Στη χαλάρωση της λεγόμενης απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης προχώρησε η ΕΕ, πλην όμως εξακολουθεί να θέτει αυστηρές απαιτήσεις. Η φορολογική ελάφρυνση για τα εταιρικά αυτοκίνητα θα ισχύει σύντομα μόνο για ορισμένες κατηγορίες οχημάτων. Τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα συνεχίσουν να επιτρέπονται να ταξινομούνται στην ΕΕ ακόμη και μετά το 2035. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει αντίστοιχο νομοσχέδιο στο Στρασβούργο την Τρίτη το απόγευμα. Για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, αυτό σημαίνει μόνο μερική ελάφρυνση, όπως αποκάλυψε εκ των προτέρων η Handelsblatt.
Οι εταιρείες θα πρέπει να αντισταθμίσουν τις εκπομπές CO₂ με άλλους τρόπους: για παράδειγμα, χρησιμοποιώντας πράσινο χάλυβα από την ΕΕ στην παραγωγή των οχημάτων τους ή χρησιμοποιώντας κλιματικά ουδέτερα συνθετικά καύσιμα. Για αυτό, θα λάβουν πιστώσεις CO₂ μετά το 2035. Αυτές οι πιστώσεις προορίζονται για την αντιστάθμιση της συνεχιζόμενης παραγωγής κινητήρων εσωτερικής καύσης, plug-in υβριδικών και συστημάτων επέκτασης αυτονομίας.
Αρχικά, οι κανονισμοί εκπομπών στόλου της ΕΕ όριζαν ότι οι κατασκευαστές έπρεπε να μειώσουν τις εκπομπές τους κατά 100% έως το 2035 σε σύγκριση με το 2021. Στην πράξη, αυτό θα σήμαινε ότι δεν θα ταξινομούνταν νέα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης στην ΕΕ μετά το 2035. Η ΕΕ εγκαταλείπει τώρα αυτόν τον στόχο. Αντίθετα, θέτει στόχο 90% έως το 2035. Η ΕΕ επίσης δεν ορίζει περαιτέρω ημερομηνία μέχρι την οποία πρέπει να επιτευχθεί ο στόχος του 100%.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει ότι, σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς, το 27 έως 29% των νέων ταξινομήσεων οχημάτων μετά το 2035 θα εξακολουθούν να τροφοδοτούνται με κινητήρα εσωτερικής καύσης. «Ενώ η τεχνολογία μετασχηματίζει ραγδαία την κινητικότητα και η γεωπολιτική αναδιαμορφώνει τον παγκόσμιο ανταγωνισμό, η Ευρώπη παραμένει στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας μετάβασης σε μια καθαρή οικονομία», δήλωσε την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2025 η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν (CDU), σύμφωνα με τις προετοιμασμένες δηλώσεις της.
Οι λεπτομέρειες
Οι βασικές λεπτομέρειες σχετικά με το τέλος της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης έχουν ως εξής:
- Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σκοπεύει επίσης να παράσχει ειδική υποστήριξη για την παραγωγή μικρών, οικονομικά προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χορηγώντας στους κατασκευαστές «υπερπιστώσεις», οι οποίες ουσιαστικά αποτελούν αντισταθμίσεις CO₂. Αυτός ο ορισμός περιλαμβάνει όλα τα αυτοκίνητα μικρότερα από 4,20 μέτρα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στην παραγωγή τέτοιων οχημάτων.
- Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει συγκεκριμένους στόχους για τα κράτη μέλη σχετικά με την αύξηση των ηλεκτρικών εταιρικών αυτοκινήτων. Διαφορετικοί στόχοι θα ισχύουν για κάθε κράτος μέλος. Η Γερμανία θα μπορούσε, για παράδειγμα, να συμμορφωθεί με τους στόχους της ΕΕ μέσω φορολογικών κινήτρων.
Η Handelsblatt παρέχει μια επισκόπηση των σημαντικότερων αλλαγών.
Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα υπάρχουν και μετά το 2035
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μπορούν να εξακολουθούν να διαθέτουν οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην αγορά μετά το 2035 – αλλά μόνο σε περιορισμένο βαθμό και υπό σαφώς καθορισμένες συνθήκες.
De jure 100%, de facto 90%
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να προσαρμόσει τον στόχο εκπομπών για το 2035. Αντί για μείωση των εκπομπών κατά 100%, προτείνει τώρα μείωση των εκπομπών CO₂ κατά 90% σε σύγκριση με το 2021. Κάθε κατασκευαστής πρέπει να επιτύχει αυτόν τον στόχο για ολόκληρο τον στόλο του, δηλαδή τον συνολικό αριθμό οχημάτων του. Ωστόσο, αυτή η απελευθέρωση θα υπόκειται σε αυστηρούς όρους. Θα εισαχθούν νέοι μηχανισμοί για την αντιστάθμιση των εκπεμπόμενων CO₂.
