Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται, σύμφωνα με πληροφορίες, οι συζητήσεις του λιμανιού της Πάτρας με μεγάλους παίκτες που ενδιαφέρονται για έρευνες υδρογονανθράκων και για την ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, αναμένεται η έκδοση του ΦΕΚ του master plan προκειμένου να τρέξουν οι διαδικασίες για να να αποτελέσει το λιμάνι της Πάτρας τη βάση για offshore έργα. Ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών (ΟΛΠΑ) δεν επιβεβαιώνει τις συζητήσεις, αλλά μιλώντας στο energygame.gr, o CEO του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, Π. Αναστασόπουλος εκφράζει αισιοδοξία ότι το ΦΕΚ θα δημοσιευθεί μέσα στο επόμενο διάστημα.
Υπενθυμίζεται ότι το τροποποιημένο master plan του λιμανιού, που ανοίγει τον δρόμο για ζώνες γεωτρήσεων και την εγκατάσταση μικρής κλίμακας μονάδας LNG, έχει ήδη εγκριθεί από την ΕΣΑΛ τον περασμένο Ιούλιο και βρίσκεται στο ΣτΕ για τελικό έλεγχο ενώ το Προεδρικό Διάταγμα αναμένεται σύντομα. Το σχέδιο καθορίζει τα όρια και τις χρήσεις της λιμενικής ζώνης, τους όρους δόμησης, τις προσχώσεις, τα έργα και την κυκλοφορία, ενώ στο παλιό τμήμα προβλέπεται χώρος για upstream δραστηριότητες, μετατρέποντας το λιμάνι της Πάτρας σε εφοδιαστική βάση για γεωτρήσεις ενεργειακών ομίλων.
Πώς το λιμάνι θα υποστηρίξει τα νέα έργα
Όπως επισημαίνει ο κ. Αναστασόπουλος, το λιμάνι διαθέτει τις τεχνικές δυνατότητες για την ταυτόχρονη υποστήριξη πολλαπλών offshore έργων. Αυτό σημαίνει 24ωρη λειτουργία, επτά ημέρες την εβδομάδα, με ολοκληρωμένες υπηρεσίες ανεφοδιασμού, αποθήκευσης και φιλοξενίας εξειδικευμένων συνεργείων. Όπως ο ίδιος τονίζει: «σαν λιμάνι έχουμε την υποδομή, τον χώρο, την τεχνογνωσία και, φυσικά, τους ανθρώπους».
Νέες θέσεις εργασίας και επενδύσεις
Η αξιοποίηση του λιμανιού ως κεντρικής βάσης υποστήριξης offshore έργων αναμένεται να δημιουργήσει υψηλής ποιότητας θέσεις εργασίας και να προσελκύσει σημαντικές επενδύσεις στην τοπική οικονομία. Όπως εξηγεί ο κ. Αναστασόπουλος, οι εργαζόμενοι στις πλατφόρμες λειτουργούν με βάρδιες και θα χρησιμοποιούν το λιμάνι ως σημείο αναφοράς, μένοντας παράλληλα στην Πάτρα. Παράλληλα, σημειώνεται ότι οι υποδομές που αφορούν τα έργα για υπεράκτια αιολικά ή τις έρευνες υδρογονανθράκων, θα τοποθετηθούν στο νότιο τμήμα του λιμανιού, μακριά από το κέντρο της πόλης, εξασφαλίζοντας ότι οι βαριές λιμενικές εργασίες δεν θα επηρεάζουν την καθημερινότητα ή την τουριστική ανάπτυξη και κίνηση της πόλης. Στο κεντρικό τμήμα, η κρουαζιέρα και η μαρίνα θα αναπτυχθούν απρόσκοπτα, δημιουργώντας ένα δυναμικό τουριστικό μέτωπο.
Πρασίνισμα & περιβαλλοντική θωράκιση
Παράλληλα, όπως επισήμανε ο CEO του ΟΛΠΑ στο πλαίσιο της ημερίδας Πράσινα Λιμάνια & το Μέλλον της Βιώσιμης Ναυτιλίας», γίνονται σημαντικά βήματα για το «πρασίνισμα» και την προώθηση της ανθεκτικότητας του λιμανιού:
- Φυτεύτηκαν 600 δέντρα, με στόχο να διπλασιαστούν έως το 2026.
- Ξεκινά στο Βόρειο και Νότιο Λιμάνι η αντικατάσταση των φωτιστικών με LED ενώ η κατανάλωση θα καλύπτεται από φωτοβολταϊκά.
- Σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Υπερταμείο, εκπονείται μελέτης περιβαλλοντικής και κλιματικής τρωτότητας απέναντι στα ακραία καιρικά φαινόμενα όπως η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, παράκτιες πλημμύρες, καύσωνες, ενώ χαρτογραφείται και η τρωτότητα των εγκαταστάσεων και των κρίσιμων σημείων του λιμανιού. Παράλληλα, εξετάζονται σενάρια ανθεκτικότητας με προτάσεις για έργα, μέτρα προσαρμογής και νέα πρωτόκολλα λειτουργίας υπό ακραίες συνθήκες, ενώ γίνεται εκτίμηση του κόστους των κινδύνων και των απαιτούμενων επενδύσεων για πρόληψη και προσαρμογή. Όπως σημειώνει ο κ. Αναστασόπουλος, για τον ΟΛΠΑ η μελέτη αποτελεί ευκαιρία θωράκισης του λιμανιού απέναντι στις κλιματικές προκλήσεις του μέλλοντος και συνδέεται με το masterplan μας και με τις μεγάλες επενδύσεις που ετοιμάζονται.
Διαβάστε ακόμη