Εκτελεστικά στελέχη της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων συγκεντρώνονται στη Νάρβα της Εσθονίας, για να εξασφαλίσουν πρόσβαση σε έναν κρίσιμο πόρο που δύσκολα βρίσκουν εκτός Κίνας: μαγνήτες σπάνιων γαιών, απαραίτητους για τους κινητήρες των EV.

Η καναδική εταιρεία Neo Performance Materials ολοκλήρωσε εργοστάσιο αξίας 75 εκατομμυρίων δολαρίων, που εγκαινιάζεται την Παρασκευή. Η αρχική παραγωγή του εργοστασίου αναμένεται να τροφοδοτήσει έως 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα ετησίως. «Πρόκειται για το σημαντικότερο έργο κρίσιμων υλικών που υλοποιείται σήμερα στην Ευρώπη», δήλωσε ο CEO της Neo, Rahim Suleman, πριν από τα εγκαίνια, σύμφωνα με το Bloomberg.

Η κατασκευή του εργοστασίου ξεκίνησε στα τέλη του 2022, μήνες μετά την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, που είχε διαταράξει την ευρωπαϊκή οικονομία. Το εργοστάσιο παράγει μαγνήτες νεοδυμίου, που μετατρέπουν την ηλεκτρική ενέργεια της μπαταρίας σε κίνηση για τους τροχούς των EV και χρησιμοποιούνται ευρέως σε smartphones, ανεμογεννήτριες και μαχητικά αεροσκάφη.

Η έλλειψη μαγνητών σπάνιων γαιών είχε ήδη αναγκάσει τη Ford να αναστείλει για μια εβδομάδα την παραγωγή του Explorer στο Σικάγο νωρίτερα φέτος. Το εργοστάσιο της Neo παράγει 2.000 τόνους μαγνητών ετησίως, περίπου το ένα δέκατο της συνολικής ζήτησης στην Ευρώπη, με πρώτη ύλη που προέρχεται από την Αυστραλία. Η εταιρεία έχει υπογράψει πολλαπλά συμβόλαια πενταετούς έως επταετούς διάρκειας, αξίας 50–100 εκατομμυρίων δολαρίων, με τις πρώτες μεγάλες παραδόσεις να ξεκινούν το 2026.

Η Neo σχεδιάζει τριπλασιασμό της δυναμικότητας μετά το 2027, ανταποκρινόμενη στη ραγδαία ζήτηση των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, που στρέφονται στα EV ενόψει της απαγόρευσης πώλησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035. Η BMW, η Volkswagen και η Mercedes-Benz παρουσίασαν πρόσφατα νέα μοντέλα EV, προετοιμάζοντας τη μάχη με την αυξανόμενη κινεζική ανταγωνιστικότητα.

Η Ευρώπη και ο Καναδάς βλέπουν την πρωτοβουλία της Neo ως στρατηγικό βήμα για την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας, ειδικά μετά τον περιορισμό των εξαγωγών σπάνιων γαιών από την Κίνα τον Απρίλιο. Όπως δήλωσε ο Suleman, «όλοι οι άλλοι στην αγορά κάνουν υποσχέσεις για το μέλλον, εμείς το κατασκευάσαμε σε λιγότερο από 500 ημέρες».

Με τη νέα μονάδα στην Εσθονία, η Ευρώπη εδραιώνει την ανεξαρτησία της σε κρίσιμα υλικά για τα EV, μειώνοντας την εξάρτηση από την Κίνα και προετοιμάζοντας τον δρόμο για τη μαζική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στην ήπειρο.

Διαβάστε ακόμη