Οι Αμερικανοί αγόρασαν 438.500 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορτηγά κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους, καθώς οι οδηγοί έσπευσαν να εκμεταλλευτούν τα ομοσπονδιακά κίνητρα προτού αυτά λήξουν στις 30 Σεπτεμβρίου. Οι συναλλαγές αυτές, ο υψηλότερος αριθμός που έχει καταγραφεί ποτέ σε ένα μόνο τρίμηνο, αντιπροσώπευαν το 11% όλων των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων, ξεπερνώντας το προηγούμενο ρεκόρ του 8,7%, σύμφωνα με την Cox Automotive, μια εταιρεία υπηρεσιών και τεχνολογίας για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Η αύξηση αυτή υποδηλώνει ότι το ενδιαφέρον των καταναλωτών για τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs) παραμένει ισχυρό, ιδίως όταν συνοδεύεται από οικονομικά κίνητρα. Παράλληλα, η Cox Automotive σημείωσε ότι η διαθεσιμότητα περισσότερων και πιο προσιτών μοντέλων μέσα στο επόμενο έτος θα μπορούσε να διατηρήσει τη δυναμική της αγοράς. Ωστόσο, οι αναλυτές προβλέπουν προσωρινή πτώση στις πωλήσεις τους επόμενους μήνες, εξαιτίας της λήξης των ομοσπονδιακών φορολογικών εκπτώσεων που έκαναν πιο ελκυστικές τις αγορές EV.
Η Στεφανί Βαλντέζ Στρίτι, διευθύντρια βιομηχανικών αναλύσεων στην Cox Automotive, δήλωσε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να αποτελούν έως και το ένα τέταρτο των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες μέχρι το 2030. Αν και αυτό υπολείπεται του στόχου του 50% που είχε αρχικά τεθεί, εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει μια σημαντική πρόοδο και μια μετάβαση των ηλεκτρικών οχημάτων από «εξειδικευμένη» σε mainstream επιλογή.
Η άνοδος των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και το δίλημμα των κατασκευαστών
Η άνοδος των πωλήσεων υπογραμμίζει ένα περίπλοκο δίλημμα για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τους υποστηρικτές της καθαρής ενέργειας: εκατομμύρια Αμερικανοί ενδιαφέρονται για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά οι σχετικά υψηλές τιμές εξακολουθούν να αποτελούν εμπόδιο για την ευρύτερη υιοθέτησή τους. Η Tesla, παρότι παραμένει κυρίαρχος παίκτης στην αγορά EV των ΗΠΑ, βλέπει το μερίδιό της να συρρικνώνεται σημαντικά — από 80% πριν από τέσσερα χρόνια, σε περίπου 41% σήμερα. Η εταιρεία πέτυχε μικρή αύξηση στις πωλήσεις το τελευταίο τρίμηνο, μετά από μια περίοδο πτώσης, όμως ο ανταγωνισμός αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς.
Η General Motors (GM) σημείωσε αξιοσημείωτη πρόοδο, αποκτώντας το 15% των πωλήσεων EV στο τρίτο τρίμηνο, κυρίως χάρη στο νέο Chevrolet Equinox, το οποίο αναδείχθηκε στο τρίτο πιο δημοφιλές ηλεκτρικό μοντέλο στις ΗΠΑ. Πριν από έναν χρόνο, η GM κατείχε μόλις το 10% της αγοράς EV. Το Equinox, με τιμή εκκίνησης περίπου 35.000 δολάρια, αποτελεί παράδειγμα της στροφής προς πιο προσιτά μοντέλα, ενώ το νέο Chevrolet Bolt, με κόστος περίπου 29.000 δολάρια, κάνει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακόμη πιο προσιτά στο ευρύ κοινό.
