Στην τελική ευθεία των εργασιών εισέρχεται το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης, ένα έργο προϋπολογισμού 625 εκατομμυρίων ευρώ, που εξελίσσεται σε μία από τις πλέον σύγχρονες αεροπορικές υποδομές της Μεσογείου. Με την κατασκευή να προχωρά με ρυθμούς που αγγίζουν το 65%, η ΤΕΡΝΑ, κατασκευαστικός βραχίονας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αναμένεται να ολοκληρώσει το σύνολο των εργασιών έως τα τέλη του 2026, ώστε να ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές πτήσεις μέσα στο 2027. Αν όλα εξελιχθούν ομαλά με τις εκκρεμείς προσφυγές και ξεμπλοκάρει άμεσα το ζήτημα της χωροθέτησης του ραντάρ, το έργο μπορεί να παραδοθεί σε εμπορική χρήση εντός του ίδιου έτους.

«Ο χρόνος που υπάρχει είναι επαρκής για να απορροφήσει τις καθυστερήσεις, αρκεί το Συμβούλιο της Επικρατείας να αποφανθεί σύντομα ώστε να έχουμε καθαρό χρονοδιάγραμμα και να μπορέσουν να έρθουν οι προμηθευτές για να εγκαταστήσουν τα απαραίτητα συστήματα», σημείωσε κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής ενημέρωσης, ο CEO της ΔΑΗΚ, Νίκος Αναστασίου, κάνοντας σαφές ότι η ταχύτητα των δικαστικών διαδικασιών θα κρίνει τον τελικό ορίζοντα λειτουργίας.

Εν αναμονή των αποφάσεων του ΣτΕ, το τεχνικό σκέλος του έργου συνεχίζει να προχωρά με ιδιαίτερα γοργούς ρυθμούς. Όπως επισημαίνει ο Βαγγέλης Μασούρας, Αντιπρόεδρος της ΤΕΡΝΑ, το Καστέλλι αποτελεί «τον πιο σύγχρονο αερολιμένα που αναμένεται να λειτουργήσει στην Ελλάδα», περιγράφοντας μια υποδομή αιχμής που αναπτύσσεται σε έκταση 6.030 στρεμμάτων, με πλήρη πρόβλεψη για μελλοντικές επεκτάσεις τόσο του αεροσταθμού όσο και του διαδρόμου.

Ήδη το αεροδρόμιο διαμορφώνεται ως μια ολοκληρωμένη αεροπορική πλατφόρμα, με δυνατότητα στάθμευσης για 39 αεροσκάφη κατηγορίας C, δέκα εκ των οποίων θα μπορούν να συνδέονται με γέφυρες επιβίβασης. Παράλληλα προβλέπονται θέσεις για ιδιωτικά αεροσκάφη, καθώς και τρεις θέσεις για ελικόπτερα, διαμορφώνοντας ένα αεροπορικό περιβάλλον αντίστοιχο με μεγάλα ευρωπαϊκά περιφερειακά αεροδρόμια.

Στο επίκεντρο του έργου βρίσκεται ο μεγάλος διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων και πλάτους 60 μέτρων, πλαισιωμένος από παράλληλο τροχόδρομο ίδιου μήκους και πλάτους 45 μέτρων. Η κατασκευή του έχει απαιτήσει ειδικές αντιδιαβρωτικές ενισχύσεις, λόγω του ανάγλυφου της περιοχής, ενώ το τεχνικό αποτύπωμα είναι εντυπωσιακό, καθώς μόνο στις επιφάνειες της πίστας έχουν ολοκληρωθεί 410.000 τετραγωνικά μέτρα έργων και σε ένα μόλις τρίμηνο τοποθετήθηκαν 220.000 τετραγωνικά μέτρα σκυροδέματος χωρίς να διακοπεί ούτε μία ημέρα η παραγωγή.

