Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, τα έσοδα των γερμανικών βιομηχανικών εταιρειών μειώθηκαν κατά 0,5% το τρίτο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, στα 525 δισεκατομμύρια ευρώ. Η αυτοκινητοβιομηχανία κατέγραψε την πιο απότομη πτώση μεταξύ των μεγάλων τομέων, με πτώση 3,2%.
Η βιομηχανική ύφεση συνεχίζεται
Σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του 2022, οι εταιρείες δημιούργησαν 6,2% λιγότερα έσοδα. Από το τρίτο τρίμηνο του 2023, τα έσοδα στη γερμανική βιομηχανία μειώνονται σε κάθε τρίμηνο. Η έρευνα βασίζεται σε ακατέργαστα δεδομένα από την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, τα οποία αναλύθηκαν από την εταιρεία συμβούλων EY. Εστιάζει σε εταιρείες με τουλάχιστον 50 υπαλλήλους – δηλαδή περίπου 22.000 εταιρείες. «Η βιομηχανική ύφεση συνεχίζεται και δεν υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης», λέει ο Jan Brorhilker, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της συμβουλευτικής εταιρείας EY.
Οι λόγοι για την κρίση είναι πολλαπλοί: Η χρόνια ασθενής εγχώρια ζήτηση συνοδεύεται από έλλειψη επενδύσεων. Οι υψηλές τιμές ενέργειας και το κόστος εργασίας, τα εμπορικά εμπόδια όπως οι δασμοί και ο αυξημένος ανταγωνισμός ασκούν πιέσεις στις εταιρείες.
Σοβαρές υφέσεις στις ΗΠΑ – και όχι μόνο εκεί
Η κρίση επιδεινώνεται επειδή οι ΗΠΑ, η σημαντικότερη αγορά εξαγωγών για τις γερμανικές εταιρείες, καταρρέουν. Αφού οι γερμανικές εξαγωγές προς τη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου μειώθηκαν ήδη κατά δέκα τοις εκατό στο δεύτερο τρίμηνο, η πτώση διευρύνθηκε στο 16 τοις εκατό στο τρίτο τρίμηνο. Ο κύριος λόγος για αυτό είναι οι δασμοί που εισήγαγε η κυβέρνηση των ΗΠΑ υπό τον Ντόναλντ Τραμπ. Αυτοί επί του παρόντος κυμαίνονται κατά μέσο όρο στο 15 τοις εκατό για τα προϊόντα της ΕΕ. Μέχρι το 2024, προβλεπόταν να κυμαίνονται μεταξύ δυόμισι και πέντε τοις εκατό. Οι υψηλότεροι δασμοί καθιστούν τα γερμανικά προϊόντα πιο ακριβά στις ΗΠΑ και επομένως λιγότερο ανταγωνιστικά.
Τα προβλήματα επιδεινώνονται περαιτέρω από το γεγονός ότι οι πωλήσεις δέχονται επίσης πιέσεις στην Κίνα, τη δεύτερη πιο σημαντική περιοχή πωλήσεων για τις γερμανικές εταιρείες. Οι εξαγωγές προς την Κίνα μειώθηκαν κατά οκτώ τοις εκατό το τρίτο τρίμηνο σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η Κίνα κατατάσσεται πλέον μόνο στην όγδοη θέση μεταξύ των εξαγωγικών αγορών. Πριν από πέντε χρόνια, η Κίνα ήταν η δεύτερη πιο σημαντική αγορά εξαγωγών.
Περικοπές θέσεων εργασίας σε όλους τους τομείς – εκτός από έναν
Οι εταιρείες ανταποκρίνονται στην κρίση με περικοπές θέσεων εργασίας: Στις 30 Σεπτεμβρίου, ο αριθμός των εργαζομένων στον μεταποιητικό τομέα ήταν 2,2% χαμηλότερος από ό,τι δώδεκα μήνες νωρίτερα. Μέσα σε ένα χρόνο, χάθηκαν 120.300 θέσεις εργασίας. Από το προ-πανδημίας έτος 2019, ο καθαρός αριθμός εργαζομένων έχει μειωθεί κατά 271.700 – μείωση 4,8%. Σχεδόν μία στις 20 θέσεις εργασίας στον μεταποιητικό τομέα έχει επομένως καταργηθεί.
