Περισσότερες από 25.000 αιτήσεις με συνολικό προϋπολογισμό 65.000.000 ευρώ έχουν υποβληθεί έως τώρα στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», δήλωσε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου στο energygame.gr. Τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) κερδίζουν έδαφος ως μια καθαρότερη και πιο βιώσιμη εναλλακτική λύση σε σχέση με τους παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η διείσδυσή τους στην ελληνική αγορά επιτυγχάνεται με σταθερούς ρυθμούς, ιδίως αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι το 2023 ταξινομήθηκαν 6.382 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη χώρα, σύμφωνα με την κα Αλεξοπούλου.

Και επειδή ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών μπορεί να επιτευχθεί μόνο σε συνδυασμό με την προώθηση της φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, η Ελλάδα έχει θέσει φιλόδοξους στόχους γύρω από αυτό το πεδίο. Στη χώρα μας υπάρχουν όπως σημείωσε η υφυπουργός 5.464 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης, ενώ στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι αυτοκινητόδρομοι έχουν αναπτύξει υποδομές φόρτισης (ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος).

Όπως σημείωσε η υφυπουργός «το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει θέσει από την πρώτη στιγμή ως ύψιστη προτεραιότητα την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» έχουν ήδη δοθεί 14 εκατομμύρια ευρώ για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων». Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η κα Αλεξοπούλου μόνο τον Δεκέμβριο, πληρώθηκαν 5,4 εκατομμύρια ευρώ σε 1.637 δικαιούχους, ενώ συνολικά το 2023 έχουν δοθεί 8,4 εκατομμύρια σε 3.238 δικαιούχους. Είναι ενδεικτικό ότι για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το οποίο έχει ολοκληρωθεί, δόθηκαν συνολικά περίπου 3,6 εκατομμύρια ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι τετραπλασιάστηκαν οι πληρωμές.

Το διακύβευμα είναι να απορριφθούν ακόμα περισσότερα κονδύλια. Γι’ αυτό τον σκοπό το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έθεσε 45ήμερη προθεσμία στην οποία ο δικαιούχος υποχρεούται να υποβάλει το δελτίο παραγγελίας του οχήματος, στο οποίο θα αναγράφεται η σχετική προκαταβολή που έχει καταβληθεί ή η σύμβαση leasing, συνοδευόμενη από τιμολόγιο ή απόδειξη ως προκαταβολή μισθωμάτων, ισόποση με το ποσό ενίσχυσης. Με την αλλαγή αυτή, συνολικά αποδεσμεύτηκε ποσό ύψους 6,4 εκατομμύρια ευρώ από ανενεργές αιτήσεις και επαναδιατέθηκαν σε νέες.

«Σημειώνω, ότι έως τώρα το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» έχει λάβει περισσότερες από 25.000 αιτήσεις με συνολικό προϋπολογισμό 65.000.000€, ενώ λόγω της πολύ μεγάλης ζήτησης παρατείναμε το πρόγραμμα ως το τέλος Απριλίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2023 ταξινομήθηκαν 6.382 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη χώρα μας», σημειώνει η κα Αλεξοπούλου.

Όσον αφορά το αφήγημα των φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων τα στοιχεία από το Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης (ΜΥΦΑΗ) δείχνουν ότι υπάρχουν 5.464 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης, ενώ στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι αυτοκινητόδρομοι έχουν αναπτύξει υποδομές φόρτισης (ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος). Την ίδια στιγμή υπάρχουν ταξινομημένα στη χώρα μας 12.548 ηλεκτρικά οχήματα. Συνεπώς, η αναλογία οχημάτων ανά φορτιστή θεωρείται από τις καλύτερες στην Ευρώπη. Παρόλα αυτά, ως Υπουργείο, θέτουμε ακόμα υψηλότερους στόχους. Μέσω του προγράμματος επιδότησης «Φορτίζω Παντού», διαθέτουμε 80 εκατ. ευρώ για τοποθέτηση δημόσια προσβάσιμων φορτιστών.

Πρόσφατα σε συνεργασία με τους παρόχους (ΦΕΦΗΟ) τροποποιήσαμε τη σχετική ΚΥΑ ώστε να απορροφηθούν ταχύτερα αυτά τα κονδύλια. Παράλληλα, ολοκληρώθηκαν τα πρότυπα τεύχη βάση των οποίων θα τρέξουν οι διαγωνισμοί των ΣΦΗΟ στους Δήμους, ανέφερε η Χρ. Αλεξοπούλου. «Η επιτυχία του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» αποτυπώνει την διάθεση των συμπολιτών μας να μεταβούν στην ηλεκτροκίνηση. Η υφυπουργός ανέφερε πως ο δρόμος του εξηλεκτρισμού των μεταφορών προϋποθέτει τη συνέχιση της ανάπτυξης κατάλληλων υποδομών.

Το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί»

Παρά την χλιαρή ανταπόκριση την οποία επιδεικνύουν οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί στο πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί», η κα Αλεξοπούλου δήλωσε πως του υπουργείο θα επιμένει διότι απαιτείται αλλαγή κουλτούρας, κάτι το οποίο, δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί από τη μία μέρα στην άλλη. «Είναι σαφές ότι οι νέες τεχνολογίες χρειάζονται χρόνο για να κάμψουν τους δισταγμούς των οδηγών που μέχρι σήμερα χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά θερμικούς κινητήρες», σχολίασε.

Σημειώνεται πως το πρόγραμμα επιδότησης «Πράσινα Ταξί» υλοποιείται εδώ και περίπου ένα χρόνο από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με ένα σημαντικό ποσό επιδότησης ύψους 22.500 ευρώ για αγορά νέου οχήματος. Παρά τις αρχικά υψηλές προσδοκίες του υπουργείου και το ικανοποιητικό ποσό ενίσχυσης, το οποίο φτάνει μέχρι τις 22.500 ευρώ, η ανταπόκριση από τον κλάδο δεν είναι η αναμενόμενη.

«Θεωρώ ότι ο καθένας μας αντιλαμβάνεται πως το ποσό αυτό είναι αρκετά μεγάλο και ουσιαστικά αποτυπώνει την βούλησή της κυβέρνησης και του υπουργείου να δώσει σημαντικό κίνητρο», σημειώνει η κα. Αλεξοπούλου. Και συμπληρώνει πως η ανταπόκριση από τους επαγγελματίες δεν αντανακλά τις προσδοκίες μας. «Γι’ αυτό δίνουμε μεγάλη σημασία στις ανησυχίες των επαγγελματιών, και στόχος μας είναι όσο πιο άμεσα να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο τα οφέλη που θα έχουν οι επαγγελματίες που θα επιλέξουν να εμπιστευτούν τα ηλεκτρικά οχήματα, δημιουργώντας όσο το δυνατόν καλύτερες συνθήκες για την καθημερινότητά τους με αυτά, η οποία θα γίνεται συνεχώς καλύτερη. Διατηρούμε στενή επικοινωνία με τον κλάδο ώστε να τον πείσουμε να υιοθετήσει αυτήν τη σημαντική επένδυση, η οποία, παρότι δεν θα διατηρηθεί σε αυτά τα υψηλά επίπεδα επιδότησης για πάντα, πρέπει να αξιοποιηθεί στο έπακρο», κατέληξε.