Αντιστάθμιση μέσω σταθερών ποσοστώσεων
Οι εκπομπές CO₂ που προκαλούνται από μη ηλεκτρικά οχήματα πρέπει να αντισταθμίζονται. Συγκεκριμένα, περίπου το 30% της αποζημίωσης πρόκειται να επιτευχθεί μέσω κλιματικά ουδέτερων καυσίμων (βιοκαύσιμα, e-fuels, βιοαέριο) και το 70% μέσω βιομηχανικών μέτρων, όπως η χρήση πράσινου χάλυβα από την ΕΕ, ο οποίος παράγεται χωρίς ορυκτά καύσιμα και παράγει σημαντικά λιγότερες εκπομπές CO₂ συνολικά. Αυτό αποσκοπεί επίσης στην υποστήριξη της προβληματικής ευρωπαϊκής χαλυβουργίας.
Οι επεκτάσεις αυτονομίας και τα plug-in υβριδικά οχήματα θα εξακολουθήσουν να επιτρέπονται
Εκτός από τα plug-in υβριδικά οχήματα, όπου η μπαταρία για αμιγώς ηλεκτρική οδήγηση φορτίζεται σε σταθμούς φόρτισης, τα οχήματα με επεκτάσεις αυτονομίας θα επιτρέπεται επίσης να συνεχίσουν να ταξινομούνται μετά το 2035. Αυτές είναι συνήθως γεννήτριες που τροφοδοτούνται με καύσιμο και επαναφορτίζουν εν μέρει τις μπαταρίες στα ηλεκτρικά οχήματα κατά την οδήγηση. Ωστόσο, τα υβριδικά οχήματα δεν θα επιτρέπονται επ’ αόριστον. Οι κατασκευαστές αυτών των οχημάτων πρέπει επίσης να αντισταθμίζουν τις εκπομπές τους μέσω πράσινου χάλυβα ή κλιματικά ουδέτερων καυσίμων.
Υπερπιστώσεις για μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Με πρωτοβουλία της Γαλλίας και της Ισπανίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εισάγει επίσης τις λεγόμενες υπερπιστώσεις για την προώθηση της παραγωγής οικονομικά προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τα οχήματα με υψηλή ευρωπαϊκή δημιουργία αξίας θα λάβουν μεγάλη πίστωση. Αυτό θα ωφελούσε κυρίως τους κατασκευαστές μαζικής παραγωγής όπως η Renault, η Fiat και η Volkswagen, οι οποίοι προσφέρουν οχήματα μικρότερα από 4,20 μέτρα. Στόχος είναι να διευκολυνθεί η μετάβαση των ιδιωτών ιδιοκτητών αυτοκινήτων στην ηλεκτροκίνηση. Συχνά δεν διαθέτουν ένα κατάλληλο – και οικονομικά προσιτό – μοντέλο εισαγωγικού επιπέδου.
Χαλάρωση του Ενδιάμεσου Στόχου του 2030
Ο σημαντικός ενδιάμεσος στόχος του 2030 πρόκειται να χαλαρώσει. Αντί για έναν ενιαίο, αυστηρό ετήσιο στόχο, θα συνδυαστούν αρκετά έτη. Αυτό αφορά τα έτη 2030 έως 2032 – ανάλογο με την ήδη συμφωνημένη παράταση των στόχων από το 2025 έως το 2027.
Κινήσεις σχετικά με τους Εταιρικούς Στόλους: Οι κανόνες για τους καθαρούς εταιρικούς στόλους αναθεωρούνται επίσης. Η ΕΕ σκοπεύει να απαιτήσει από τα κράτη μέλη να εισαγάγουν εθνικούς στόχους για την ηλεκτροκίνηση των εταιρικών αυτοκινήτων έως το 2030 – ανάλογα με την οικονομική ισχύ και το τρέχον μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες από διαπραγματευτικούς κύκλους, αυτό θα σήμαινε ότι στη Γερμανία, τουλάχιστον το 54% των νεοταξινομημένων εταιρικών αυτοκινήτων πρέπει να είναι ηλεκτρικά έως το 2030. Συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών οχημάτων, η ποσόστωση θα είναι περίπου 77%. Οι στόλοι μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων εξαιρούνται. Τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι ζωτικής σημασίας για την αγορά: αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% όλων των νέων ταξινομήσεων στην ΕΕ και κυριαρχούν επίσης στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, οι νέοι κανονισμοί αποτελούν μια αξιοσημείωτη ανακούφιση, αν και όχι μια πλήρη πρόοδο. Κατασκευαστές όπως η Volkswagen, η BMW και η Mercedes πρέπει να συνεχίσουν να επιταχύνουν μαζικά την αύξηση της ηλεκτροκίνησης, αλλά θα αποκτήσουν μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά τις μεταβατικές τεχνολογίες και τον προγραμματισμό παραγωγής. Τους τελευταίους μήνες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πραγματοποίησε εντατικές συνομιλίες με τη βιομηχανία και της υποσχέθηκε την απαραίτητη υποστήριξη για τον μετασχηματισμό. Επιπλέον, η γεωπολιτική κατάσταση έχει αλλάξει από την εισαγωγή της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Συγκεκριμένα, η μαζικά κρατικά επιδοτούμενη κινεζική υπερπαραγωγή και ο εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ ασκούν τεράστια πίεση στον τομέα.
