Περιβαλλοντικές οργανώσεις και πετρελαϊκές εταιρείες, προειδοποιούν για κίνδυνο να χαθούν οι στόχοι της ΕΕ για πράσινα καύσιμα σε αεριωθούμενα αεροσκάφη, καθώς οι επενδύσεις στην παραγωγή συνθετικών καυσίμων έχουν υλοποιηθεί μέχρι στιγμής.

Όπως σημειώνει το όπως γράφει το Euractiv, στο πλαίσιο της εμβληματικής δέσμης μέτρων για το κλίμα «Fit for 55», η ΕΕ ενέκρινε πέρυσι το «ReFuelEU aviation», έναν νόμο που αποσκοπεί στη μείωση των επιπτώσεων των πτήσεων στο κλίμα.

Ο νέος κανονισμός ορίζει ποσοστώσεις για τη χρήση των λεγόμενων βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας (SAF), ένα αυξανόμενο ποσοστό των οποίων θα αναμειγνύεται στην κηροζίνη που χρησιμοποιείται στα αεροδρόμια της ΕΕ.

Ο νόμος θα τεθεί σε ισχύ το 2025, όταν το 2% του μείγματος καυσίμων θα πρέπει να προέρχεται από βιώσιμες πηγές, θα αυξηθεί σε 20% το 2035 και θα φθάσει το 70% το 2050.

Μεταξύ των πράσινων καυσίμων που χρησιμοποιούνται είναι τα καύσιμα που βασίζονται σε χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια, πάραυτα η διαθεσιμότητα τέτοιων αποβλήτων είναι περιορισμένη, με αποτέλεσμα οι στόχοι περιλαμβάνουν επίσης εντολές για τα λεγόμενα ηλεκτρονικά καύσιμα.

Δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμα οι επενδύσεις

Ωστόσο, οι επενδύσεις στην παραγωγή ηλεκτρονικών καυσίμων δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί, προειδοποίησε η περιβαλλοντική ΜΚΟ Transport & Environment (T&E) σε έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη (24 Ιανουαρίου).

Ενώ υπάρχουν σχέδια για 25 βιομηχανικής κλίμακας εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρονικού κεροζενίου στην ΕΕ, την Ισλανδία και τη Νορβηγία, «κανένα από τα μεγάλα έργα δεν έχει ακόμη λάβει τελική επενδυτική απόφαση», σύμφωνα με τη ΜΚΟ.

«Ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς μέχρι να δούμε πραγματικά το e-kerosene στα αεροπλάνα μας», δήλωσε η Camille Mutrelle, εμπειρογνώμονας της T&E για τα πράσινα καύσιμα αεριωθούμενων αεροσκαφών.

«Πρέπει να περάσουμε από τα χαρτιά στην πραγματικότητα και να διασφαλίσουμε ότι τα έργα e-kerosene θα υλοποιηθούν πραγματικά, αλλιώς ο νόμος δεν θα είναι παρά κενά λόγια», πρόσθεσε.

Απαιτούνται πρόσθετες επιδοτήσεις

Εν τω μεταξύ, εκπρόσωποι πετρελαϊκών εταιρειών προειδοποίησαν ότι, παρά τον καθορισμό δεσμευτικών στόχων από την ΕΕ για την ανάμειξη της ηλεκτρονικής κεροζίνης, οι επενδύσεις σε νέες εγκαταστάσεις παραγωγής θα ήταν πολύ μεγάλο ρίσκο για πολλές τράπεζες χωρίς πρόσθετες επιδοτήσεις.

«Δεν βρισκόμαστε στο επίπεδο τεχνολογικής ετοιμότητας […] όπου μπορούμε να το αναπτύξουμε σε μεγάλη βιομηχανική κλίμακα», δήλωσε ο Niels Anspach, αντιπρόεδρος για τα βιολογικά καύσιμα και τα καύσιμα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην BP Europe, σε βιομηχανικό συνέδριο τη Δευτέρα (22 Ιανουαρίου) στο Βερολίνο.

«Και βέβαια, αν είστε μια τράπεζα που θέλει να παράσχει κεφάλαια και στη συνέχεια μιλάτε με διάφορους [εμπειρογνώμονες] που λένε ότι βασικά συστατικά αυτής της τεχνολογίας δεν είναι ακόμη διαθέσιμα σε βιομηχανική κλίμακα και κανείς δεν ξέρει πότε αυτή η τεχνολογία θα είναι διαθέσιμη σε βιομηχανική κλίμακα, τότε φυσικά είναι δύσκολο να το κάνετε, αν δεν λάβετε καμία [κρατική] στήριξη», πρόσθεσε.

