Η έγκαιρη ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομής που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, με αντιμετώπιση σειράς προβλημάτων (από καθυστερήσεις της δημόσιας διοίκησης μέχρι προσφυγές και απαλλοτριώσεις), συζητήθηκε στη χθεσινή σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στην οποία συμμετείχε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας και οι επικεφαλής των τεσσάρων ισχυρότερων κατασκευαστικών ομίλων (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ και Metlen).
Τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εκπροσώπησαν ο Γενικός Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης του ομίλου Εμμ. Μουστάκας και ο διευθύνων σύμβουλος της θυγατρικής ΤΕΡΝΑ Χρ. Παναγιωτόπουλος, τον όμιλο AKTOR ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Αλέξανδρος Εξάρχου, τον όμιλο ΑΒΑΞ ο διευθύνων σύμβουλος Κ. Μιτζάλης και τη Metlen ο επικεφαλής της θυγατρικής ΜΕΤΚΑ Ντ. Μπενρουμπή.
Οι διοικήσεις επισήμαναν πως στην περίπτωση που το δημόσιο ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του (από την έγκαιρη ολοκλήρωση αρχαιολογικών εργασιών μέχρι τις απαλλοτριώσεις, κ.α.) τότε οι κατασκευαστικές εταιρείες δεσμεύονται να ολοκληρώσουν εντός χρονοδιαγράμματος. Ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ξεκαθάρισαν χθες στους εκπροσώπους των εταιρειών πως δεν πρόκειται να υπάρξει καμία παράταση στο Ταμείο Ανάκαμψης και πως τα συγκεκριμένα έργα πρέπει να αποτελέσουν πρώτη προτεραιότητα. Ζήτησε, επίσης, κατά τις ίδιες πληροφορίες, κατάλογο με τις εκκρεμότητες του δημοσίου που πρέπει να επιλυθούν ώστε να περατωθούν εγκαίρως.
Ο κατάλογος των έργων που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης δεν περιορίζεται στους οδικούς άξονες όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), για τον οποίο βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις διεύρυνσης του σχήματος παραχώρησης υπό τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ούτε στα έργα αποκατάστασης του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου από τις θεομηνίες που έπληξαν προ διετίας την Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα, συνολικού κόστους 1,5 δισ. ευρώ που χρηματοδοτούνται με περίπου μισό δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, και στα οποία επίσης καταγράφονται δυσκολίες. Επεκτείνεται σε μεγάλα έργα άρδευσης / ύδρευσης, ενεργειακές υποδομές, σιδηρόδρομο (π.χ. ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής), κ.α. Τα περισσότερα προωθούνται μέσα σε ασφυκτικά χρονικά περιθώρια.
Σύμφωνα με πληροφορίες, χθες έγινε ειδική αναφορά στην ανάγκη να προχωρήσει πιο γρήγορα το κεντρικό τμήμα του ΒΟΑΚ (Χανιά – Ηράκλειο με την προαίρεση για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά) που εκτελείται με σύμβαση παραχώρησης που κυρώθηκε από τη Βουλή τον περασμένο Μάιο. Η σύμβαση υπεγράφη με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αλλά εδώ και μήνες κυκλοφορούν πληροφορίες περί διεύρυνσης του μετοχικού σχήματος με πιθανότερη τη συμμετοχή των ομίλων AKTOR και Metlen. Στο χρηματοδοτικό μοντέλο του έργου, συνολικού κόστους κοντά στα 2 δισ. ευρώ, έχει ενταχθεί και «ένεση» 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Εκτός από το θέμα των απαλλοτριώσεων, το έργο αντιμετωπίζει και προσφυγές από δήμους της Κρήτης που διαφωνούν με τη χάραξη και κάποιων εκ των κόμβων. Υπενθυμίζεται πως στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν ενταχθεί και τα άλλα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ, το Χερσόνησος – Νεάπολη που υλοποιείται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που υλοποιείται ως δημόσιο έργο.
Τα έργα αποκατάστασης οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου από τις θεομηνίες λαμβάνουν το μεγαλύτερο ποσό από το Ταμείο Ανάκαμψης, περίπου μισό δισ. ευρώ όπως προαναφέρθηκε. Ήδη υπάρχουν αντεγκλήσεις στον πρώην ΟΣΕ για καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων. Στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν ενταχθεί και έργα ΣΔΙΤ για αρδευτικά δίκτυα, τεχνολογικά έργα για τον έγκυρο εντοπισμό βλαβών σε γέφυρες («Έξυπνες Γέφυρες»), ο προαστιακός της Δυτικής Αττικής, έργα ανακαινίσεων σε νοσοκομεία και κέντρα υγείας, κ.α. με τις συνολικές χρηματοδοτήσεις να προσεγγίζουν τα 2,5 δισ. ευρώ.
Μετά τη συνάντηση, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Δήμας δήλωσε σε ραδιοφωνική παρέμβαση πως τα έργα που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης δεν έχουν περιθώρια καθυστερήσεων. Αν δεν έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Αύγουστο του 2026 τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης που δεν έχουν πληρωθεί θα χαθούν. Στην ουσία, αν τα έργα δεν περατωθούν στην ώρα τους, θα κληθεί ο προϋπολογισμός (δηλαδή οι φορολογούμενοι) να χρηματοδοτήσουν την ολοκλήρωσή τους ή θα μεταφερθούν σε άλλο κοινοτικό χρηματοδοτικό εργαλείο. Εκτός και αν στο μεσοδιάστημα βρεθεί μια συμβιβαστική φόρμουλα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Διαβάστε ακόμη