Ο κύβος ερρίφθη. Όλα έχουν ολοκληρωθεί στον αυτοκινητόδρομο Ε65 και σήμερα αναμένεται να τεθούν σε κυκλοφορία τα τμήματα Λαμία-Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Καλαμπάκα, που διαχειρίζεται η «Κεντρική Οδός» και κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ, δύο εταιρείες του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας το οποίο αναμένεται να προσδώσει πολλαπλασιαστική αξία στην περιφέρεια και στην εθνική οικονομία.

Η παράδοση των δύο τμημάτων στην κυκλοφορία θα γίνει ύστερα από την τελετή που θα πραγματοποιηθεί σήμερα το πρωί παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σταϊκούρα, του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου, του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργου Περιστέρη, του Μέλους ΔΣ, Μιχάλη Γουρζή και του Διευθύνοντα Συμβούλου της ΤΕΡΝΑ, Χρήστου Παναγιωτόπουλου.

Ειδικότερα, ο αυτοκινητόδρομος Ε65, κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ έχει μήκος 182,1 χιλιόμετρα (χλμ.) και είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,397 δισ. ευρώ περίπου. Διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη συνδέοντας την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα. Σημειώνεται πως με την παράδοση των νέων τμημάτων του Ε65, σε κυκλοφορία βρίσκονται 136 χλμ. σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, από τη διασταύρωση με τον αυτοκινητόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης (206,5 χλμ.) έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο (Α/Κ) Καλαμπάκας. Σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, το Καρπενήσι, τα Τρίκαλα είναι πλέον προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια, ενώ μια νέα αναπτυξιακή δυναμική θα δοθεί στον κορμό της χώρας.

Μετωπικά διόδια προβλέπονται στον Ανισόπεδο Κόμβο Καρπενησίου (νότιο τμήμα) καθώς και δύο πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων στον Ανισόπεδο Κόμβο Τρικάλων και στον Ανισόπεδο Κόμβο Καλαμπάκας (βόρειο τμήμα). Μελλοντικά απομένει να λειτουργήσει ο μετωπικός Σταθμός Διοδίων στην Οξύνεια και ο πλευρικός Σταθμός Διοδίων στον Α/Κ Αγιοφύλλου – Καρπερού αμφότεροι στο βόρειο τμήμα Καλαμπάκα-Εγνατία που παρεμένει υπό κατασκευή. Οι μετωπικοί σταθμοί που θα περάσει ένας οδηγός που θα μπει στον Ε65 από τον αυτοκινητόδρομο ΑΘΕ και θα φτάσει έως την Καλαμπάκα, δηλαδή αν διανύσει και τα 136 χλμ. είναι οι εξής τρεις: Λιανοκλαδίου στο 17,1 χλμ., Σοφάδων στο 66,2 χλμ. και Τρικάλων στο 105,7 χλμ. Τιμές για ΙΧ θα είναι αντιστοίχως 1,85€, 3,40€ και 2,95€. Δηλαδή το συνολικό κόστος των διοδίων ανέρχεται σε 8,2 ευρώ για 136 χλμ. Την λειτουργία και συντήρηση του δρόμου αναλαμβάνει η Κεντρική Οδός Α.Ε. Αναθέτουσα Αρχή του Ε65 είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Μελλοντικά και με το σύνολο του Ε65 σε κυκλοφορία θα λειτουργήσει ένας ακόμα μετωπικός σταθμός στην Οξύνεια στο 151,9 χλμ. Υπενθυμίζεται ότι υπό κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ, βρίσκονται τα τελευταία 46 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου που θα ξεκινούν από τον Α/Κ Καλαμπάκας και θα φθάνουν έως και την Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών. Για την κατασκευή τους λειτουργούν 2 κεντρικές και 2 υποστηρικτές εγκαταστάσεις με 780 άτομα προσωπικό και 440 μηχανήματα έργου και φορτηγά. Στο νότιο τμήμα τα έργα χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και στο βόρειο όπως αναφέρθηκε και παραπάνω από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ανεξάρτητοι μηχανικοί είναι το σχήμα AECOM-OMEK.

Η Σήραγγα των 3 χιλιομέτρων

Το μεγαλύτερο τεχνικό έργο λαμβάνει χώρα στο νότιο τμήμα. Πρόκειται για τη Σήραγγα Όθρυος μήκους περίπου 3 χιλιομέτρων η οποία αποτέλεσε και μια σημαντική πρόκληση κατά την διάρκεια της κατασκευής. Με την λειτουργία της θα είναι μια από τις 10 μεγαλύτερες οδικές σήραγγες της χώρας.

Πρόκειται για δίδυμη σήραγγα με μήκος τρία χλμ. ανά κλάδο. Η οριζοντιογραφική διάταξη του έργου είναι τέτοια που η είσοδός του βρίσκεται προς τον νότο και η έξοδός του προς τον βορρά, Η αξονική απόσταση των δύο κλάδων είναι τυπικά 65m, με ένα τμήμα συναρμογής στην αρχή και το τέλος, όπου η απόσταση κυμαίνεται από 35m έως 65m. Το ύψος του υπερκείμενου εδάφους κυμαίνεται από ~80m έως ~280m. Μεταξύ των δύο κλάδων προβλέπονται οκτώ (8) συνδετήριες στοές, έξι (6) για την εξυπηρέτηση των πεζών και δύο (2) για την εξυπηρέτηση των σχημάτων. Στις συνδετήριες στοές των οχημάτων προβλέπεται διαπλάτυνση της τυπικής διατομής επί της κύριας σήραγγας για μήκος 50m., η οποία λειτουργεί έως χώρος στάθμευσης εκτάκτου ανάγκης.

