Με βάση τα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία της Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΟΣΥ) για το 2023, η κρατική επιδότηση ανέρχονταν σε περίπου 332.600 ευρώ την ημέρα, ενώ τα έσοδα των λεωφορείων και τρόλεϊ από εισιτήρια ήταν 126.000 ευρώ ημερησίως. Αν, δηλαδή, το δημόσιο δέχονταν να πληρώσει ως επιδότηση αυτό το πρόσθετο ποσό των 126.000 ευρώ, τότε οι επιβάτες θα μπορούσαν να μετακινηθούν δωρεάν. Αν συνυπολογίσουμε και μια αύξηση 10% της επιβατικής κίνησης στα λεωφορεία λόγω της δωρεάν υπηρεσίας, τότε, μπακαλίστικα πάντα, η συνολική ημερήσια επιβάρυνση του κρατική προϋπολογισμού, από 332.600 το 2023, θα αυξάνονται σε περίπου 500.000 ευρώ.

Γιατί τα γράφουμε όλα αυτά; Επειδή ο υποψήφιος δήμαρχος της Νέας Υόρκης Ζόραν Μαμντάνι υπόσχεται δωρεάν μετακίνηση των κατοίκων της πόλης με το στόλο λεωφορείων (όχι το μετρό) της Metropolitan Transport Authority (MTA). Η υπόσχεση έχει προκαλέσει πολύ μεγάλη συζήτηση στις ΗΠΑ καθώς ακόμα και ειδικοί που στηρίζουν τους Δημοκρατικούς (με τους οποίους κατεβαίνει ο Μαμντάνι στις φετινές δημοτικές εκλογές) αμφισβητούν τη χρησιμότητα και την αποτελεσματικότητα των δωρεάν μέσων μαζικής μεταφοράς. Πιλοτικά προγράμματα στις ΗΠΑ δεν είχαν και τόσο θετικά αποτελέσματα, υποστηρίζουν οι αρνητές του μέτρου.

Στο Ταλίν της Εσθονίας, ακόμα και με τα δωρεάν λεωφορεία, η κίνηση στους δρόμους αυξήθηκε μετά από δέκα χρόνια εφαρμογής της μετακίνησης χωρίς κόστος με τις δημόσιες συγκοινωνίες (τραμ και λεωφορεία). Σήμερα το εισιτήριο των λεωφορείων της ΜΤΑ της Νέας Υόρκης κοστίζει 2,90 δολάρια με τον υποψήφιο δήμαρχο να υπόσχεται κατάργησή του και καλύτερες συγκοινωνίες. Πρέπει, όμως, να βρει από κάπου τα τουλάχιστον 700 εκατ. δολάρια που θα χρειαστούν. Οι εξαγγελίες πως θα τα βρει με πρόσθετα δημοτικά τέλη από τους πλούσιους κατοίκους της πόλης έχουν προκαλέσει αναστάτωση.

Διαβάστε ακόμη