Δύο αντίθετες τάσεις καταγράφονται στην γερμανική βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV). Από τη μια μεριά αυξάνονται, όσο ποτέ, οι πωλήσεις αυτοκινήτων, από την άλλη μειώνονται κατακόρυφα τα κέρδη των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες πούλησαν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από ποτέ τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους.
Οι συνδυασμένες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων από τις BMW, Mercedes-Benz και VW Group ανήλθαν σε 773.340 – αύξηση 26,9% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Rho Motion, περίπου 9,1 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία πουλήθηκαν παγκοσμίως το πρώτο εξάμηνο του 2025 – 28% περισσότερα από ό,τι πριν από ένα χρόνο.
Ωστόσο, παρά τις πωλήσεις ρεκόρ, είναι σαφές ότι μόνο τμήματα της γερμανικής βιομηχανίας μπόρεσαν να συμβαδίσουν με τον ρυθμό της αγοράς, σημειώνει η Handelsblatt.
Η Volkswagen, ειδικότερα, οδήγησε σε αυτήν την ανάπτυξη. Η εταιρεία με έδρα το Βόλφσμπουργκ αύξησε τις παγκόσμιες παραδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων της κατά 46,7% σε 465.500 οχήματα – περίπου 150.000 περισσότερα από ό,τι την ίδια περίοδο πέρυσι.
Η VW σημείωσε ιδιαίτερα ισχυρή ανάπτυξη στην Ευρώπη, με αύξηση 89%. Οι οδηγοί είναι αυστηρότεροι κανονισμοί για τις εκπομπές CO₂ στην ΕΕ, οι οποίοι αναγκάζουν τους κατασκευαστές να αυξήσουν το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων τους.
Ο ειδικός σε θέματα κινητικότητας της EY, Κονσταντίν Γκαλ, χαρακτηρίζει την ηλεκτρική ανάπτυξη των κατασκευαστών στην ΕΕ «εντυπωσιακή», αλλά επισημαίνει την ασθενή βάση του προηγούμενου έτους: «Σε διάστημα δύο ετών, έχουμε μέση ανάπτυξη έντεκα τοις εκατό. Αυτό είναι πολύ μικρό για να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι στόχοι της ΕΕ».
Επιπλέον, η τρέχουσα αύξηση «έχει επιτευχθεί εν μέρει σε υψηλή τιμή – με εκπτώσεις τιμών που επιβαρύνουν τα περιθώρια κέρδους».
Η BMW αύξησε τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά 15,7% στα 220.540 οχήματα κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους – αλλά παρέμεινε πίσω από την παγκόσμια αγορά.
Η Mercedes-Benz κατέγραψε μάλιστα μείωση 14,1% σε μόλις 87.300 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στην Κίνα, όλοι οι Γερμανοί κατασκευαστές έχασαν μερίδιο αγοράς στον ηλεκτρικό τομέα.
Η ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Βόρεια Αμερική και την Κίνα παραμένει αδύναμη για τους Γερμανούς
«Ουσιαστικά, μετά από αρχικές δυσκολίες, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πλέον κερδίσει έδαφος στην ηλεκτροκίνηση», λέει ο ειδικός της EY, Gall, συνοψίζοντας τα στοιχεία πωλήσεων για το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Τα τελευταία ηλεκτρικά μοντέλα των VW, BMW, Mercedes και Porsche βρίσκονται σε «πολύ καλή» τεχνολογική θέση, ακόμη και σε σύγκριση με άλλους δυτικούς κατασκευαστές.
Αλλά εκτός Ευρώπης, η ζήτηση παραμένει χαμηλή. Στην Κίνα, οι νέοι φορολογικοί κανόνες για τα πολυτελή οχήματα επηρεάζουν ιδιαίτερα τη Mercedes και την Porsche. Στις ΗΠΑ, η πολιτική αβεβαιότητα και μια πιο περιοριστική πολιτική επιδοτήσεων ηλεκτροκίνησης υπό τον Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ μειώνουν τις προσδοκίες.
«Η Ευρώπη παραμένει προς το παρόν η πιο πολλά υποσχόμενη αγορά πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων», λέει ο Gall. Αλλά αυτό δεν αρκεί για να δικαιολογήσει τα δισεκατομμύρια ευρώ που επενδύονται στην επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Από οικονομικής άποψης, η άνθηση των ηλεκτρικών οχημάτων έχει μέχρι στιγμής μάλλον αρνητικές συνέπειες για τους Γερμανούς κατασκευαστές. Κερδίζουν σημαντικά λιγότερα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρά από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Τα κέρδη όλων των αυτοκινητοβιομηχανιών που είναι εισηγμένες στον δείκτη DAX είχαν ήδη μειωθεί κατακόρυφα το πρώτο τρίμηνο – κατά πάνω από 40% στις Mercedes, Porsche και VW Group. Εκτός από την πίεση στις τιμές και τα προβλήματα εφοδιασμού, το αυξανόμενο μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων επηρεάζει αρνητικά τα κέρδη, αν και όχι αποκλειστικά. Οι εξαμηνιαίες οικονομικές καταστάσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών θα ακολουθήσουν τις επόμενες ημέρες.
