Απαραίτητη προϋπόθεση για να αναπτυχθεί η ηλεκτροκίνηση είναι η δυνατότητα φόρτισης των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο δημόσιο δίκτυο φόρτισης. Μέχρι τώρα δεν έχουν ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό τα φιλόδοξα αρχικά προγράμματα για εγκατάσταση δημόσιων σταθμών φόρτισης στα κράτη της ΕΕ. Οι σημαντικότεροι λόγοι είναι το υψηλό κόστος για τη δημιουργία των σταθμών παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, η ικανότητα των εταιρειών παροχής ηλεκτρικού ρεύματος να καλύψουν τις νέες ανάγκες σε ηλεκτρικό ρεύμα, οι αντιδράσεις των κατοίκων και της τοπικής αυτοδιοίκησης, η μειωμένη ζήτηση στην αγορά των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι επιδράσεις από την πανδημία κ.α.

Τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δείχνουν ότι τον Μάρτιο του 2024, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 11,3% στις 134.397 μονάδες, αντανακλώντας την ευρύτερη ύφεση της αγοράς. Κατά συνέπεια, το μερίδιο αγοράς τους μειώθηκε από 13,9% τον Μάρτιο του 2023 σε 13% τον ίδιο μήνα του τρέχοντος έτους. Μεταξύ των τριών μεγαλύτερων αγορών αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το Βέλγιο (+23,8%) και η Γαλλία (+10,9%) παρουσίασαν διψήφια αύξηση, ενώ η Γερμανία αντιμετώπισε σημαντική μείωση 28,9%. Το πρώτο τρίμηνο του 2024 έκλεισε με συνολικά 332.999 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία, σημειώνοντας αύξηση 3,8% σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), αντιπροσωπεύει τους 15 μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών, φορτηγών και λεωφορείων με έδρα την Ευρώπη: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford Ευρώπης, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group , JLR, Mercedes-Benz, Nissan, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group και Volvo Group.

Μια νέα έκθεση της ACEA αποκαλύπτει ένα ανησυχητικό χάσμα μεταξύ της τρέχουσας διαθεσιμότητας δημόσιων σημείων φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ΕΕ και του τι θα χρειαστεί στην πραγματικότητα για την επίτευξη των στόχων μείωσης του CO2.

Η ΕΕ χρειάζεται 8 φορές περισσότερα σημεία φόρτισης ετησίως έως το 2030 για να επιτύχει τους στόχους του CO2, αναφέρεται στην έκθεση.

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν τρεις φορές πιο γρήγορα από την εγκατάσταση δημόσιων σημείων φόρτισης μεταξύ 2017 και 2023, δείχνει η έκθεση.

«Χρειαζόμαστε μαζική υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλες τις χώρες της ΕΕ για να επιτύχουμε τους φιλόδοξους στόχους της Ευρώπης για τη μείωση του CO2. Αυτό δεν θα συμβεί χωρίς την ευρεία διαθεσιμότητα δημόσιας υποδομής φόρτισης σε όλη την περιοχή», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries.

«Ανησυχούμε πολύ που η ανάπτυξη της υποδομής δεν συμβαδίζει με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, αυτό το κενό υποδομής κινδυνεύει να διευρυνθεί στο μέλλον, σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι εκτιμά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή».

Μόλις πάνω από 150.000 δημόσια σημεία φόρτισης εγκαταστάθηκαν πέρσι σε ολόκληρη την ΕΕ (λιγότερα από 3.000 την εβδομάδα κατά μέσο όρο), φτάνοντας συνολικά τα 630.000.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέχρι το 2030 θα πρέπει να εγκατασταθούν 3,5 εκατομμύρια σημεία φόρτισης. Η επίτευξη αυτού του στόχου θα σήμαινε την εγκατάσταση περίπου 410.000 δημόσιων σημείων φόρτισης ετησίως (ή σχεδόν 8.000 την εβδομάδα), σχεδόν τριπλάσιο από το τελευταίο ετήσιο ποσοστό εγκατάστασης.

Ωστόσο, η ACEA εκτιμά ότι θα χρειαστούν 8,8 εκατομμύρια σημεία φόρτισης μέχρι το 2030. Για να επιτευχθεί αυτό θα απαιτηθούν 1,2 εκατομμύρια φορτιστές ετησίως (ή πάνω από 22.000 την εβδομάδα), οκτώ φορές το τελευταίο ετήσιο ποσοστό εγκατάστασης.

«Η εύκολη πρόσβαση στα δημόσια σημεία φόρτισης είναι μια βασική προϋπόθεση για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες οδικές μεταφορές, την υποστήριξη της αγοράς και ενός ανταγωνιστικού πλαισίου παραγωγής στην Ευρώπη. Οι επενδύσεις σε δημόσια υποδομή χρέωσης πρέπει να αυξηθούν επειγόντως εάν θέλουμε να καλύψουμε το χάσμα στις υποδομές και να επιτύχουμε τους κλιματικούς στόχους», προειδοποίησε η de Vries.