Εκτός από τη βιομηχανία τροφίμων, όπου ο αριθμός των εργαζομένων αυξήθηκε κατά 1,8% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τους 510.500 στο τρίτο τρίμηνο, όλοι οι άλλοι σημαντικοί τομείς παρουσίασαν μειώσεις:
- Αυτοκινητοβιομηχανία: μείωση 6,3% – τώρα 721.400 εργαζόμενοι.
- Παραγωγή και επεξεργασία μετάλλων: μείωση 5,4% – τώρα 215.400 εργαζόμενοι.
- Κατασκευαστές εξοπλισμού επεξεργασίας δεδομένων, ηλεκτρονικών και οπτικών προϊόντων: μείωση 3,0% – τώρα 310.300 εργαζόμενοι.
- Βιομηχανία πλαστικών: μείωση 2,6% – τώρα 321.400 εργαζόμενοι.
- Παραγωγοί μεταλλικών προϊόντων: μείωση 2,5% – τώρα 491.500 εργαζόμενοι.
- Μηχανολογία: μείωση 2,2% – τώρα 934.200 εργαζόμενοι.
- Χημική βιομηχανία: μείωση 1,2% – τώρα 323.600 εργαζόμενοι.
Οι περικοπές θέσεων εργασίας θα συνεχιστούν το 2026
«Οι περικοπές θέσεων εργασίας στη γερμανική βιομηχανία δεν έχουν τελειώσει ακόμη», λέει ο Brorhilker. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την αυτοκινητοβιομηχανία. Η μείωση των κερδών, η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, τα εμπορικά εμπόδια και η αποδυνάμωση των ξένων αγορών καθιστούν πιθανό ένα συνεπές πρόγραμμα μείωσης του κόστους – ιδιαίτερα στη Γερμανία, όπου βρίσκονται διοικητικά γραφεία και τμήματα έρευνας και ανάπτυξης. Πολλές εταιρείες έχουν λανσάρει πακέτα πρόωρης συνταξιοδότησης και αποχώρησης. Οι επιπτώσεις αυτών των προγραμμάτων θα γίνουν εμφανείς στις στατιστικές απασχόλησης μόνο με καθυστέρηση.
Μόνο η Volkswagen σχεδιάζει να περικόψει 35.000 θέσεις εργασίας στις δέκα γερμανικές εγκαταστάσεις της έως το 2030. Η Bosch σκοπεύει να μειώσει το τμήμα κινητικότητας κατά 22.000 θέσεις εργασίας σε γερμανικές εγκαταστάσεις έως το 2030. Ο μικρότερος προμηθευτής Mahle θα καταργήσει 1.000 θέσεις. Ενώ η αμυντική βιομηχανία βρίσκεται σε άνθηση και υπάρχουν επικαλύψεις στα προσόντα, η ζήτηση για προσωπικό απέχει πολύ από το να αντισταθμίσει τις περικοπές θέσεων εργασίας.
Οι προοπτικές είναι επίσης ζοφερές στον τομέα της μηχανολογίας. Υπάρχουν λίγες ελπίδες για ανάκαμψη και στον τομέα της μηχανολογίας. Αυτό προκύπτει από το τελευταίο βαρόμετρο μηχανολογίας της ελεγκτικής εταιρείας PwC. Ενώ πριν από το καλοκαίρι ένα στα τέσσερα στελέχη ήταν αισιόδοξο για την ανάπτυξη της γερμανικής οικονομίας τους επόμενους δώδεκα μήνες, τώρα μόνο ένα στα πέντε συμμερίζεται αυτήν την άποψη.