Χρειάζονται πρόσθετες επιδοτήσεις «για να καλυφθεί αυτό το κενό», δήλωσε ο Anspach.

Απαντώντας στις παρατηρήσεις του Anspach, ο Ralph-Uwe Dietrich, μηχανικός του Γερμανικού Κέντρου Αεροδιαστημικής (DLR), δήλωσε ότι «η τεχνολογία υπάρχει εδώ και δεκαετίες», χαρακτηρίζοντας «απλή πολιτική δήλωση» το να λέγεται ότι η τεχνολογία δεν θα είναι έτοιμη για την κλιμάκωση της παραγωγής.

«Η δήλωση ότι δεν είναι bankable είναι αληθινή μόνο επειδή οι ποσοστώσεις είναι πολύ χαμηλές», δήλωσε ο Dietrich σχετικά με τον στόχο της Γερμανίας για 2% συνθετική κηροζίνη μέχρι το 2030, που μεταφράζεται σε 200.000 τόνους.

«Καμία τράπεζα δεν ενδιαφέρεται για αυτούς τους 200.000 τόνους [e-kerosene]. Αυτά είναι ψίχουλα», δήλωσε ο Dietrich.

Λόγω του υψηλότερου κόστους του e-kerosene, η ΕΕ έχει δώσει εντολή για μερίδιο μόνο 1,2% τέτοιων συνθετικών καυσίμων μέχρι το 2030, που μεταφράζεται σε 600.000 τόνους, καθιστώντας πιθανό ότι το μεγαλύτερο μέρος της ποσόστωσης πράσινων καυσίμων θα εκπληρωθεί με φθηνότερες επιλογές, όπως τα προηγμένα βιοκαύσιμα από χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι.

«Πρόκειται επίσης για τους κινδύνους της αγοράς», δήλωσε ο Christian Küchen της en2x, μιας ένωσης που εκπροσωπεί τους μεγάλους πετρελαϊκούς ομίλους στη Γερμανία. «Διότι δεν χρειάζεται μόνο η ζήτηση, την οποία μπορείς να έχεις με τις ποσοστώσεις, αλλά και η τιμή της επένδυσης. Και το πρόβλημα είναι ότι μια ποσόστωση δεν δημιουργεί μια τιμή», πρόσθεσε.

Οι περικοπές του γερμανικού προϋπολογισμού επηρεάζουν τη χρηματοδότηση

Η κατάσταση θα μπορούσε να επιδεινωθεί λόγω της κρίσης του γερμανικού προϋπολογισμού, η οποία είδε την κυβέρνηση να περικόπτει 45 δισεκατομμύρια ευρώ από ένα ταμείο για το κλίμα μετά από απόφαση του συνταγματικού δικαστηρίου της χώρας.

Σύμφωνα με το σχέδιο συμπληρωματικού προϋπολογισμού που κατέθεσε η κυβέρνηση, η χρηματοδότηση θα μειωθεί κατά 74 εκατ. ευρώ μόνο το 2024, ενώ είναι πιθανό να υπάρξουν ακόμη πιο σημαντικές περικοπές τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με την ένωση του κλάδου UNITI.

Τα εναπομείναντα κονδύλια θα ανέλθουν σε 117 εκατ. ευρώ για εγκαταστάσεις παραγωγής ανανεώσιμων καυσίμων, καθώς και 130 εκατ. ευρώ ειδικά για την έρευνα και ανάπτυξη ηλεκτρονικών καυσίμων για τις αερομεταφορές και τον ναυτιλιακό τομέα, δήλωσε ο Hartmut Höppner, υφυπουργός στο γερμανικό υπουργείο Μεταφορών.

Η Jane Amilhat, επικεφαλής της μονάδας για τις καθαρές μεταβάσεις στις μεταφορές στο τμήμα έρευνας και καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προειδοποίησε ότι η γερμανική απόφαση θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις σε ολόκληρο το μπλοκ.

«Όσον αφορά το ποσό που έχει περικοπεί στη Γερμανία, αυτό είναι σίγουρα ένα πρόβλημα για την Ευρώπη», δήλωσε στο συνέδριο.