«Η ισχυρή επιχείρηση κινητήρων καύσης συνεχίζει να εξασφαλίζει κέρδη για τους Γερμανούς κατασκευαστές», λέει ο Frank Schwope, ειδικός στην αυτοκινητοβιομηχανία στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών του Ανόβερου για Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις (FHM).
«Αλλά αυτό δεν πρέπει να γίνει δικαιολογία για στρατηγική αδράνεια – ο μετασχηματισμός έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό». Ωστόσο, η έκταση αυτής της αλλαγής ποικίλλει ανάλογα με την αγορά πωλήσεων και την εταιρεία.
Όμιλος VW: Νικητής χάρη στα ηλεκτρικά εταιρικά αυτοκίνητα
Ο Όμιλος VW, που επικρίνεται εδώ και καιρό για ξεπερασμένη τεχνολογία, κατάφερε να καλύψει τη διαφορά στον ηλεκτρικό τομέα.
Στην Ευρώπη, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε ραγδαία – επίσης χάρη στους αυστηρότερους κανονισμούς CO₂ από τις Βρυξέλλες.
Ωστόσο, η άνθηση παρακάμπτει τους ιδιώτες πελάτες: Μόνο περίπου το 23% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων της βασικής μάρκας VW στην Ευρώπη αποδόθηκε σε ιδιώτες κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, και για την Audi, το ποσοστό είναι μόλις 19%. Αυτό φαίνεται από στοιχεία του παρόχου υπηρεσιών του κλάδου Dataforce. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο μέσος όρος στον ηλεκτρικό τομέα στην Ευρώπη είναι πάνω από 30%.
Ένας λόγος για την άνθηση των εμπορικών ταξινομήσεων είναι πιθανώς τα φορολογικά κίνητρα για τα ηλεκτρικά εταιρικά αυτοκίνητα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Στη Σκανδιναβία, η αγορά εταιρικών αυτοκινήτων αποτελεί έναν από τους κινητήριους μοχλούς της ηλεκτροκίνησης εδώ και χρόνια. Στη Γερμανία, οι εργαζόμενοι επωφελούνται από ένα σημαντικά μειωμένο χρηματικό όφελος στο πλαίσιο του προνομίου εταιρικού αυτοκινήτου εάν οδηγούν ένα πλήρως ηλεκτρικό όχημα.
Αυτό το φαινόμενο είναι πιθανό να αυξηθεί, καθώς ένα υψηλότερο όριο στις επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά εταιρικά αυτοκίνητα θα ισχύσει στη Γερμανία από αυτόν τον μήνα.
Porsche: Η υψηλότερη ηλεκτρική ποσόστωση με ένα ελάττωμα
Για πρώτη φορά, η Porsche ηγείται της ηλεκτρικής ποσόστωσης: το 23,4% των πωλήσεων κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους ήταν πλήρως ηλεκτρικές. Το ηλεκτρονικό μερίδιο της Porsche είναι επομένως σημαντικά υψηλότερο από αυτό της BMW (18,3%), της Audi (12,9%) και της Mercedes (8,4%). Μόλις ένα χρόνο νωρίτερα, το μερίδιο της Porsche ήταν μόνο 5,7%.
Η νέα Macan καθοδηγεί αυτή την τάση, με το 60% των αγοραστών να επιλέγουν την ηλεκτρική έκδοση. Ωστόσο, η αλήθεια είναι επίσης ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η σειρά είναι πλέον διαθέσιμη μόνο στην πλήρως ηλεκτρική έκδοση λόγω της νομοθεσίας για την κυβερνοασφάλεια. Ο εκσυγχρονισμός του μοντέλου με κινητήρα εσωτερικής καύσης ήταν πολύ δαπανηρός για την εταιρεία. Κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, η Porsche κατέγραψε 25.884 παραδόσεις πλήρως ηλεκτρικών Macan – σημαντικά λιγότερες από ό,τι κατά την ακμή του βενζινοκίνητου μοντέλου.