Οι προθεσμίες για την επίτευξη των στόχων μείωσης του CO2 είναι προ των πυλών. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία διαδραματίζει το ρόλο της επενδύοντας πάνω από 250 δισεκατομμύρια ευρώ στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, παράγοντας μια μεγάλη γκάμα ηλεκτρικών αυτοκινήτων και φορτηγών.

Ωστόσο, η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων είναι ένα μόνο μέρος του παζλ για την απελευθέρωση των οδικών μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές. Οι κυβερνήσεις των χωρών μπορούν επίσης να παίξουν ρόλο στην παροχή κινήτρων στους υποψήφιους αγοραστές για να αυξηθεί η ζήτηση των αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων.

Υπήρχαν 632.423 δημόσια σημεία φόρτισης διαθέσιμα σε ολόκληρη την ΕΕ στα τέλη του 2023 και περίπου 3 εκατομμύρια αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία στο δρόμο.

Το 2023 εγκαταστάθηκαν συνολικά περίπου 153.000 νέα δημόσια σημεία φόρτισης.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά 3,5 εκατομμύρια σημεία φόρτισης έως το 2030 για να υποστηρίξει το επίπεδο ηλεκτροκίνησης των οχημάτων που είναι απαραίτητο για να επιτευχθεί η προτεινόμενη μείωση του CO2 κατά 55% για τα αυτοκίνητα. Η επίτευξη αυτού του στόχου θα απαιτούσε την εγκατάσταση σχεδόν 2,9 εκατομμυρίων δημόσιων σημείων φόρτισης τα επόμενα επτά χρόνια. Αυτό είναι σχεδόν 410.000 ετησίως ή 7.900 την εβδομάδα.

Οι προβλέψεις της ACEA υποδηλώνουν σημαντικά υψηλότερη ζήτηση, εκτιμώντας την αναγκαιότητα 8,8 εκατομμυρίων σημείων φόρτισης έως το 2030. Για να επιτευχθεί αυτό θα απαιτηθούν 1,4 εκατομμύρια φορτιστές ετησίως ή 22.438 την εβδομάδα.

Ενώ ορισμένες χώρες προχωρούν σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη υποδομών, η πλειοψηφία υστερεί. Πράγματι, μόνο τρεις χώρες της ΕΕ που καλύπτουν πάνω από το 20% της επιφάνειας της ΕΕ – η Ολλανδία, η Γαλλία και η Γερμανία – φιλοξενούν σχεδόν τα δύο τρίτα (61%) όλων των σημείων χρέωσης της ΕΕ. Το άλλο τρίτο (39%) όλων των φορτιστών διανέμεται σε 24 κράτη μέλη, καλύπτοντας σχεδόν το 80% της επιφάνειας της περιοχής.

Υπάρχει ισχυρή συσχέτιση μεταξύ της διαθεσιμότητας του δημόσιου σημείου φόρτισης και των πωλήσεων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η λίστα των κορυφαίων πέντε χωρών με τις υψηλότερες πωλήσεις είναι σε γενικές γραμμές παρόμοια με αυτή των χωρών με τους περισσότερους φορτιστές: Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία και Ιταλία εμφανίζονται και στις δύο πρώτες πέντε λίστες.

Η ταχύτητα φόρτισης είναι επίσης ένα σημαντικό ζήτημα σε ολόκληρη την ήπειρο, καθώς οι γρήγοροι φορτιστές (με χωρητικότητα άνω των 22 kW) αποτελούν ένα κλάσμα του συνόλου της ΕΕ. Μόνο ένας στους επτά από όλους τους φορτιστές (13,5%) έχει δυνατότητα γρήγορης φόρτισης. Η πλειοψηφία είναι βασικοί φορτιστές, με χωρητικότητα 22 kW ή μικρότερη (συμπεριλαμβανομένων πολλών κοινών ή κηπευτικών πριζών χαμηλής χωρητικότητας).

Στα τέλη του 2023, αναλογούσαν 29 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανά γρήγορο φορτιστή στην ΕΕ και 53 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και plug-in υβριδικά (PHEV) ανά ταχυφορτιστή.

Σχετικά με την αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ: 12,9 εκατομμύρια Ευρωπαίοι εργάζονται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. 8,3% του συνόλου των θέσεων εργασίας στη μεταποίηση στην ΕΕ. 392,2 δισ. ευρώ φορολογικά έσοδα για τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Εμπορικό πλεόνασμα 101,9 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Πάνω από το 7% του ΑΕΠ της ΕΕ παράγεται από την αυτοκινητοβιομηχανία. 59,1 δισ. ευρώ σε δαπάνες Ε&Α ετησίως, 31% του συνόλου της ΕΕ