Οι μεταφορές είναι ο μοναδικός τομέας στην ΕΕ που οι εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου βρίσκονται σε υψηλότερα επίπεδα από το 1990 και είναι υπεύθυνος για το 27% των εκπομπών (το 76% αυτών των εκπομπών αφορά τις οδικές μεταφορές). Συνεπώς το πρασίνισμα του στόλου είναι προτεραιότητα στα χαρτιά, αλλά στην πράξη είναι εξαιρετικά δύσκολο. Ειδικά στη χώρα μας που διαθέτει τον παλαιότερο στόλο οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ωστόσο οι προβλέψεις της Κομισιόν, όπως αποτυπώνονται στο πρόσφατο σχέδιο για τους κλιματικούς στόχους μέχρι το 2040, αναφέρουν πως τα ΙΧ με παραδοσιακά καύσιμα (βενζίνη, ντίζελ, υγραέριο και συμπιεσμένο φυσικό αέριο) θα μειωθούν από 100% του στόλου το 2015 σε 26% το 2040 και 2% το 2050. Σας φαίνονται αισιόδοξες; Με βάση αυτές τις προβλέψεις προωθούνται οι πολιτικές της Ε.Ε. Το μερίδιο των ηλεκτρικών ΙΧ με μπαταρία προβλέπεται πως θα αυξηθεί στο 58% το 2040 και στο 80% το 2050. Τα διυλιστήρια δεν θα χαρούν καθόλου με την πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία τα πράσινα, συνθετικά, καύσιμα (e-fuels) στα οποία επενδύουν θα έχουν μερίδιο μόλις 5% στα ΙΧ το 2040 και 15% το 2050.

Στα φορτηγά και τα άλλα βαρέα οχήματα (HGVs) η μετάβαση θα είναι πιο αργή. Τα βαρέα οχήματα με κινητήρες ντίζελ (συμβατικούς ή υβριδικούς), υγραέριο και υγροποιημένο φυσικό αέριο που αποτελούσαν το 100% του στόλο του 2015 θα περιοριστούν στο 62% – 64% μέχρι το 2040 και σε 21% – 29% το 2050. Θα αντικατασταθούν κυρίως από ηλεκτρικά οχήματα και οχήματα με υδρογόνο. Ειδικά τα τελευταία μπορεί να αποτελούν μέχρι και το 30% του στόλου το 2050. Όμως ακόμα και τότε ένα στα τρία βαρέα οχήματα θα καταναλώνει συμβατικά καύσιμα.