Aυξάνονται και πάλι, μετά από μια μακρά περίοδο στασιμότητας, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV) στην Ευρώπη,  σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανικής υπηρεσίας Dataforce.

Το πρώτο τρίμηνο ταξινομήθηκαν συνολικά 610.000 νέα ηλεκτρικά οχήματα, 27% περισσότερα από ό,τι το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, ο αυξανόμενος αριθμός νέων ταξινομήσεων κρύβει μια επικίνδυνη εξέλιξη: λιγότερο από το ένα τρίτο αυτών των νέων ταξινομήσεων οφείλεται σε ιδιώτες, επισημαίνει η Handelsblatt.

Eνώ το ποσοστό των ιδιωτικών ταξινομήσεων σε όλους τους τύπους κίνησης παρέμεινε σταθερό στο 37% περίπου σε όλη την Ευρώπη τα τελευταία χρόνια, μειώθηκε συνεχώς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα – από 38% το 2023 σε 35% το 2024 και 31% το πρώτο τρίμηνο του 2025.

Αυτό δείχνει σαφώς ότι η τρέχουσα έκρηξη οφείλεται κυρίως σε εμπορικούς πελάτες και σε ταξινομήσεις των ίδιων των κατασκευαστών.

 Ο Stefan Reindl, διευθυντής του Institute of Automotive Economics (IfA), θεωρεί αυτό το γεγονός «ανησυχητικό». Οι ιδιωτικές ταξινομήσεις αποτελούν «αξιόπιστο δείκτη της πραγματικής ζήτησης στην αγορά».

 Ένας έμπορος ενός μεγάλου γερμανικού κατασκευαστή λέει: «Με βάση τις ιδιωτικές νέες ταξινομήσεις, μπορείτε να δείτε με αρκετή ακρίβεια ποιος πετυχαίνει την τιμή – και ποιος όχι».

Οι μεγάλες γερμανικές μάρκες Audi, BMW, Mercedes, Opel και VW έχουν ιδιαίτερα κακές επιδόσεις – τόσο σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο όσο και με τον αριθμό των δικών τους ταξινομήσεων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ο οποίος είναι σημαντικά υψηλότερος. Προκειμένου να διατηρήσουν σταθερές τις ταξινομήσεις EV, οι κατασκευαστές προσφέρουν υψηλές εκπτώσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης ή εκπτώσεις στόλου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Dataforce, η Opel έχει το χαμηλότερο ιδιωτικό μερίδιο ηλεκτρικών ταξινομήσεων στην Ευρώπη, 16,9%, ενώ η Mercedes είναι η καλύτερη από τις γερμανικές μάρκες με περίπου 26%. Αντίθετα, οι ιδιώτες πελάτες αντιπροσωπεύουν πάνω από το ένα τρίτο του συνόλου των πελατών των γερμανικών κατασκευαστών κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Στην εγχώρια αγορά, η κατάσταση για τους Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι ακόμη πιο δραματική σε ορισμένες περιπτώσεις. Με κάτι λιγότερο από 600 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το μερίδιο της Audi στους ιδιώτες πελάτες στη Γερμανία ήταν μόλις κάτω από το επτά τοις εκατό το πρώτο τρίμηνο – ένα ακόμη πιο αδύναμο ποσοστό σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τότε, το ποσοστό ήταν λίγο πάνω από έντεκα τοις εκατό. «Δεν μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι με αυτό», λέει ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της Audi.

Η κατάσταση στη Volkswagen δεν είναι σχεδόν καθόλου καλύτερη. Το ποσοστό των ιδιωτών πελατών ήταν περίπου 17% – και επομένως κάτω από τον εθνικό μέσο όρο του 30% περίπου. Με εξαίρεση τη Mercedes, οι άλλες γερμανικές μάρκες βρίσκουν επίσης ελάχιστους ιδιώτες αγοραστές.

Οι ιδιωτικές ταξινομήσεις αποτελούν δείκτη της πραγματικής ζήτησης στην αγορά. Οι αδύναμες συναλλαγές με τους ιδιώτες πελάτες επισκιάζουν επομένως τις επιτυχίες του κλάδου. Παρόλο που η ευρωπαϊκή ένωση κατασκευαστών Acea ανέφερε πρόσφατα σημαντική ανάπτυξη στον ηλεκτρικό τομέα, μια πιο προσεκτική ματιά αποκαλύπτει ότι η ανάπτυξη οφείλεται κυρίως σε εταιρικούς πελάτες και ιδιωτικές ταξινομήσεις.

Ενώ οι ιδιωτικές ταξινομήσεις EV σε όλη την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά περίπου 9% από 175.000 σε 190.000 οχήματα, οι εμπορικές ταξινομήσεις αυξήθηκαν κατά σχεδόν 38 τοις εκατό – σε 420.000 οχήματα. Σύμφωνα με την Dataforce, η τάση αυτή συνεχίστηκε τον Απρίλιο- δεν υπάρχουν ακόμη διαθέσιμα στοιχεία για τον Μάιο.