Στο Τσούφενχαουζεν, εξετάζουν ήδη την αναβίωση ενός μοντέλου με κινητήρα εσωτερικής καύσης παρόμοιου με μια Macan, αλλά τίποτα δεν έχει αποφασιστεί ακόμη.
Mercedes: Δεν υπάρχουν άλλα σημάδια για «μόνο ηλεκτρικά»
Η Mercedes είχε αρχικά το πιο φιλόδοξο ηλεκτρικό σχέδιο μεταξύ των Γερμανών κατασκευαστών. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας, η εταιρεία με έδρα τη Στουτγάρδη ήθελε να παραδίδει σχεδόν αποκλειστικά πλήρως ηλεκτρικά νέα αυτοκίνητα. Ωστόσο, η εταιρεία με έδρα τη Στουτγάρδη δεν έχει μιλήσει για «μόνο ηλεκτρικά» για περισσότερο από ένα χρόνο.
Ο όμιλος είναι ο μόνος μεγάλος Γερμανός κατασκευαστής που πούλησε λιγότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το πρώτο εξάμηνο του 2025 από ό,τι το προηγούμενο έτος – μείωση 14,1% στα 87.300 οχήματα. Αντ’ αυτού, η μάρκα με το τρίπτυχο αστέρι επικεντρώνεται για άλλη μια φορά περισσότερο στα plug-in υβριδικά, δηλαδή σε οχήματα που διανύουν μόνο ένα μέρος των ταξιδιών τους χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια από μπαταρία και γενικά διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Με 105.100 παραδόσεις plug-in, η Mercedes πούλησε περισσότερα μερικής απασχόλησης ηλεκτρικά οχήματα από ό,τι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα το πρώτο εξάμηνο του έτους – για πρώτη φορά μετά από χρόνια. Ο όμιλος έχει πρόσφατα επιδείξει αδυναμίες στην τιμολόγηση. Ενώ οι ανταγωνιστές υπερασπίζονται το μερίδιο αγοράς με πιο επιθετικές προσφορές, η εταιρεία με έδρα τη Στουτγάρδη διατηρεί εδώ και καιρό υψηλά επίπεδα τιμών – εις βάρος της ζήτησης.
BMW: Σε θέση «σάντουιτς»
Ο Όμιλος BMW, συμπεριλαμβανομένης της Mini, συνέχισε να αυξάνει τις παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων του κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους – κατά 15,7% σε 220.540 οχήματα. Αυτό τοποθετεί την εταιρεία με έδρα το Μόναχο πολύ πάνω από το ποσοστό του προηγούμενου έτους, αλλά κάτω από την ανάπτυξη της παγκόσμιας αγοράς και πίσω από την ανάπτυξη της VW. Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις συνολικές πωλήσεις αυξήθηκε στο 18,3%.
Το best-seller στην Ευρώπη είναι το compact SUV iX1. Περίπου το 30% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην περιοχή προέρχεται από ιδιώτες πελάτες – ένα σταθερό ποσοστό σε σύγκριση με τον κλάδο. Από το iX1 έως το πολυτελές κουπέ i7, ο όμιλος προσφέρει μια ηλεκτρική επιλογή για σχεδόν κάθε τμήμα χωρίς να έχει εγκαταλείψει πρόωρα τους κινητήρες καύσης.
Κίνα: Οι κατασκευαστές premium, ειδικότερα, χάνουν
Η αδυναμία της ηλεκτρικής στρατηγικής της Γερμανίας είναι εμφανής στην Κίνα. Ενώ οι Κινέζοι κατασκευαστές όπως οι BYD, Aito και Nio παρουσιάζουν νέα, οικονομικά προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα κάθε μήνα, τα ηλεκτρικά οχήματα των VW, BMW, Mercedes, Audi και Porsche πέφτουν ολοένα και περισσότερο κάτω από το όριο της αναγνώρισης.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, οι συνδυασμένες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων τους μειώθηκαν κατά 42% σε μόλις 92.000 οχήματα. Το συνδυασμένο μερίδιο αγοράς τους μειώθηκε από 6,7% σε 2,8%, σύμφωνα με στοιχεία της Marklines, εταιρείας εξειδικευμένης σε δεδομένα.
Τα εισαγόμενα πολυτελή μοντέλα, ειδικότερα, έχουν κακές επιδόσεις. Η Mercedes πρόσφατα είχε κατά μέσο όρο μόνο 47 παραδόσεις ανά μήνα του ηλεκτρικού sedan EQS, που κατασκευάζεται στο Ζίντελφινγκεν. Οι πωλήσεις της Porsche Taycan, που κατασκευάζεται στη Στουτγάρδη, στην Κίνα έχουν μειωθεί κατά σχεδόν 70% μέχρι στιγμής φέτος.
