Τα πρόσθετα λιμενικά τέλη που επιβάλλονται από τις ΗΠΑ και την Κίνα στα φορτηγά πλοία από τις 14 Οκτωβρίου και έπετα πλήττουν τους Ευρωπαίους εξαγωγείς αυτοκινήτων περισσότερο από το αναμενόμενο.
Ενώ οι ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η Hapag-Lloyd, με έδρα το Αμβούργο, εξακολουθούσαν να προβληματίζονται για το αν θα επηρεαστούν από τους κανονισμούς την περασμένη εβδομάδα, η ιταλική εταιρεία Grimaldi έδωσε τώρα στην Handelsblatt την πρώτη της εικόνα για το πρόσθετο κόστος της.
«Πρέπει τώρα να πληρώσουμε ένα εκατομμύριο ευρώ περισσότερα για να προσεγγίσει ένα πλοίο στις ΗΠΑ», δήλωσε ο διευθυντής της ναυτιλιακής εταιρείας, Costantino Baldissara, στο περιθώριο ενός συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Logistics Οχημάτων (ECG) στο Άμστερνταμ.
Η ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα τη Νάπολη, η οποία, με τα 140 πλοία της, είναι ένας από τους ηγέτες της αγοράς στις μεταφορές αυτοκινήτων στη θάλασσα και προσεγγίζει επίσης τον τερματικό σταθμό στο Μπρέμερχαφεν, μεταφέρει έως και 7.000 οχήματα με τα λεγόμενα πλοία roll-on-roll-off («RoRo»). Τα νέα λιμενικά τέλη θα αυξήσουν επομένως το κόστος κάθε εξαγόμενου οχήματος κατά σχεδόν 150 ευρώ, σημειώνει η Handelsblatt.
Οι δασμοί που επέβαλε ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στις αρχές Απριλίου προκάλεσαν ήδη δραστική μείωση στις γερμανικές εξαγωγές αυτοκινήτων προς τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, οι εξαγωγές οχημάτων μειώθηκαν συνολικά κατά 23,5% τον Απρίλιο και τον Μάιο σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Το γεγονός ότι τα νέα λιμενικά τέλη των ΗΠΑ δεν επηρεάζουν σε καμία περίπτωση μόνο τους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων και τους εξαγωγείς από την Κίνα οφείλεται στους πρόσθετους κανονισμούς της Τελωνειακής Αρχής των ΗΠΑ. Συνεπώς, οι πληρωμές οφείλονται ακόμη και αν τα φορτηγά πλοία προέρχονται από κινεζικά ναυπηγεία – όπως σχεδόν όλα τα πλοία RoRo στη θάλασσα. Ακόμα και για τα ατμόπλοια που κατασκευάζονται αλλού, εκτός εάν έχουν καθελκυσθεί στις ΗΠΑ, τα λιμάνια των ΗΠΑ χρεώνουν πλέον ειδικό τέλος – αν και μειωμένο.
Η Grimaldi ελπίζει να μειώσει το κόστος στο μέλλον μέσω μιας ζωντανής υπηρεσίας μεταφοράς με λεωφορείο σε όλο τον Ατλαντικό. «Κάθε πλοίο πρέπει να πληρώσει μόνο για τις πρώτες πέντε κλήσεις ετησίως», λέει ο Baldissara. «Μετά από αυτό, είναι δωρεάν».
Το 80% των εξαγωγών οχημάτων των ΗΠΑ προέρχεται από την BMW και τη Mercedes
Με τους νέους κανονισμούς, η Ουάσινγκτον αγωνίζεται να ελέγξει τις άνισες εμπορικές ροές μεταξύ των εθνικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Σύμφωνα με υπολογισμούς της S&P Global, η Ευρώπη εξήγαγε 885.000 αυτοκίνητα στις ΗΠΑ πέρυσι, αλλά μόνο 186.000 οχήματα πήγαν προς την αντίθετη κατεύθυνση. «Και το 80% αυτών πήγε σε αμερικανικά εργοστάσια των γερμανικών κατασκευαστών BMW και Mercedes», αναφέρει ο διευθυντής της S&P, Κόλιν Κάουτσμαν.
Για αυτόν τον λόγο, τον Απρίλιο, ο Τραμπ αύξησε τον δασμό στις εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων από 2,5% σε 27,5%, αν και αργότερα τον μείωσε ξανά στο 15%, με αναδρομική ισχύ από την 1η Αυγούστου 2025. Σε αντάλλαγμα, η ΕΕ χορηγεί στις εισαγωγές αμερικανικών αυτοκινήτων καθεστώς απαλλαγής από δασμούς, όπως ορίζεται σε συμφωνία μεταξύ της Προέδρου της Επιτροπής της ΕΕ, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, και του Προέδρου των ΗΠΑ, Τραμπ, από τα τέλη Ιουλίου. Αυτό που προφανώς παραβλέφθηκε κατά τις διαπραγματεύσεις στη Σκωτία εκείνη την εποχή: τα νέα λιμενικά τέλη ωφελούν τώρα περαιτέρω την αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ.
Ταυτόχρονα, η πίεση από την Κίνα αυξάνεται στους Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Παρόλο που δεν χρειάζεται να πληρώνουν πρόσθετα λιμενικά τέλη σε λιμάνια όπως η Σαγκάη λόγω της νέας εμπορικής διαμάχης μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ, όπως διαβεβαιώνει ο διευθυντής της Grimaldi, Baldissara, το μερίδιό τους στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κίνα μειώνεται παρόλα αυτά.