Οι λόγοι για την αδύναμη ζήτηση στην ιδιωτική αγορά είναι σύνθετοι. Οι έμποροι και οι εμπειρογνώμονες αναφέρουν ως κύριο λόγο το επίμονα υψηλό κόστος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αν και οι τιμές των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συγκλίνουν σιγά σιγά, πολλοί πελάτες εξακολουθούν να διστάζουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό μοντέλο – εν μέρει λόγω της απώλειας των επιδοτήσεων σε χώρες όπως η Γερμανία.

«Η ηλεκτροκίνηση είναι επίσης θέμα τιμής», λέει ο Alexander Sauer-Wagner, πρόεδρος της Ένωσης Συνεργατών Volkswagen και Audi.

Τα όρια CO2 αναγκάζουν τους κατασκευαστές να ασχοληθούν με τον στόλο

«Πρέπει να εξασφαλιστούν βιώσιμες συνθήκες πλαισίου», λέει η Sauer-Wagner. «Πολλοί άνθρωποι αναρωτιούνται ακόμη πόσο μεγάλη εμβέλεια είναι απαραίτητη και πότε και πού μπορούν να φορτίζουν και σε ποια τιμή». Υπάρχει επίσης η ανησυχία ότι η τεχνολογία αναπτύσσεται πολύ γρήγορα και ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που αγοράζεται σήμερα θα είναι ξεπερασμένο αύριο. Η συγκριτικά απότομη πτώση της αξίας κατά τη μεταπώληση είναι επίσης πιθανό να αποτρέψει τους πιθανούς αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Οι κατασκευαστές προσπαθούν τώρα να σώσουν ό,τι μπορεί ακόμη να σωθεί. «Οι κατασκευαστές δεν μπορούν να τα καταφέρουν μόνο με τους ιδιώτες πελάτες», λέει ο Thomas Peckruhn, εκτελών χρέη προέδρου της Γερμανικής Ένωσης Εμπορίας Αυτοκινήτων (ZDK).

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων επικεντρώνονται στην πώληση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε εταιρικούς πελάτες. Από φέτος, οι εταιρείες στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) πρέπει να συμμορφωθούν με αυστηρότερα όρια CO2 για το στόλο τους – αυτό δύσκολα μπορεί να επιτευχθεί χωρίς ένα αυξανόμενο ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Επομένως, οι κατασκευαστές δεν χρειάζεται να κάνουν πολλά για να πείσουν τους εμπορικούς πελάτες.

Σύμφωνα με τους εμπόρους, πολλές εταιρείες ηλεκτροδοτούν επί του παρόντος τους στόλους τους σε μαζική κλίμακα, επειδή αυτό τις διευκολύνει να επιτύχουν τους εσωτερικούς κλιματικούς τους στόχους. Ταυτόχρονα, τα ηλεκτρικά εταιρικά αυτοκίνητα επιδοτούνται σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης σε κορυφαίες αγορές στόλου, όπως η Γερμανία. Ως αποτέλεσμα, ο αριθμός των ταξινομήσεων EV στον εμπορικό τομέα αυξάνεται. Στην Audi, για παράδειγμα, υπήρχαν περίπου 600 ιδιωτικά ταξινομημένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Γερμανία το πρώτο τρίμηνο, σε σύγκριση με περίπου 3.850 οχήματα στόλου.

Στη Γερμανία, πολύ λίγοι ιδιώτες πελάτες οδηγούν γερμανικά e-cars

Οι ξένες μάρκες, από την άλλη πλευρά, φαίνεται να έχουν λιγότερα προβλήματα να πείσουν τους ιδιώτες πελάτες να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι μάρκες με το μεγαλύτερο ποσοστό ιδιωτών πελατών είναι η Tesla και η Dacia. Οι Αμερικανοί θεωρούνται παραδοσιακά αδύναμοι στην αγορά των στόλων, ενώ το μοντέλο Spring είναι ένας μαζικός οδηγός του ιδιωτικού μεριδίου στο e-segment για την Dacia.

Με βασική τιμή 17.000 ευρώ, το Spring είναι σήμερα το φθηνότερο νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στη Γερμανία – μερίδιο ιδιωτικών ταξινομήσεων το πρώτο τρίμηνο: 76%.

Αντίθετα, τα μεμονωμένα μοντέλα των Γερμανών κατασκευαστών θα ήταν πρακτικά ανύπαρκτα χωρίς εμπορικούς πελάτες. Από τα περίπου 18.800 Volkswagen ID.7 που πωλήθηκαν στην Ευρώπη το πρώτο τρίμηνο, περισσότερες από 16.000 μονάδες ήταν εμπορικές ταξινομήσεις.

Το ηλεκτρικό SUV Q6 E-Tron της Audi έχει επίσης μόνο ένα μερίδιο ιδιωτικών πελατών της τάξης του δέκα τοις εκατό. Αντίθετα, σχεδόν τα μισά από όλα τα οχήματα που πωλήθηκαν το πρώτο τρίμηνο του συγκρίσιμου μοντέλου εσωτερικής καύσης, του Audi Q5, ταξινομήθηκαν σε ιδιώτες πελάτες.