Δίπλα στον διάδρομο υψώνεται ο νέος αεροσταθμός, μια σύγχρονη εγκατάσταση επτά επιπέδων και συνολικής επιφάνειας 83.572 τετραγωνικών μέτρων, πιστοποιημένη με LEED Silver και σήμερα ολοκληρωμένη κατά 60%. Το κτιριακό συγκρότημα συμπληρώνεται από δέκα υποστηρικτικά κτίρια, καθώς Οι εγκαταστάσεις που κατασκευάζονται για την πλήρη και ασφαλή λειτουργία του αεροδρομίου περιλαμβάνουν την Πυροσβεστική και την Αστυνομική Υπηρεσία, τις υποδομές Συντήρησης Αεροδρομίου και τους χώρους των εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης. Παράλληλα, δημιουργούνται η μονάδα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και ο υποσταθμός 150 kV, καθώς και οι δεξαμενές νερού και η εγκατάσταση βιολογικού καθαρισμού. Το έργο περιλαμβάνει επίσης την εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και το υπόγειο σύστημα hydrant για τον ανεφοδιασμό των αεροσκαφών, ενώ ολοκληρώνεται με την κατασκευή της εγκατάστασης συλλογής και διαχείρισης των απορριμμάτων του αεροδρομίου.
Την ίδια ώρα, ο νέος πύργος ελέγχου, ύψους 44 μέτρων και επιφάνειας 4.555 τ.μ., βρίσκεται επίσης στην τελική φάση, με στόχο να παραδοθεί στην ΥΠΑ την άνοιξη του 2026 για την εγκατάσταση των συστημάτων και τη διαδικασία πιστοποίησης.

Πέρα από τα κεντρικά κτίρια, το Καστέλλι διαμορφώνει μια ολόκληρη νέα ζώνη δραστηριοτήτων. Έχουν ήδη διαμορφωθεί 443.000 τετραγωνικά μέτρα έργων, ενώ η εμπορική ζώνη των 282.000 τετραγωνικών μέτρων προβλέπει τη δημιουργία εμπορικού κέντρου, σταθμού cargo και ξενοδοχείου, δίνοντας στο αεροδρόμιο ρόλο πολύ μεγαλύτερο από έναν κόμβο μετακινήσεων: έναν πυρήνα οικονομικής δραστηριότητας. Ταυτόχρονα, οι υποδομές στάθμευσης οχημάτων θα προσφέρουν 1.546 θέσεις, εκ των οποίων 86 για ΑμεΑ, 70 για ταξί και 268 με πρόβλεψη φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, με δυνατότητα μελλοντικής επέκτασης.

Καθοριστικό για την επιχειρησιακή ετοιμότητα του αεροδρομίου είναι και το έργο των οδικών συνδέσεων. Η νέα σύνδεση των 18 χιλιομέτρων με τον ΒΟΑΚ είναι έτοιμη κατά 85%, ενώ εκκρεμεί η ολοκλήρωση περίπου τριών χιλιομέτρων όπου θα κατασκευαστεί διπλή σήραγγα, κρίσιμη για την ομαλή πρόσβαση και θα είναι έτοιμη το 2028.

Σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, το νέο αεροδρόμιο καλείται να ανταποκριθεί σε έναν από τους πιο δυναμικούς αεροπορικούς προορισμούς της Ελλάδας. Η Κρήτη έχει φτάσει ήδη τους 10,5 εκατομμύρια επιβάτες σε ετήσια βάση, ενώ οι προβλέψεις για το Καστέλλι κάνουν λόγο για 11,9 εκατομμύρια επιβάτες στην πέμπτη χρονιά λειτουργίας και 17,8 εκατομμύρια στην τριακοστή. Παράλληλα, το νέο αεροδρόμιο στοχεύει στην προσέλκυση συνδέσεων με αγορές όπως οι ΗΠΑ και ο Καναδάς, καθώς και στη δημιουργία ενός περιφερειακού hub που θα συνδέει διεθνείς πτήσεις με τα νησιά, εφόσον υπάρξουν τα κατάλληλα κίνητρα για συνεργασίες με αεροπορικές εταιρείες.

Αν το ζήτημα του ραντάρ και των προσφυγών επιλυθεί σύντομα, το 2027 δεν θα είναι μόνο η χρονιά των δοκιμαστικών πτήσεων, αλλά και η χρονιά που η Κρήτη θα αποκτήσει ένα από τα πλέον σύγχρονα αεροδρόμια της Ευρώπης σε πλήρη εμπορική λειτουργία, αλλάζοντας οριστικά τον χάρτη των αερομεταφορών στην Ανατολική Μεσόγειο.

Διαβάστε ακόμη