Οι Κινέζοι βασίζονται στις σιδηροδρομικές μεταφορές αυτοκινήτων
Ο λόγος για αυτό είναι η δραστικά αυξημένη εγχώρια παραγωγή. Ενώ μάρκες όπως οι BYD, Chery και Nio αντιπροσώπευαν το 38,4% των νέων ταξινομήσεων στην Κίνα το 2020, ο ερευνητής αγοράς Chris Zuo της Ομοσπονδίας Logistics της Κίνας εκτιμά τώρα το μερίδιο στο 65,9%. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα έχουν ιδιαίτερη ζήτηση, λέει ο Zuo, επειδή είναι σημαντικά φθηνότερα από τα ευρωπαϊκά μοντέλα.
Τα περισσότερα από τα οχήματα που προορίζονται για την κινεζική αγορά, από VW, Audi, BMW και Mercedes, κατασκευάζονται ήδη απευθείας στην ασιατική χώρα. Η ΕΕ παρέδωσε μόνο 325.000 μοντέλα στην Κίνα πέρυσι, ενώ το ποσοστό για την αντίθετη κατεύθυνση ήταν υπερδιπλάσιο, στα 790.000 οχήματα.
Η αναλογία είναι πιθανό να συνεχίσει να μεταβάλλεται εις βάρος των Ευρωπαίων. Ενώ το μερίδιο αγοράς της Κίνας στις νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ ήταν 0,3% το 2020, αναμένεται να αυξηθεί στο 5,1% φέτος.
Κινεζικές εταιρείες όπως η BYD έχουν αποκτήσει ειδικά έναν στόλο οχημάτων μεταφοράς αυτοκινήτων για τον σκοπό αυτό, ο οποίος αυξάνεται ραγδαία χρόνο με το χρόνο. Μόλις πριν από τέσσερα χρόνια, η Κίνα λειτουργούσε μόνο έντεκα φορτηγά RoRo. Σήμερα, σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδίας Logistics της Κίνας, υπάρχουν 61.
Για να επιταχύνουν τις παραδόσεις, οι τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν πρόσφατα να βασίζονται στο τρένο. Φέτος, η BYD ξεκίνησε μια σύνδεση από τη Σαγκάη μέσω του λεγόμενου «Δρόμου του Μεταξιού Σιδήρου», η οποία εξοικονομεί 40% χρόνο σε σύγκριση με τα πλοία.
Ο προμηθευτής Χαρμπίν παρέχει επίσης ένα διώροφο τρένο από το 2025, χωρητικότητας 290 οχημάτων. Από τον Αύγουστο, η κρατική αυτοκινητοβιομηχανία FAW στην ανατολική κινεζική επαρχία Τζιλίν προσφέρει επίσης μια υπηρεσία αυτοκινητοβιομηχανίας που διασχίζει τα ρωσικά σύνορα στο Μαντζούλι. «Μόνο μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου 2025, 104.000 κινεζικά αυτοκίνητα παραδόθηκαν στην Ευρώπη σιδηροδρομικώς», αναφέρει ο ερευνητής αγοράς Chris Zuo.
Υπάρχουν επίσης σχέδια για την κατασκευή των δικών της εργοστασίων αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Η BYD θα ανοίξει ένα εργοστάσιο στο Σέγκεντ της Ουγγαρίας τον επόμενο χρόνο, το οποίο αναμένεται να παράγει έως και 300.000 οχήματα ετησίως. Άλλα 200.000 αυτοκίνητα θα μπορούσαν να προστεθούν στο Γκρατς της Αυστρίας, όπου οι Xpeng και GAC κατασκευάζουν τα δικά τους εργοστάσια.
Πολυάριθμες μονάδες παραγωγής ενέργειας σχεδιάζονται στην Ευρώπη
Η Leapmotor σχεδιάζει επίσης να παράγει 50.000 μονάδες ετησίως στην Πολωνία, ενώ η Polestar και η Geely έχουν ξεκινήσει κατασκευαστικές εργασίες στο Κόσιτσε της Σλοβακίας. «Αυτό θα επιτρέψει στους Κινέζους να επιτύχουν μερίδιο αγοράς 14% στην Ευρώπη έως το 2030», προέβλεψε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Skoda, Κλάους Ζέλμερ, στο Συνέδριο ECG στο Άμστερνταμ.
Η διαταραχή στις αλυσίδες εφοδιασμού αναγκάζει τώρα τους ειδικούς logistics στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να καταφύγουν σε αρκετά αντισυμβατικά μέτρα. Για παράδειγμα, ο Πέτερ Χέρντλαϊν, υπεύθυνος για την logistics οχημάτων σε ολόκληρο τον όμιλο της VW, σταμάτησε τρία από τα τέσσερα φορτηγά αυτοκίνητα καθ’ οδόν προς τις ΗΠΑ αυτό το καλοκαίρι, με την ελπίδα μελλοντικών μειώσεων των δασμών. Μέχρι τις αρχές Αυγούστου, το σχέδιο απέδωσε. «Τελικά, μας έσωσε αρκετά εκατομμύρια ευρώ», λέει σήμερα ο διευθυντής με έδρα το Βόλφσμπουργκ.
Διαβάστε ακόμη