Τα πλοία που προσπαθούν να αποφύγουν τις συνεχιζόμενες επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα εκπέμπουν εκατομμύρια επιπλέον τόνους άνθρακα, καθιστώντας δυσκολότερη τη μείωση της ρύπανσης σε όλες τις αλυσίδες εφοδιασμού τους για τις εταιρείες που χρησιμοποιούν θαλάσσιες μεταφορές, σημειώνει το Bloomberg.

Αντί να περάσουν από τη διώρυγα του Σουέζ της Αιγύπτου, εκατοντάδες πλοία από τα μέσα Δεκεμβρίου πλέουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής – μια παράκαμψη που προσθέτει τουλάχιστον μια εβδομάδα στο ταξίδι μεταξύ Νότιας Ασίας και Βόρειας Ευρώπης.

Τα πρόσθετα καύσιμα οδήγησαν σε περίπου 13,6 εκατομμύρια επιπλέον τόνους εκπομπών CO2 τους τελευταίους τέσσερις μήνες – που ισοδυναμούν με τη ρύπανση περίπου 9 εκατομμυρίων αυτοκινήτων κατά την ίδια περίοδο, σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας συμβούλων INVERTO, θυγατρικής της Boston Consulting Group Inc.

«Οι επιπλέον εκπομπές που προκύπτουν από την κρίση αυτή θα αυξήσουν το αποτύπωμα άνθρακα των εταιρειών – καθιστώντας πολύ δύσκολο να επιτύχουν τους στόχους τους για το καθαρό μηδέν», δήλωσε ο Sushank Agarwal, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. «Για να επιτύχουν αυτούς τους στόχους, οι εταιρείες θα πρέπει είτε να μειώσουν τις εκπομπές σε άλλα σημεία της αλυσίδας εφοδιασμού τους είτε να επενδύσουν σε περισσότερες πρωτοβουλίες αντιστάθμισης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα – και τα δύο μπορεί να είναι πολύ δαπανηρά», πρόσθεσε.

Αν και σημαντικές, οι πρόσθετες εκπομπές είναι ένα κλάσμα των εκπομπών που εκτοξεύει στην ατμόσφαιρα κάθε χρόνο η ναυτιλιακή βιομηχανία – η οποία μεταφέρει το 80% του παγκόσμιου εμπορίου. Η παγκόσμια ρυθμιστική αρχή του κλάδου, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, εργάζεται για την πρώτη παγκόσμια εισφορά άνθρακα στον κόσμο, αν και δεν πρόκειται να τεθεί σε ισχύ πριν από το 2027. Εν τω μεταξύ, ο πλανήτης συνεχίζει να θερμαίνεται.

Xeneta: Οι εκπομπές CO2 αυξήθηκαν κατά 63% το περασμένο τρίμηνο

Μια ξεχωριστή έκθεση από την Xeneta, μια εταιρεία ανάλυσης εμπορευματικών μεταφορών με έδρα το Όσλο, εστιάζει ειδικά στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων και έδειξε ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που πλέουν από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 63% το περασμένο τρίμηνο σε σύγκριση με τους τελευταίους τρεις μήνες του 2023.

Ο δείκτης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της Xeneta και της Marine Benchmark, ένας μετρητής των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ανά τόνο φορτίου που μεταφέρεται κατά μήκος των 13 κορυφαίων εμπορικών οδών του κόσμου, έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο το πρώτο τρίμηνο στα αρχεία που ξεκινούν από το 2018.

«Τα πλοία ταξιδεύουν επίσης με υψηλότερες ταχύτητες σε μια προσπάθεια να κερδίσουν χρόνο λόγω των μεγαλύτερων αποστάσεων, γεγονός που έχει και πάλι ως αποτέλεσμα να καίγεται περισσότερος άνθρακας», δήλωσε η Emily Stausbøll, αναλύτρια αγοράς της Xeneta.

Σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services Ltd., η μέση ταχύτητα των μεγαλύτερων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο ξεπέρασε τους 16 κόμβους μετά την ένταση των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα και την έναρξη μαζικών εκτροπών της ναυτιλίας στα μέσα Δεκεμβρίου, σε σύγκριση με ταχύτητες κάτω των 15 κόμβων νωρίτερα τον ίδιο μήνα.

Τα μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επιταχύνουν

Τα μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επιταχύνουν

Ο υπολογισμός των 9 εκατομμυρίων αυτοκινήτων που αναφέρει η INVERTO βασίζεται σε μια εκτίμηση της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ για ένα τυπικό επιβατικό όχημα. Χρησιμοποιώντας μια εκτίμηση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας για τις εκπομπές ενός έτους, οι 13,6 εκατομμύρια τόνοι CO2 είναι ισοδύναμοι με αυτούς των 13,6 εκατομμυρίων επιβατικών οχημάτων για τέσσερις μήνες, αναφέρει η έκθεση.