Εκτός από τη χαμηλή ζήτηση, οι επικριτές επισημαίνουν την έλλειψη υποδομών φόρτισης, ειδικά στα αεροδρόμια και στις αγροτικές περιοχές, τα διαφορετικά επίπεδα ηλεκτροκίνησης μεταξύ των κρατών μελών, καθώς και τις διαφορετικές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας και το υψηλό κόστος αγοράς.
«Οι εκμισθωτές χάνουν χρήματα όταν μεταπωλούν τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα», προειδοποιεί ο Ρίτσαρντ Κνούμπεν, επικεφαλής της ευρωπαϊκής ένωσης leasing Leaseurope – η απόσβεση είναι ιδιαίτερα υψηλή για τα μοντέλα Tesla και τα premium ηλεκτρικά οχήματα. Ο Κνούμπεν φοβάται ότι οι υποχρεωτικές ποσοστώσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να αυξήσουν το κόστος ακόμη περισσότερο.
«Ο κλάδος χρησιμοποιεί επομένως τον όρο «Φαινόμενο της Αβάνας», ο οποίος περιγράφει το φαινόμενο των οχημάτων που οδηγούνται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, όπως στην Κούβα, αντί να αντικαθίστανται – μειώνοντας έτσι τη ζήτηση για τους κατασκευαστές. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Αρχή Αυτοκινητοβιομηχανικών Μεταφορών, η μέση ηλικία των οχημάτων στη Γερμανία στις αρχές του 2025 ήταν 10,6 έτη – ένα ιστορικό υψηλό.
Το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Sixt, Gabriel, παρατηρεί ήδη το φαινόμενο Havana σε εταιρείες με πολιτικές για ηλεκτρικά οχήματα. «Οι εργαζόμενοι σε εταιρείες που επιτρέπεται να ανταλλάσσουν τα οχήματα με κινητήρα καύσης τους μόνο με ηλεκτρικά οχήματα προτιμούν να διατηρούν τα παλιά εταιρικά τους αυτοκίνητα για πολλά, πολλά ακόμη χρόνια παρά να στραφούν σε ηλεκτρικά». Οι ποσοστώσεις για τους διαχειριστές στόλων ηλεκτρικών οχημάτων είναι πιθανό να επιδεινώσουν αυτό το φαινόμενο.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW βλέπει «μεγαλύτερη εξάρτηση» από την Κίνα στην ηλεκτρική εποχή.
Εκτός από τη μείωση της ζήτησης και των περιθωρίων κέρδους, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν μια άλλη ανησυχία. Εάν οι θυγατρικές τους leasing χαρακτηριστούν ως διαχειριστές στόλων στο μέλλον, θα πρέπει και αυτές να ηλεκτροδοτήσουν γρήγορα τους στόλους τους – παρά τη μείωση των υπολειμματικών αξιών.
Σε αυτό προστίθεται η ανησυχία για την αυξανόμενη εξάρτηση από την Κίνα. Σύμφωνα με μια μελέτη της Deloitte, το 70% της παγκόσμιας παραγωγής κυψελών μπαταριών προέρχεται από την Κίνα και μόνο το 13% από την Ευρώπη.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Όλιβερ Ζίπσε, προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα: «Σίγουρα δεν πρόκειται να επιλέξω την τεχνολογία από την οποία εξαρτόμαστε περισσότερο – δηλαδή την μπαταρία – ως τη μόνη βιώσιμη επιλογή». Είναι σημαντικό να μην βάζουμε όλα τα αυγά μας σε ένα καλάθι.
Συνεπώς, ο Διευθύνων Σύμβουλος φοβάται ότι οι κανονισμοί για τον στόλο θα οδηγήσουν «ακριβώς στο αντίθετο αποτέλεσμα». «Προσδιορίζουν μια τεχνολογία στις εταιρείες, ανεξάρτητα από το αν όντως θα επιτευχθεί μείωση του CO₂».
Ο Zipse, όπως και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes, Ola Källenius, ζητά μια ιδέα «Πέρα από την Εξάτμιση» που λαμβάνει υπόψη ολόκληρο το αποτύπωμα CO₂ ενός αυτοκινήτου – από την παραγωγή έως την κατανάλωση ενέργειας. «Δεν ζητάμε χαλάρωση των στόχων, αλλά μάλλον ένα διαφορετικό σύστημα για την επίτευξή τους».
Ωστόσο, για τους κατασκευαστές μαζικής αγοράς όπως η VW, ένας τέτοιος κανονισμός θα είχε περιορισμένη μόνο χρησιμότητα. Ήδη πρέπει να πουλήσουν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να επιτύχουν τους στόχους CO₂ της ΕΕ.
Διαβάστε ακόμη
