Την αλλαγή του χάρτη των πωλήσεων EV φέρνει ο διεθνής πόλεμος των δασμών μεταξύ ΗΠΑ, ΕΕ και Κίνας. Η αμερικανική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla συνεχίζει να μην μπορεί να επωφεληθεί από την άνοδο στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Τον Απρίλιο σημειώθηκε άλλη μια σοβαρή οπισθοδρόμηση για την εταιρεία του αμφιλεγόμενου διευθύνοντος συμβούλου Έλον Μασκ.

Οι νέες ταξινομήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκαν ξανά, αυτή τη φορά κατά περισσότερο από το μισό, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Μετά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, η Tesla υπέστη μείωση άνω του 46% σε μόλις 41.677 αυτοκίνητα.

Η αγορά αυτοκινήτων της ΕΕ στο σύνολό της μπορεί να έχει παραμείνει στάσιμη μέχρι στιγμής φέτος, αλλά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ειδικότερα αυξάνονται έντονα μετά την αδυναμία του περασμένου έτους, αναφέρει η Handelsblatt. Τους πρώτους τέσσερις μήνες, το 15,3% των νέων ταξινομήσεων στην ΕΕ ήταν πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, σε σύγκριση με μόλις 12% ένα χρόνο νωρίτερα. Όσον αφορά τις πωλήσεις μονάδων, η αύξηση ανήλθε σε πάνω από το ένα τέταρτο.

Η VW διπλασιάζει τις παραδόσεις Ηλεκτρικών Οχημάτων

Η Tesla δέχεται ολοένα και περισσότερες πιέσεις σε μια αγορά για την οποία ο αμφιλεγόμενος επιχειρηματίας Musk ίδρυσε το λεγόμενο Gigafactory του στο Grünheide, λίγο έξω από το Βερολίνο, και επένδυσε δισεκατομμύρια.

Η Volkswagen όχι μόνο κερδίζει πλέον δυναμική με τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα και είναι πολύ μπροστά από την Tesla – η εταιρεία με έδρα το Wolfsburg υπερδιπλασίασε τις παραδόσεις πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη το πρώτο τρίμηνο.

Η κινεζική κορυφαία εταιρεία στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, BYD (“Build Your Dreams”), υποχωρεί επίσης από τον Musk – και μάλιστα, τον έχει πλέον ξεπεράσει στην Ευρώπη όσον αφορά τα αμιγώς ηλεκτρικά συστήματα κίνησης (BEVs – ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία). Σύμφωνα με στοιχεία ερευνητών αγοράς της Jato Dynamics, αυτό συνέβη για πρώτη φορά τον Απρίλιο.

Η BYD από την Κίνα ξεπερνά την Tesla

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Jato – τα οποία καλύπτουν 28 χώρες και όχι μόνο την ΕΕ – η BYD τερμάτισε λίγο μπροστά από την Tesla με 7.231 οχήματα τον Απρίλιο, λίγο μπροστά από την Tesla με 7.165 οχήματα. Παρά το μικρό προβάδισμα, ο αναλυτής της Jato, Felipe Munoz, μίλησε για ένα “σημείο καμπής” για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων, ειδικά επειδή η Tesla ηγείται της αγοράς εδώ και χρόνια και η BYD ξεκίνησε αργά.

Η BYD βασίζεται επί του παρόντος σε μεγάλο βαθμό στις δικές της εγγραφές αντιπροσώπων και πωλήσεις σε εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Αρχής Μεταφορών Αυτοκινήτων για τη Γερμανία, της μεγαλύτερης αγοράς αυτοκινήτων στην ΕΕ. Τους πρώτους τέσσερις μήνες, μόνο λίγο κάτω από το 12% των 2.791 νέων ταξινομημένων μοντέλων BYD στη Γερμανία πουλήθηκαν σε ιδιώτες.

Αν και οι πωλήσεις σε εταιρείες στη Γερμανία αντιπροσωπεύουν γενικά τη μερίδα του λέοντος των ταξινομήσεων, ακόμη και για άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, το ποσοστό των ιδιωτών αγοραστών στην BYD είναι πολύ χαμηλό: η Mercedes, για παράδειγμα, αντιπροσωπεύει σχεδόν το 37% και η μάρκα VW Passenger Cars αντιπροσωπεύει περίπου το 26%.

Χαμηλή ζήτηση για BYD, Nio και Xpeng στη Γερμανία

Γενικά, οι πωλήσεις της BYD στη Γερμανία έχουν παραμείνει μέχρι στιγμής χαμηλές. Άλλοι κατασκευαστές όπως η Nio και η Xpeng δεν διαφέρουν. Ωστόσο, όπως εξηγεί ο αναλυτής του κλάδου Matthias Schmidt της Schmidt Automotive Research, οι Κινέζοι κατασκευαστές στοχεύουν κυρίως στη Μεγάλη Βρετανία, την Ισπανία και την Ιταλία – και αυτή η στρατηγική λειτουργεί καλά.

Στη Μεγάλη Βρετανία, θεωρείται ευκολότερο για τους νεοεισερχόμενους να βρουν μια θέση στην αγορά λόγω της έλλειψης εγχώριου ανταγωνισμού. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στα ιστορικά δεδομένα της αγοράς, λέει ο ειδικός Schmidt.

