Eπιμένει παρά τις διαμαρτυρίες, η Κομισιόν υπέρ των επαπειλούμενων υψηλών κλιματικών κυρώσεων στους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Ο Ευρωπαίος επίτροπος για το κλίμα, Βόπκε Χέκστρα (Wopke Hoekstra) έγραψε εκ μέρους της Κομισιόν ότι οι μεγάλοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές είναι βέβαιοι ότι θα επιτύχουν τους στόχους και έχουν ρητά ταχθεί κατά οποιασδήποτε αλλαγής.
«Η αλλαγή των κανόνων θα στρεβλώσει τους ισότιμους όρους ανταγωνισμού και θα θέσει αυτούς τους κατασκευαστές σε ανταγωνιστικό μειονέκτημα», δήλωσε ο Χέκστρα. Η αρχή των Βρυξελλών δεν θέλει να επανεξετάσει έναν παρόμοιο κανονισμό πριν από το 2026, όπως είχε προγραμματιστεί. Η ειδησεογραφική πύλη Table Media είχε προηγουμένως αναφερθεί στην επιστολή του Χέκστρα. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν βαριά πρόστιμα από φέτος λόγω αυστηρότερων ορίων – των λεγόμενων ορίων στόλου.
Οι κατασκευαστές που έχουν ήδη ελεγχθεί θα πρέπει να πληρώσουν πρόστιμα για υπερβολικές εκπομπές CO2 – που ενδεχομένως να ανέρχονται σε δισεκατομμύρια, φοβάται η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (Acea). Η περιβαλλοντική οργάνωση Transport & Environment αμφιβάλλει ότι θα επιβληθούν πρόστιμα αυτού του μεγέθους.
Στα τέλη του περασμένου έτους, ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς προειδοποίησε ότι οι κυρώσεις δεν πρέπει να επιβαρύνουν τη βιομηχανία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να βρει τρόπο να διασφαλίσει ότι τα πρόστιμα «δεν επηρεάζουν την οικονομική ρευστότητα των εταιρειών που πρέπει τώρα να επενδύσουν στην ηλεκτροκίνηση, σε σύγχρονα προϊόντα και οχήματα», δήλωσε ο Σολτς (SPD). Άλλες χώρες της ΕΕ, όπως η Γαλλία, έχουν επίσης επικρίνει τις επικείμενες πληρωμές. Η κεντροδεξιά συμμαχία του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματο στο Ευρωκοινοβούλιο -στην οποία συμμετέχουν επίσης το CDU και το CSU- επιθυμεί να αποφευχθούν οι κυρώσεις και να αντισταθμιστούν, για παράδειγμα, με υπερ-αποπληρωμές τα επόμενα χρόνια.
Ο ευρωβουλευτής των Γερμανών Φιλελευθέρων (FDP), Γιαν – Κρίστοφ Έτγεν (Jan-Christoph Oetjen) καλεί την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν (Ursula von der Leyen) να πατήσει πόδι. Η έγκαιρη αναθεώρηση των ορίων του στόλου είναι απαραίτητη για τη διάσωση των θέσεων εργασίας. Ο ευρωβουλευτής των Πρασίνων, Μίκαελ Μπλος (Michael Bloss) έχει διαφορετική άποψη. «Στόχος μας θα πρέπει επομένως να είναι η κατασκευή των καλύτερων ηλεκτρονικών αυτοκινήτων στον κόσμο, και αυτό απαιτεί σαφείς συνθήκες-πλαίσιο». Επομένως, η Κομισιόν βρίσκεται στο σωστό δρόμο.
Ο διάλογος μεταξύ Κομισιόν και αυτοκινητοβιομηχανίας
Υπενθυμίζεται πως από τα τέλη του περασμένου χρόνου η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, είχε ανακοινώσει ότι θα ξεκινήσει διάλογο για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας με τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, τα συνδικάτα και τις βιομηχανικές ενώσεις, μεταξύ άλλων, τον τρέχοντα μήνα. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο διάλογος θα επικεντρωθεί στην αύξηση της ζήτησης, στη βελτίωση των οικονομικών πόρων του κλάδου και στους κλιματικούς στόχους της ΕΕ.
Στόχος των συναντήσεων είναι να καταλήξουν σε συστάσεις που θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση των διαφόρων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία. Υπό ορισμένες συνθήκες, πρόκειται επίσης να τροποποιηθεί η νομοθεσία της ΕΕ για το σκοπό αυτό. Η πρώτη συνάντηση του διαλόγου θα πραγματοποιηθεί υπό την ηγεσία της von der Leyen, ενώ στις επόμενες συναντήσεις θα συμμετάσχουν και Επίτροποι της ΕΕ.
Διαβάστε ακόμη