Το πλάτος της σήραγγας ανέρχεται στα 11,00 μ. ενώ η τυπική διατομή αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κλάδο πλάτους 3,75 μ. Το καθαρό ελεύθερο ύψος της σήραγγας (περιτύπωμα κυκλοφορίας) ανέρχεται σε 5,00 μ. Πρόκειται για σήραγγα που διαπερνά τον ορεινό όγκο της Όθρυος μέσα από τεκτονισμένες περιοχές με έντονη υδροφορία. Η σήραγγα είναι εξοπλισμένη με όλα τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και διαχείρισης κυκλοφορίας. Προκειμένου για την εύρυθμη λειτουργία της, έχουν κατασκευαστεί δύο κέντρα ελέγχου, ένα στην είσοδο και ένα στην έξοδο της σήραγγας. Όλα τα συστήματα μέσω δικτύου οπτικών ινών, έχουν ενοποιηθεί και απεικονίζονται στο κεντρικό σύστημα ελέγχου του αυτοκινητοδρόμου που βρίσκεται στους Σοφάδες. Σε περίπτωση που για τον οποιοδήποτε λόγο χαθεί η επικοινωνία της σήραγγας με το κέντρο διοίκησης στους Σοφάδες, υπάρχει η δυνατότητα παρακολούθησης και ελέγχου της σήραγγας από το τοπικό κέντρο που βρίσκεται στην είσοδο της σήραγγας 12. Επίσης τόσο στο κτίριο ελέγχου που βρίσκεται στην είσοδο της σήραγγας όσο και σε εκείνο που βρίσκεται στην έξοδο, υπάρχουν γεννήτριες ικανές να διασφαλίσουν την ηλεκτροδότηση της σήραγγας υπό πλήρες φορτίο για 24 ώρες.

Τα οφέλη

Με την ολοκλήρωσή του ο αυτοκινητόδρομος Ε65, θα αναμορφώσει τις οδικές μεταφορές προς τη Δυτική Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία, δίνοντας ώθηση στο εμπόριο, τον τουρισμό και την αγροτική παραγωγή. Με τον Ε65, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, θα διευκολυνθούν οι διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη και θα προσφέρεται μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης. Παράλληλα θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια. Επιπλέον, ο αυτοκινητόδρομος θα συμβάλλει τα μέγιστα στο εθνικό στρατηγικό σχέδιο για απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας και μετάβαση της σε μια βιώσιμη ανάπτυξη. Ενδεικτικά αξίζει να αναφέρουμε ότι με τον Ε65 το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία Οδό θα διαρκεί μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά, η απόσταση Αθήνα-Γρεβενά και Αθήνα-Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών.

Οι υπηρεσίες οδικής ασφάλειας της Κεντρικής Οδού στα 136 χλμ. του Ε65:

  • 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας
  • 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργιάς, 1075
  • Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης
  • Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 700

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά:

  • 11 Ανισόπεδους Κόμβους (Γοργοποτάμου, Καρπενησίου, Ξυνιάδας, Ανάβρας, Σοφάδων, Καρδίτσας, Προαστίου, Τρικάλων, Βασιλικής και Καλαμπάκας) & 4
  • Ημικόμβους (Α.Θ.Ε. Ανθήλης, Σμοκόβου και Λογγού)
  • 3 δίδυμες σήραγγες, με μεγαλύτερη την Σήραγγα 12 μήκους 3 χλμ. (οροσειρά
  • Όθρυος, Μοσχοκαριά)
  • 31 Γέφυρες, με σημαντικότερη τη Γέφυρα του Πηνειού μήκους 595 μ.
  • 27 Άνω Διαβάσεις & 41 Κάτω Διαβάσεις
  • 5 αμφίπλευρους Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Χ.Σ.Α.)
  • 3 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Κ.Ε.Σ.) & 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1
  • Κέντρο Εξυπηρέτησης Σηράγγων
  • 3 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ – Λιανοκλαδίου, Σοφάδων και Ράξας). Σε λειτουργία ΜΟΝΟ οι ΣΕΑ Σοφάδων
  • 3 κτίρια Τροχαίας και 1 κτήριο Πυροσβεστικής
  • 1 Σημείο Εξυπηρέτησης Πελάτων (Μετωπικός Σταθμός Διοδίων Τρικάλων, ρεύμα προς Λαμία)
  • 3 Μετωπικούς Σταθμούς Διοδίων (Λιανοκλαδίου, Σοφάδων και Τρικάλων) & 4 Πλευρικούς Σταθμούς Διοδίων ( Ανάβρας, Προαστίου, Τρικάλων και Καλαμπάκας).