Μερική επιτυχία για τη γερμανική κυβέρνηση
Η αναπροσαρμογή της ΕΕ αποτελεί επίσης μερική επιτυχία για τη γερμανική κυβέρνηση. Ο καγκελάριος Friedrich Merz (CDU) τόνισε πρόσφατα ότι «θα εξακολουθούν να υπάρχουν εκατομμύρια οχήματα με κινητήρες καύσης παγκοσμίως το 2035, το 2040 και το 2050». Αρχικά, είχε προγραμματιστεί αναθεώρηση των κανονισμών για τον στόλο οχημάτων για το επόμενο έτος, αλλά προτάθηκε κατόπιν παρότρυνσης της βιομηχανίας. Τόσο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και τα κράτη μέλη πρέπει ακόμη να εγκρίνουν την πρόταση.
Η πίεση για αυτήν την αλλαγή ήρθε την περασμένη εβδομάδα από τον Manfred Weber (CSU), επικεφαλής της ομάδας του ΕΛΚ στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ). Σε συνέντευξή του στη γερμανική εφημερίδα “Bild”, ο Weber μίλησε για το “τέλος της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης” και εξήγησε ότι αντί για στόχο μείωσης των εκπομπών CO₂ κατά 100%, θα πρέπει να εφαρμοστεί μόνο μείωση 90% από το 2035 και μετά. Αυτό, είπε ο Weber, θα εξαλείψει ουσιαστικά την απαγόρευση της τεχνολογίας για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η πρόταση προκάλεσε σημαντική ενόχληση στις Βρυξέλλες – κυρίως επειδή η Επιτροπή δεν είχε υποβάλει ακόμη επίσημη πρόταση εκείνη την εποχή.
Τζιτζικώστας: «Είμαστε ανοιχτοί σε όλες τις τεχνολογίες»
Ο Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ, Απόστολος Τζιτζικώστας, είχε ήδη ανακοινώσει την άρση της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην εφημερίδα Handelsblatt στις αρχές Δεκεμβρίου. «Δεν υπαγορεύουμε στη βιομηχανία τι πρέπει να κάνει», δήλωσε ο Επίτροπος της ΕΕ σε συνέντευξή του στην Handelsblatt και σε πολλά ευρωπαϊκά επιχειρηματικά μέσα ενημέρωσης. «Είμαστε ανοιχτοί σε όλες τις τεχνολογίες».
Έντονη κριτική προέρχεται από τους Πράσινους. Ο ευρωβουλευτής Michael Bloss προειδοποιεί για ένα βήμα πίσω στη βιομηχανική πολιτική: «Όποιος θέλει να διατηρήσει τον κινητήρα καύσης σε λειτουργία επ’ αόριστον οδηγεί την ανταγωνιστικότητα, την ασφάλεια σχεδιασμού και την εγχώρια βιομηχανία στο μηδέν». Τα θύματα είναι «οι πολίτες της Ευρώπης», προειδοποιεί ο Bloss.
«Η εγκατάλειψη της σταδιακής κατάργησης των κινητήρων καύσης είναι μια απάτη. Ένας στόχος 90% αποσκοπεί στην άμβλυνση της σταδιακής κατάργησης των κινητήρων καύσης, αλλά ταυτόχρονα, η αυτοκινητοβιομηχανία δέχεται να ξεφύγει από τα χέρια της μέσω των κανονισμών για τα εταιρικά αυτοκίνητα», λέει ο ευρωβουλευτής Jan-Christoph Oetjen (FDP). «Αυτό ουσιαστικά επισπεύδει την απαγόρευση των κινητήρων καύσης έως το 2030».
Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι η Επιτροπή έχει πλέον υποβάλει αυτήν την πρόταση. Αυτό το κουραστικό ζήτημα πρέπει να επιλυθεί γρήγορα, σημειώνει ο ίδιος.
Η απόφαση για την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης ήταν λανθασμένη, ενώ μπορούμε να επιτύχουμε προστασία του κλίματος ακόμη και χωρίς απαγόρευση, τονίζει. Από την άλλη πλευρά, τα προβλήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Γερμανία και την Ευρώπη προκαλούνται μόνο εν μέρει από την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Η βιομηχανία πρέπει να σταματήσει να επιρρίπτει την ευθύνη στις Βρυξέλλες για τα δικά της λάθη και για τις εξελίξεις της αγοράς, για παράδειγμα στην Κίνα.
Η σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης αποτελεί μέρος της «Πράσινης Συμφωνίας», των προσπαθειών της ΕΕ για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Ωστόσο, η κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων δεν προχωρά όπως έχει προγραμματιστεί. Μόνο το 17% των νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ φέτος είναι αμιγώς ηλεκτρικά.
Διαβάστε ακόμη
