Οι τερματικοί σταθμοί υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) της Γερμανίας είναι πιο δραστήριοι από ποτέ, αλλά μεγάλο μέρος του καυσίμου που εισάγεται καταλήγει στο εξωτερικό — αφήνοντας τα εθνικά αποθέματα επίμονα χαμηλά. Οι ροές προς τους τέσσερις πλωτούς τερματικούς σταθμούς της χώρας έχουν αυξηθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες, εν μέσω πίεσης για την αναπλήρωση των αποθεμάτων φυσικού αερίου, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg. Όμως αντί να γεμίζουν οι εγχώριες εγκαταστάσεις αποθήκευσης, μεγάλες ποσότητες αερίου κατευθύνονται προς την Αυστρία και την Τσεχία, και από εκεί προς την Ουγγαρία και την Ουκρανία.

Η Γερμανία δαπάνησε δισεκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή αυτών των σταθμών LNG μετά την ενεργειακή κρίση, η οποία αποκάλυψε τους κινδύνους για την ασφάλεια εφοδιασμού της. Παρά την αυξημένη δραστηριότητα, γειτονικές χώρες έχουν σημειώσει μεγαλύτερη πρόοδο στην αποθήκευση φυσικού αερίου φέτος, προκαλώντας ανησυχίες ότι η Γερμανία ενδέχεται να χρειαστεί να παρέμβει αργότερα στην περίοδο δημιουργίας αποθεμάτων — κάτι που θα επιβαρύνει τους καταναλωτές.

Η κατάσταση καταδεικνύει ότι, ενώ οι τερματικοί σταθμοί εξυπηρετούν την Ευρώπη συνολικά, δεν εγγυώνται απαραίτητα τον εφοδιασμό της χώρας που τους κατασκεύασε. Αυτή τη στιγμή, το καύσιμο κατευθύνεται εν μέρει προς χώρες που επηρεάστηκαν από τη διακοπή των ρωσικών ροών μέσω Ουκρανίας την 1η Ιανουαρίου, όπως η Αυστρία. «Η ισχυρή ζήτηση εισαγωγών στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη έχει ενισχύσει τις εισαγωγές LNG στους γερμανικούς σταθμούς», δήλωσε η Erisa Pasko, ανώτερη αναλύτρια στην Energy Aspects Ltd. «Οι εξαγωγές της Γερμανίας προς την Τσεχία και την Αυστρία έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τους τελευταίους μήνες, ιδιαίτερα λόγω της αυξημένης ζήτησης στην Ουκρανία». Η Ουκρανία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από εισαγωγές, καθώς οι μονάδες παραγωγής της έχουν πληγεί από ρωσικές επιθέσεις.

Το 2024 οι εισαγωγές LNG κάλυψαν μόλις το 8% της ζήτησης φυσικού αερίου στη Γερμανία

Η αύξηση των εισαγωγών μέσω Γερμανίας έρχεται μετά από έναν αργό χειμώνα, με τους τερματικούς σταθμούς να χρησιμοποιούν μόλις το 25% της δυναμικότητάς τους το τελευταίο τρίμηνο του 2024 — το χαμηλότερο ποσοστό σε όλη τη βορειοδυτική Ευρώπη. Πέρυσι, οι εισαγωγές LNG κάλυψαν μόλις το 8% της εγχώριας ζήτησης φυσικού αερίου. Ωστόσο, η αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση στη Γερμανία έχει ενισχύσει την αξία των εγκαταστάσεων LNG, σύμφωνα με τον Thomas Thorkildsen, επικεφαλής εμπορικός διευθυντής της Hoegh Evi Ltd. Επίσης, έγιναν πιο ανταγωνιστικές χάρη σε κρατικές επιδοτήσεις για τα τέλη εκφόρτωσης στους κρατικούς τερματικούς σταθμούς, σύμφωνα με την Pasko.

Η Deutsche ReGas — χειριστής του σταθμού Mukran στη Βαλτική — δήλωσε πως «η προσφορά μας ακολουθεί τη δυναμική της αγοράς, όπου παρατηρείται αυξημένη ζήτηση μετά τον ψυχρό χειμώνα και λόγω των άδειων αποθεμάτων». Η Deutsche Energy Terminal GmbH, η οποία διαχειρίζεται τρεις ακόμη γερμανικούς σταθμούς LNG, ανέφερε ότι η αγορά έχει απορροφήσει πλήρως τη διαθέσιμη χωρητικότητα, γεγονός που δείχνει ισχυρή ζήτηση.

Παρότι αυτό δεν αντικατοπτρίζεται στην ταχύτητα αναπλήρωσης των γερμανικών αποθεμάτων, ενισχύει το επιχείρημα όσων υπερασπίζονται τις επενδύσεις σε υποδομές LNG, οι οποίες είχαν δεχτεί επικρίσεις ότι η Ευρώπη υπερέκτισε τις ανάγκες της. «Η Ευρώπη παραμένει ευάλωτη από πλευράς ενεργειακής ασφάλειας», είπε ο Thorkildsen. «Αν έχουμε βαρύ χειμώνα ή παρουσιαστεί πρόβλημα στο σύστημα — κάτι που μπορεί να συμβεί ανά πάσα στιγμή — τότε η Ευρώπη σίγουρα δεν θα διαθέτει επαρκή δυναμικότητα για να καλύψει τη ζήτηση».

Διαβάστε ακόμη