Οι αυξανόμενες πιέσεις κόστους και η ασθενής ζήτηση προκαλούν προβλήματα σε πολλές εταιρείες μηχανολογίας. Το τρίτο τρίμηνο, η μέση εκτιμώμενη αξιοποίηση της παραγωγικής ικανότητας ήταν στο 80,8%, το χαμηλότερο επίπεδο από την κορύφωση της πανδημίας του κορονοϊού. Μία στις τρεις γερμανικές εταιρείες σχεδιάζει να περικόψει θέσεις εργασίας τον επόμενο χρόνο. Αυτό δείχνει η τελευταία επιχειρηματική έρευνα του Γερμανικού Οικονομικού Ινστιτούτου (IW), που συνδέεται με τους εργοδότες. Το 36% των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα σχεδιάζουν να καταργήσουν θέσεις εργασίας τον επόμενο χρόνο. Στον μεταποιητικό τομέα, το ποσοστό είναι 41%.
Αυτή η αρνητική τάση επιβεβαιώνεται επίσης από το Βαρόμετρο Απασχόλησης του Ifo, το οποίο μειώθηκε κατά μία μονάδα στο 92,5. Βασίζεται σε έρευνα σε περισσότερες από 9.000 εταιρείες. Η τελευταία φορά που το ποσοστό ήταν τόσο χαμηλό ήταν πριν από περισσότερα από πέντε χρόνια κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού. «Πολλές εταιρείες συνεχίζουν να μειώνουν θέσεις εργασίας», δήλωσε ο Klaus Wohlrabe, επικεφαλής των ερευνών του Ifo. «Λόγω της υποτονικής οικονομίας, η αγορά εργασίας παραμένει αδύναμη».
Μετεγκατάσταση παραγωγής στις ΗΠΑ
Λόγω των συνεχιζόμενων δυσκολιών, όλο και περισσότερες εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο να μεταφέρουν την παραγωγή τους, είτε εν μέρει είτε εν όλω. Αυτό είναι το εύρημα πρόσφατης έρευνας που διεξήγαγε η ελεγκτική εταιρεία Deloitte και η Ομοσπονδία Γερμανικών Βιομηχανιών (BDI) μεταξύ 148 διαχειριστών εφοδιαστικής αλυσίδας στον μεταποιητικό τομέα.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 68% των βιομηχανικών εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι σκοπεύουν να μεταφέρουν το σύνολο ή μέρος της παραγωγής τους μέσα στα επόμενα δύο έως τρία χρόνια λόγω δασμών. Η πιο σημαντική περιοχή-στόχος εκτός Ευρώπης είναι οι ΗΠΑ, οι οποίες αναφέρθηκαν σημαντικά συχνότερα από ό,τι σε προηγούμενες έρευνες: το 26% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι σχεδιάζουν να μεταφέρουν την παραγωγή τους εκεί.
«Η γερμανική κυβέρνηση πρέπει να δράσει πιο αποφασιστικά και γρήγορα», σχολίασε ο Wolfgang Niedermark, μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της BDI (Ομοσπονδίας Γερμανικών Βιομηχανιών), σχετικά με τα ευρήματα. Μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορούν να εξαλειφθούν τα μειονεκτήματα της Γερμανίας ως επιχειρηματικής τοποθεσίας. Για παράδειγμα, η BASF: Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής χημικών προϊόντων της Ευρώπης μείωσε την παραγωγή ιδιαίτερα ενεργοβόρων βασικών χημικών προϊόντων στο κύριο εργοστάσιό της στο Ludwigshafen και έκλεισε ορισμένες εγκαταστάσεις. Σε αντάλλαγμα, η BASF εντείνει τις επενδύσεις της εκτός Ευρώπης, όπως στην Κίνα και τις ΗΠΑ.