Και στην Ισπανία και την Ιταλία, τα οικονομικά αυτοκίνητα είναι ήδη πιο δημοφιλή στους αγοραστές που ενδιαφέρονται για την τιμή, εξηγεί ο ειδικός. Στη Δυτική Ευρώπη, σχεδόν ένα στα 20 νέα αυτοκίνητα ήταν κινέζικο αυτοκίνητο κατά το πρώτο τρίμηνο, αναλύει. Αυτό είναι σχεδόν διπλάσιο από το μερίδιο αγοράς πριν από δύο χρόνια.

Οι δασμοί της ΕΕ επιβραδύνουν τους προμηθευτές από την Κίνα

Ωστόσο, οι δασμοί που επιβλήθηκαν από τις Βρυξέλλες στα εισαγόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τη Λαϊκή Δημοκρατία έχουν θέσει σε κίνδυνο τους προμηθευτές από την Άπω Ανατολή. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποψιάστηκε αθέμιτο ανταγωνισμό χαμηλού κόστους από τις επιδοτήσεις από το Πεκίνο και πέρυσι επέβαλε τιμωρητικούς δασμούς που ποικίλλουν ανάλογα με τον κατασκευαστή.

Οι Κινέζοι αξιοποιούν αυτό ως πλεονέκτημα: Σύμφωνα με τον Schmidt, δύο στα τρία αυτοκίνητα από Κινέζους κατασκευαστές διαθέτουν πλέον τουλάχιστον ένα plug-in drive, δηλαδή κινητήρα εσωτερικής καύσης. Έτσι, δεν υπόκεινται στους αυξημένους δασμούς.

Αλλά οι Ασιάτες θέλουν επίσης να σημειώσουν πρόοδο στον πλήρως ηλεκτρικό τομέα. Η BYD παρουσίασε το subcompact Dolphin Surf την περασμένη εβδομάδα – ένα αυτοκίνητο με τιμή εκκίνησης 19.990 ευρώ.

Οι πολιτικοί και, κυρίως, οι αγοραστές ζητούν εδώ και καιρό πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ώστε η ηλεκτροκίνηση να μπορεί να εξαπλωθεί και στους καταναλωτές. Ωστόσο, το προσιτό subcompact “ID.Every1” που ανακοίνωσε η VW σε αυτό το εύρος τιμών δεν αναμένεται να κυκλοφορήσει στην αγορά πριν από το 2027.

Γερμανοί κατασκευαστές με ισχυρή εικόνα

Οι Γερμανοί κατασκευαστές, ωστόσο, επωφελούνται τόσο στην εγχώρια αγορά τους όσο και στο εξωτερικό από την καλή φήμη τους για την ποιότητα.

Σε πρόσφατη έρευνα που ανατέθηκε από την εταιρεία συμβούλων Bearingpoint στις ΗΠΑ, την Κίνα, τη Γαλλία και τη Γερμανία, οι γερμανικές μάρκες προηγούνται σε καθεμία από τις τέσσερις αγορές όσον αφορά την εμπιστοσύνη στην ποιότητα.

«Αυτό σίγουρα οφείλεται και στο γεγονός ότι οι πελάτες δεν είναι σίγουροι αν ο κατασκευαστής θα εξακολουθεί να υπάρχει σε λίγα χρόνια και αν θα έχουν ακόμα ένα άτομο επικοινωνίας για σέρβις και επισκευές», λέει ο Manuel Schuler, Παγκόσμιος Επικεφαλής Αυτοκινήτου στην Bearingpoint. «Η καλή τους εικόνα δίνει στους Γερμανούς κατασκευαστές ένα ορισμένο χρονικό διάστημα άδειας στον ανταγωνισμό με τους ανταγωνιστές, ειδικά από την Κίνα», λέει ο Schuler.Η BYD εισέρχεται στην γερμανική αγορά με ταχείς ρυθμούς, δήλωσε η κορυφαία διευθύντρια της BYD, Στέλλα Λι, σε πρόσφατη συνέντευξή της στο ZDF. Ανακοίνωσε περαιτέρω αυξήσεις πωλήσεων τους επόμενους μήνες – και επικεντρώθηκε επίσης στην ανησυχία πολλών Γερμανών οδηγών: την εξυπηρέτηση μετά την πώληση.

Η τιμή είναι σίγουρα ένα βασικό κριτήριο. «Αλλά η εξυπηρέτηση μετά την πώληση είναι επίσης πολύ σημαντική. Εργαζόμαστε για την προσφορά περισσότερων εργαστηρίων σέρβις και συνεργαζόμαστε επίσης με τρίτους για αυτό», είπε.

Ο γίγαντας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων επενδύει σε δικές του εγκαταστάσεις παραγωγής στην Ουγγαρία και την Τουρκία. «Όπως και άλλες εταιρείες, είμαστε ανοιχτοί σε επενδύσεις αλλού, συμπεριλαμβανομένης της Δυτικής Ευρώπης». Ωστόσο, παρέμεινε σιωπηλή για τη Γερμανία: «Δεν γνωρίζουμε».

Διαβάστε ακόμη