«Αυτή η εξέλιξη είναι ανησυχητική», λέει ο Pal Skirta, αναλυτής στην Bankhaus Metzler. «Η Κίνα έχει πάψει προ πολλού να είναι μια κανονική αγορά αυτοκινήτων – είναι ένας καθαρός αγώνας επιβίωσης», προσθέτει ο Jochen Siebert, ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας JSC Automotive. Από το 2023, η BYD έχει μειώσει τις τιμές καταλόγου της κατά μέσο όρο περισσότερο από 30%. «Οι Γερμανοί κατασκευαστές premium δεν μπορούν και δεν πρέπει να ακολουθήσουν το παράδειγμά της». Στην πραγματικότητα, προμηθευτές όπως η Mercedes και η Porsche έχουν μέχρι στιγμής διστάσει – βασιζόμενοι σε μια αναταραχή στην αγορά.
Μια αχτίδα ελπίδας: Η κινεζική κυβέρνηση θέλει να περιορίσει τον πόλεμο τιμών, για παράδειγμα μειώνοντας τους όρους πληρωμής για τους προμηθευτές, κάτι που θα μπορούσε να ασκήσει πίεση σε επιθετικούς προμηθευτές όπως η BYD.
Ο αναλυτής αυτοκινήτων Skirta βλέπει επίσης «θετικά σημάδια» στις νέες συνεργασίες της VW στην Κίνα. Η BMW θα μπορούσε επίσης να κερδίσει περισσότερους βαθμούς εκεί με τη «Νέα Κλάση» της. Η Mercedes, από την άλλη πλευρά, απομακρύνεται από τη σχεδιαστική γλώσσα του EQS με νέα ηλεκτρικά μοντέλα όπως το best-seller GLC SUV, επιλέγοντας κλασικό σχεδιασμό και βελτιωμένη τεχνολογία.
«Αυτό θα πρέπει να επιτρέψει στους Γερμανούς κατασκευαστές να σταθεροποιήσουν την κατάσταση στην Κίνα μακροπρόθεσμα», λέει ο Skirta. Ωστόσο, οι ονειρικές επιστροφές όπως πριν δεν είναι πλέον ρεαλιστικές.
Ένα πράγμα είναι σαφές: η επιθετική στρατηγική χαμηλών τιμών των Κινέζων κατασκευαστών σε συνδυασμό με την τεράστια πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα δεν είναι βιώσιμη μακροπρόθεσμα. «Εάν η κινεζική κυβέρνηση σταματήσει πραγματικά τον πόλεμο τιμών, αυτό θα μπορούσε να είναι ένα σημείο καμπής για τους Γερμανούς κατασκευαστές», λέει ο Siebert.
Plug-in: Ένας διαφορετικός νικητής
Τα plug-in υβριδικά οχήματα βιώνουν μια ήσυχη επιστροφή. Το πρώτο εξάμηνο του 2025, οι πωλήσεις των τριών μεγάλων Γερμανών αυτοκινητοβιομηχανιών αυξήθηκαν σε 395.809 οχήματα – αύξηση άνω του 31% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Κανένα άλλο σύστημα μετάδοσης κίνησης δεν σημείωσε ισχυρότερη ανάπτυξη.
Εκτός από τη Mercedes-Benz, η BMW και ο Όμιλος VW ανέφεραν επίσης διψήφια ανάπτυξη. Τα plug-in θεωρούνται εσωτερικά ότι έχουν υψηλά περιθώρια κέρδους και μπορούν να ενσωματωθούν σε υπάρχουσες σειρές μοντέλων με διαχειρίσιμη προσπάθεια.
Ένας βασικός παράγοντας είναι το φορολογικό πλεονέκτημα για τα εταιρικά αυτοκίνητα: Στη Γερμανία, οι χρήστες plug-in υβριδικών οχημάτων πρέπει να πληρώσουν μόνο το 0,5% της ακαθάριστης τιμής καταχώρισης ως φορολογητέο όφελος – το μισό από ό,τι για τους συμβατικούς κινητήρες καύσης.
Ο ειδικός της EY, Constantin Gall, βλέπει μεσοπρόθεσμες δυνατότητες στην τεχνολογία – επίσης λόγω των νέων εξελίξεων στην Κίνα: «Το θέμα των συστημάτων επέκτασης αυτονομίας είναι επίκαιρο στην Κίνα». Πρόκειται για ηλεκτρικά οχήματα στα οποία ένας μικρός κινητήρας καύσης χρησιμεύει ως γεννήτρια ισχύος για την επέκταση της αυτονομίας της ηλεκτρικής κίνησης.
Διαβάστε ακόμη