Ο Wolfgang Große Entrup, Διευθύνων Σύμβουλος της Γερμανικής Ένωσης Χημικών Βιομηχανιών (VCI), ανέφερε πρόσφατα ένα μέσο ποσοστό αξιοποίησης της παραγωγικής ικανότητας 70% στον τομέα. Αυτό σημαίνει ότι τα εργοστάσια λειτουργούν πολύ κάτω από το σημείο νεκρού σημείου. Επειδή τα χημικά από την Κίνα, τον μεγαλύτερο παραγωγό, δεν μπορούν πλέον να εξαχθούν στην Αμερική λόγω δασμών, οι Κινέζοι προμηθευτές κατακλύζουν την ευρωπαϊκή αγορά. Η Γερμανία είναι επίσης «το πιο ακριβό μέρος για τη δημιουργία βιομηχανικής αξίας στον δυτικό κόσμο». Η ηλεκτρική ενέργεια κοστίζει μόνο περίπου το ένα τέταρτο του κόστους στην Αμερική από ό,τι στη Γερμανία.
Σταθεροποιητικός Παράγοντας: Η Ενιαία Ευρωπαϊκή Αγορά
Αντίθετα, υπάρχουν θετικές ωθήσεις σε βασικές ευρωπαϊκές αγορές: Σύμφωνα με το Βαρόμετρο Βιομηχανίας της EY, οι εξαγωγές από γερμανικές βιομηχανικές εταιρείες προς τις χώρες της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 2,3% το τρίτο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι εξαγωγές προς τη Γαλλία αυξήθηκαν ακόμη και κατά έξι% και οι εξαγωγές προς την Ολλανδία κατά 8%.
Οι μικρότερες αλυσίδες εφοδιασμού και, πάνω απ’ όλα, το εμπόριο χωρίς δασμούς στην Ευρώπη έχουν θετικό αντίκτυπο στις εταιρείες με εξαγωγικό προσανατολισμό. Επιπλέον, τα ευρωπαϊκά κράτη και οι εταιρείες επενδύουν σημαντικά στην ψηφιοποίηση, τον αυτοματισμό και τις πράσινες τεχνολογίες. Η «Πράσινη Συμφωνία» της ΕΕ αυξάνει τη ζήτηση για εταιρείες σε βασικούς γερμανικούς τομείς, όπως η μηχανολογία, η ηλεκτρολογία και η ενεργειακή τεχνολογία.
Οι γενικές συνθήκες βελτιώνονται επίσης: Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει μειώσει τα βασικά επιτόκια οκτώ φορές από τον Ιούνιο του περασμένου έτους – από 4 σε 2%. Αυτό διευκολύνει την πρόσβαση των εταιρειών και των χρεωμένων χωρών σε νέα κεφάλαια για επενδύσεις. «Ο υψηλός βαθμός διεθνοποίησης της γερμανικής βιομηχανίας και οι ισχυρές εμπορικές σχέσεις με άλλες ευρωπαϊκές χώρες αποτελούν σημαντικό πλεονέκτημα της γερμανικής βιομηχανίας», λέει ο Brorhilker, ειδικός στον κλάδο της EY.
Οι μεγάλες, παγκοσμιοποιημένες εταιρείες, όπως αυτές που είναι εισηγμένες στον DAX, επωφελούνται ιδιαίτερα από αυτό το πλεονέκτημα. Παρόλο που η Γερμανία ταλαντεύεται μεταξύ ύφεσης και στασιμότητας τα τελευταία τρία χρόνια, οι περισσότερες εταιρείες αποκομίζουν κέρδη.
Με βάση τη δημοσίευση των εννεαμηνιαίων οικονομικών καταστάσεων και τις μέσες εκτιμήσεις των αναλυτών, η Handelsblatt υπολογίζει ότι οι 40 εταιρείες του DAX προβλέπεται να επιτύχουν καθαρά κέρδη ύψους 115 δισεκατομμυρίων ευρώ στο τρέχον οικονομικό έτος. Αυτό το ποσοστό είναι μόνο επτά τοις εκατό χαμηλότερο από το προηγούμενο έτος ρεκόρ του 2021.
Διαβάστε ακόμη