Περίπου οι μισές αγορές ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους έγιναν χωρίς καμία ομοσπονδιακή επιδότηση, σύμφωνα με στοιχεία του BloombergNEF. Αυτή η τάση δείχνει ότι η ζήτηση για EVs αρχίζει να στηρίζεται περισσότερο στις πραγματικές προτιμήσεις των καταναλωτών και λιγότερο στα κρατικά κίνητρα. Σήμερα, υπάρχουν τουλάχιστον 11 ηλεκτρικά μοντέλα με αρχική τιμή χαμηλότερη από τη μέση τιμή αγοράς αυτοκινήτου στις ΗΠΑ.
Η Emily Almaer, μητέρα τριών παιδιών από το Boulder του Κολοράντο, μοιράστηκε ότι πληρώνει μόλις 250 δολάρια τον μήνα για το Volkswagen ID.4 που αγόρασε τον Αύγουστο. Τουλάχιστον τρεις φίλοι της απέκτησαν πρόσφατα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: ένα άλλο Volkswagen, ένα Nissan Leaf και ένα Hyundai Ioniq 9. Ο σύζυγός της, Dion Almaer, σχολίασε χαρακτηριστικά: «Αν δεις τις μηνιαίες δόσεις, είναι σαν να μιλάμε για ένα οικογενειακό γεύμα έξω». Το σχόλιο αυτό δείχνει ότι η οικονομική προσβασιμότητα των ηλεκτρικών οχημάτων αρχίζει να γίνεται πραγματικότητα για τις μεσαίες οικογένειες.
Το μέλλον των ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ
Ωστόσο, το μέλλον των ηλεκτρικών οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες δεν είναι απαλλαγμένο από προκλήσεις. Χωρίς τα ομοσπονδιακά κίνητρα, το BloombergNEF προβλέπει ότι το μερίδιο των EVs θα φτάσει μόλις το 27% μέχρι το 2030, έναντι εκτίμησης 48% που είχε γίνει πέρυσι. Η S&P Global αναμένει ότι στο τρέχον τρίμηνο τα ηλεκτρικά οχήματα θα αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 7% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων. Ο Peter Nagle, αναπληρωτής διευθυντής της S&P, προειδοποίησε ότι «το ζήτημα της προσιτότητας θα επιδεινωθεί — πρόκειται για μια κρίσιμη στιγμή, όπου οι εταιρείες είτε θα προσαρμοστούν είτε θα μείνουν πίσω».
Παρά τις δυσκολίες, η αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων γνωρίζει άνθηση, ενώ αρκετά νέα, πιο οικονομικά μοντέλα βρίσκονται ήδη υπό ανάπτυξη. Το BloombergNEF προβλέπει ότι τα επόμενα τρία χρόνια θα κυκλοφορήσουν τουλάχιστον εννέα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορτηγά με τιμή κάτω των 40.000 δολαρίων. Ο διευθύνων σύμβουλος της Volvo, Håkan Samuelsson, δήλωσε ότι η εταιρεία του θα κάνει ένα «τεράστιο βήμα» το επόμενο έτος, παρουσιάζοντας ηλεκτρικά οχήματα με μεγαλύτερη αυτονομία και χαμηλότερες τιμές. Όπως τόνισε: «Η βιομηχανία θα γίνει εξ ολοκλήρου ηλεκτρική — δεν υπάρχει επιστροφή. Ίσως χρειαστεί λίγο περισσότερος χρόνος σε ορισμένες περιοχές, αλλά η κατεύθυνση είναι ξεκάθαρη».
Η συνολική εικόνα δείχνει μια αγορά που βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο — με έντονη ανάπτυξη, αλλά και με προκλήσεις που αφορούν το κόστος, τις υποδομές φόρτισης και τη διαθεσιμότητα κινήτρων. Παρά τα εμπόδια, η πορεία προς την ηλεκτροκίνηση φαίνεται αμετάκλητη, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία και για την παγκόσμια μετάβαση σε καθαρότερη ενέργεια.
Διαβάστε ακόμη