Τα τελευταία χρόνια, δίκτυα σταθμών φόρτισης, στόλοι διανομών και εμπορικά κέντρα κινούνται γρήγορα για να προσθέσουν υποδομές που θα παρέχουν ενέργεια στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EVs). Το επόμενο βήμα: να βοηθήσουν τους οδηγούς να πουλήσουν την πλεονάζουσα ηλεκτρική ενέργεια πίσω στο δίκτυο. Η ChargePoint Holdings Inc., εταιρεία με έδρα τη Silicon Valley που λειτουργεί περίπου 35.000 σταθμούς ταχείας φόρτισης στις ΗΠΑ, ανακοίνωσε την Πέμπτη έναν νέο τύπο σταθμού που θα αντλεί ρεύμα προς και από τα οχήματα, σε αντίθεση με τη μεγάλη πλειοψηφία των φορτιστών που απλώς παίρνουν ενέργεια από το δίκτυο.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, η ChargePoint ελπίζει ότι το σύστημα θα προσελκύσει επιχειρήσεις που διαχειρίζονται μεγάλους στόλους οχημάτων, προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να πουλούν το ρεύμα που αποθηκεύεται σε αδρανή αυτοκίνητα και φορτηγά. «Θα μπορέσουμε να απευθυνθούμε σε ηλεκτρικούς στόλους και να μειώσουμε το κόστος απευθείας — χωρίς επιδοτήσεις, χωρίς φοροαπαλλαγές, χωρίς επιχορηγήσεις — σε σχέση με έναν στόλο [βενζινοκίνητο]», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Ρικ Γουίλμερ.

Τα δίκτυα φόρτισης από καιρό στοχεύουν να εξυπηρετήσουν στόλους οχημάτων, όπως εταιρείες διανομής, υπηρεσίες διαμοιρασμένων διαδρομών και εργολάβους κατασκευών, που συνήθως έχουν μεγάλη και προβλέψιμη ενεργειακή ζήτηση. Η ChargePoint θεωρεί ότι η επόμενη φάση του ανταγωνισμού στη φόρτιση θα είναι η δυνατότητα αυτών των εταιρειών να κερδίζουν από τα οχήματά τους. Όταν τα οχήματα είναι αδρανή και έχουν περίσσεια ενέργειας, μπορούν να αποφέρουν ένα μικρό επιπλέον έσοδο ή τουλάχιστον να τροφοδοτούν γειτονικά κτίρια. Συχνά, οι στόλοι αυτοί είναι αδρανείς στο τέλος της εργάσιμης ημέρας, ακριβώς όταν η ζήτηση ρεύματος κορυφώνεται στο δίκτυο. «Καταλήγεις με μια πολύ καλύτερη παγίδα ποντικιών», είπε χαρακτηριστικά ο Γουίλμερ.

Ταυτόχρονα, πολλές εταιρείες προσπαθούν να παράγουν και να αποθηκεύουν ενέργεια επιτόπου για να προστατευτούν από διακοπές ρεύματος, να εκμεταλλευτούν τις τιμές ρεύματος ανάλογα με την ώρα ή ακόμη και να απεξαρτηθούν πλήρως από το δίκτυο. Αυτοί οι χώροι θα μπορούν πλέον να αξιοποιούν και τα οχήματα ως μέρος του ενεργειακού τους μείγματος, σύμφωνα με την Eaton Corp., εταιρεία διαχείρισης ενέργειας που συνεργάζεται με την ChargePoint στο νέο σύστημα φόρτισης. Οι σταθμοί, που η ChargePoint έχει ονομάσει Express Grid, θα χρησιμοποιούν επίσης ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται επιτόπου, π.χ. από φωτοβολταϊκά ή ανεμογεννήτριες.

«Οι εταιρείες προσθέτουν αποκεντρωμένους ενεργειακούς πόρους, όπως φωτοβολταϊκά, αποθήκευση και αιολικά», δήλωσε ο Πολ Ράιαν, αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής ενεργειακής μετάβασης στην Eaton. «Τώρα έχεις και τα ηλεκτρικά οχήματα ως ενεργειακά assets».

Βέβαια, δεν μπορούν ή δεν θέλουν όλες οι εταιρείες ηλεκτρισμού να δεχτούν ρεύμα από οτιδήποτε δεν είναι παραδοσιακό εργοστάσιο. Εξίσου, πολλά από τα σημερινά EVs μπορούν μόνο να απορροφούν ηλεκτρόνια, όχι να τα επιστρέφουν στο δίκτυο — διαδικασία γνωστή ως διπλής κατεύθυνσης φόρτιση (bidirectional charging). Για παράδειγμα, το ηλεκτρικό pick-up της Ford, F-150 Lightning, μπορεί να αποφορτίσει την μπαταρία του, αλλά το ηλεκτρικό crossover της εταιρείας, Mustang Mach-E, δεν διαθέτει αυτή τη δυνατότητα.

Ωστόσο, πολλοί αναλυτές αναμένουν ότι η διπλής κατεύθυνσης φόρτιση θα γίνει σύντομα πανταχού παρούσα στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Και με τις ολοένα πιο ακραίες καιρικές συνθήκες και την άνοδο ενεργοβόρων data centers, οι αμερικανικές εταιρείες ηλεκτρισμού αναζητούν ηλεκτρική ενέργεια όπου μπορούν να τη βρουν. Η ChargePoint και η Eaton παρουσίασαν το νέο τους σύστημα φόρτισης την Πέμπτη, αλλά δεν έχουν ακόμη λάβει παραγγελίες. Οι εταιρείες αναμένουν να εγκαταστήσουν την πρώτη τέτοια μονάδα στο δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους.

Διαβάστε ακόμη