Σήμερα, η Κομισιόν ανακοίνωσε την επιλογή 15 έργων παραγωγής υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές για δημόσια χρηματοδότηση σε ολόκληρο τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ). Τα έργα, που βρίσκονται σε πέντε χώρες, αναμένεται να παράγουν σχεδόν 2,2 εκατομμύρια τόνους πράσινου υδρογόνου σε διάστημα δέκα ετών, αποφεύγοντας πάνω από 15 εκατομμύρια τόνους εκπομπών CO₂. Το υδρογόνο θα παραχθεί σε τομείς όπως οι μεταφορές, η χημική βιομηχανία ή η παραγωγή μεθανόλης και αμμωνίας. Θα λάβουν συνολικά 992 εκατ. ευρώ σε χρηματοδότηση της ΕΕ, από το Ταμείο Καινοτομίας που προέρχεται από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) της ΕΕ.
Οι νικητές που θα αναδειχθούν μετά τη δεύτερη δημοπρασία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου (EHB), θα παράγουν το πράσινο υδρογόνο στην Ευρώπη με επιδότηση που θα συμβάλει στην κάλυψη της διαφοράς τιμής μεταξύ του κόστους παραγωγής τους και της τιμής αγοράς και θα επιταχύνει την ανάπτυξη καθαρότερων καυσίμων.
Οι δημοπρασίες της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου συμβάλλουν στην κλιμάκωση του ανανεώσιμου υδρογόνου, το οποίο με τη σειρά του θα συμβάλει στην αντικατάσταση του φυσικού αερίου, του άνθρακα και του πετρελαίου στις βιομηχανίες και στους τομείς των μεταφορών που είναι δύσκολο να απαλλαγούν από τις ανθρακούχες εκπομπές. Η παραγωγή περισσότερου ανανεώσιμου υδρογόνου θα μειώσει τη χρήση ορυκτών καυσίμων στην ήπειρό μας και θα αυξήσει την ενεργειακή ανεξαρτησία της ΕΕ και θα έχει θετικό αντίκτυπο στην ασφάλεια, την απασχόληση και την απαλλαγή της ευρωπαϊκής βιομηχανίας από τον άνθρακα, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Κομισιόν.
Από τα επιλεγμένα έργα, 12 έχουν δεσμευτεί να παράγουν υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές με σταθερή πριμοδότηση μεταξύ 0,20 και 0,60 ευρώ ανά χιλιόγραμμο. Για πρώτη φορά, η δημοπρασία παρείχε ειδικό προϋπολογισμό για τους παραγωγούς υδρογόνου με παραλήπτες στον ναυτιλιακό τομέα, οι οποίοι είναι φορείς που χρησιμοποιούν το υδρογόνο που παράγεται από το έργο για την εκτέλεση ή τη χρήση δραστηριοτήτων δεξαμενισμού. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την επιλογή τριών προσφορών που έλαβαν επιχορηγήσεις ύψους 96,7 εκατ. ευρώ. Τα έργα αυτά θα απαιτήσουν μεταξύ 0,45 και 1,88 ευρώ ανά χιλιόγραμμο. Κάθε επιχορήγηση για τα 15 έργα κυμαίνεται από 8 εκατ. ευρώ έως 246 εκατ. ευρώ για μια περίοδο έως και 10 ετών.
Τα επιλεγμένα έργα της Κομισιόν παρατίθενται στον ακόλουθο πίνακα:
Παράλληλα, η Ισπανία, η Λιθουανία και η Αυστρία διαθέτουν έως και 836 εκατ. ευρώ σε εθνική χρηματοδότηση για έργα στις χώρες τους μέσω της λειτουργίας «Πλειστηριασμοί ως υπηρεσία». Αυτό επιτρέπει στα κράτη μέλη να εντοπίζουν και να χρηματοδοτούν επιλέξιμα έργα στην επικράτειά τους, τα οποία πληρούν τα κριτήρια επιλεξιμότητας της δημοπρασίας αλλά δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Καινοτομίας λόγω δημοσιονομικών περιορισμών. Η λειτουργία «Πλειστηριασμοί ως υπηρεσία» είναι ανοικτή σε όλα τα κράτη μέλη, επιτρέποντάς τους να επωφεληθούν από την πλατφόρμα πλειστηριασμών σε επίπεδο ΕΕ και να χορηγήσουν εθνική χρηματοδότηση σε πρόσθετα έργα με απλουστευμένη διαδικασία.
Διαβάστε ακόμη