Προκειμένου να αυξήσουν τις δικές τους ηλεκτρικές παραδόσεις, οι κατασκευαστές καταφεύγουν επίσης σε μέτρα τακτικής σε μεγαλύτερη κλίμακα και ταξινομούν τα οχήματα στους αντιπροσώπους τους ή στους ίδιους – βελτιστοποιώντας έτσι τα στατιστικά στοιχεία.

Στην Opel, την Audi και την Porsche, σχεδόν κάθε δεύτερο νέο EV στη Γερμανία ταξινομήθηκε σε έναν αντιπρόσωπο ή στον ίδιο τον κατασκευαστή κατά το πρώτο τρίμηνο – περισσότερο από ό,τι συνέβαινε εδώ και τουλάχιστον πέντε χρόνια. Στην BMW και τη VW, κάθε τέταρτη ταξινόμηση ήταν τακτική.

Ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν συνάψει συμφωνίες μπόνους με τους αντιπροσώπους – όσοι εκπληρώνουν την ηλεκτρική τους ποσόστωση λαμβάνουν μπόνους. Το μέτρο έχει σχεδιαστεί για να διασφαλίσει ότι οι κατασκευαστές θα συμμορφωθούν με τους στόχους τους για το CO2. Οι έμποροι δεν παρέχουν λεπτομέρειες.

Τα φθηνά ηλεκτρικά μοντέλα από τους Γερμανούς κατασκευαστές δεν θα είναι διαθέσιμα μέχρι το επόμενο έτος

Η βιομηχανία ζητά νέα πριμοδότηση – και για τους ιδιώτες αγοραστές. «Δεν είναι κάτι καινούργιο ότι τα περιθώρια συνεισφοράς για τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να είναι σημαντικά χαμηλότερα από ό,τι για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης», λέει υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλου γερμανικού κατασκευαστή. Εν όψει αυτού, «θα βοηθούσε βέβαια αν η κυβέρνηση υποστήριζε και πάλι την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μεταξύ άλλων και ιδιωτικά».

Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση Μερτ είχε ήδη ανακοινώσει ότι θα παράσχει και πάλι μεγαλύτερη υποστήριξη για την ηλεκτρική κινητικότητα. Ο υπουργός Οικονομικών Lars Klingbeil (SPD) σχεδιάζει περαιτέρω φορολογικά κίνητρα για τις επιχειρήσειςγια την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Για τα «νεοαγορασθέντα, αμιγώς EV», πρόκειται να ισχύσει έκπτωση απόσβεσης 75 τοις εκατό κατά το πρώτο έτος της αγοράς.

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης την αύξηση του ορίου τιμής για τα εταιρικά αυτοκίνητα για τα ηλεκτρικά οχήματα. Η επιτρεπόμενη μικτή τιμή καταλόγου θα αυξηθεί από 70.000 ευρώ σε 100.000 ευρώ. Υπάρχουν επίσης σχέδια από τις Βρυξέλλες για ένα πρόγραμμα «κοινωνικής χρηματοδοτικής μίσθωσης». Το πρόγραμμα αυτό αύξησε πρόσφατα το ποσοστό των ιδιωτικών ταξινομήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Γαλλία.

Ωστόσο, όσο δεν υπάρχει χρηματοδότηση, οι κατασκευαστές μπορούν να λάβουν μόνο βραχυπρόθεσμα μέτρα, όπως εκπτωτικές προσφορές χρηματοδοτικής μίσθωσης, αυτοκαταχωρίσεις ή συμφωνίες στόλου για να ενισχύσουν τις παραδόσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων τους – και έτσι να εκπληρώσουν τις νέες, αυστηρότερες απαιτήσεις CO2 από τις Βρυξέλλες.

Μεσοπρόθεσμα, οι ελπίδες εναποτίθενται επίσης σε μια νέα γενιά προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η VW σχεδιάζει να λανσάρει το ηλεκτρικό της αυτοκίνητο ID.2all αξίας 25.000 ευρώ το 2026, ενώ ένα μικρότερο μοντέλο αξίας περίπου 20.000 ευρώ θα είναι διαθέσιμο ένα χρόνο αργότερα. Μέχρι τότε, ωστόσο, οι ιδιώτες πελάτες θα πρέπει να ζήσουν με την τρέχουσα γκάμα.

Η VW είναι «ήδη πολύ επιτυχημένη αυτή τη στιγμή», λέει η Sauer-Wagner, επικεφαλής της ένωσης εμπόρων. «Αλλά υπολογίζουμε και στα μικρά αυτοκίνητα που θα έρθουν τα επόμενα χρόνια».

Το αφεντικό της IfA, ο Reindl, είναι πιο επιφυλακτικός και προειδοποιεί: «Αν οι δικές μας ταξινομήσεις, οι εκπτωτικές μάχες και οι πωλήσεις στόλου αποδειχθούν μια αναλαμπή, το υψηλό επίπεδο των ταξινομήσεων θα μπορούσε γρήγορα να εκπνεύσει και πάλι».

Διαβάστε ακόμη: