Τα πρώτα 700 μέτρα έχει ήδη διανοίξει ο πρώτος μετροπόντικας για την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό (Άλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός – Γουδή) που ξεκίνησε από την πλευρά της Κατεχάκη και τώρα βρίσκεται κάτω από το Άλσος Χωροφυλακής. Εντός των ημερών ξεκινάει και ο δεύτερος μετροπόντικας από το Άλσος Βεΐκου καθώς η συναρμολόγησή του ολοκληρώθηκε. Στόχος της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom είναι να φτάσει ο πρώτος μετροπόντικας στον Ευαγγελισμό αφού διανοίξει 5,1 χιλιόμετρα σήραγγας, όπου και θα αποσυναρμολογηθεί, νωρίτερα από το πρώτο εξάμηνο του 2025. Ο δεύτερος υπολογίζεται πως θα φτάσει τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο του 2026.

Το δυστύχημα είναι, όμως, πως δεν έχουν παραδοθεί στην κοινοπραξία, από τον εργολάβο (ΕΡΕΤΒΟ) που είχε αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες, οι χώροι στους δέκα από τους δεκαπέντε σταθμούς του μετρό. Ήδη, πάντως, έχουν ξεκινήσει οι εργασίες στους σταθμούς Κολωνάκι (βρίσκοντα στο τέταρτο επίπεδο εκσκαφών), Ακαδημία (αν και δεν έχουν παραδοθεί δύο από τα τέσσερα ορύγματα) καθώς και στο σταθμό Δικαστήρια (στο τρίτο επίπεδο εκσκαφών). Ακριβώς επειδή δεν είναι γνωστό πότε θα παραδοθούν οι υπόλοιποι χώροι κατασκευής των σταθμών, δεν υπάρχει και επίσημο, ανανεωμένο, χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου. Προς το παρόν, και μέχρι να οριστικοποιηθούν οι παραδόσεις σταθμών, ισχύει το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου στο τέλος του 2029.

Οι δύο μετροπόντικες κατασκευάστηκαν στην Γερμανία, είναι πλήρως ηλεκτρικοί και έχουν πλήθος ηλεκτρονικών εργαλείων όπως αισθητήρες που «αντιλαμβάνονται» τη σύνθεση του εδάφους στα 30 μέτρα ώστε να συμπεριφερθούν ανάλογα. Κατασκευάζουν περίπου 15 μέτρα σήραγγας την ημέρα ενώ μπορούν να αυξήσουν ταχύτητα μέχρι τα 18 έως 22 μέτρα ανάλογα με το έδαφος και τις βάρδιες. Η σήραγγα που ανοίγουν είναι διατομής 9,5 μέτρων και περιορίζεται στα 8,5 μέτρα με την τοποθέτηση των προκατασκευασμένων δακτυλίων.

Οι αριθμοί

Ο μετροπόντικας προχωρά 15 μέτρα ημερησίως, κατά μέσο όρο, επενδύοντας παράλληλα τη σήραγγα με «δαχτυλίδι» επτά κομματιών, πλάτους 1,5 μέτρου. Σε δυόμισι χρόνια έχουν δημιουργηθεί 610 θέσεις εργασίας και έχουν συμπληρωθεί 1,7 εκατ. εργατοώρες.

  • Δεν έχει συμβεί κανένα ατύχημα.
  • Έχουν εκπονηθεί 550 μελέτες.
  • Έχουν εγκατασταθεί 4 οικοδομικοί γερανοί και μία γερανογέφυρα.
  • Χρησιμοποιούνται 70 μηχανήματα.
  • Έχουν εκσκαφτεί 249.000 κυβικά μέτρα χώματος.
  • Χρησιμοποιείται οπλισμός σιδήρου τριών (3) χιλιάδων τόνων.

Ο Χρήστος Ιωάννου, Πρόεδρος του Ομίλου ΑΒΑΞ δήλωσε: «Είχατε την ευκαιρία να δείτε από κοντά την εξέλιξη ενός έργου που δεν είναι εμβληματικό μόνο για εμάς, αλλά και για την Ελλάδα: τη Γραμμή 4 και την τεχνική αρτιότητα -απαράμιλλη σε διεθνές επίπεδο- με την οποία τα δύο υπερσύγχρονα ΤΒΜ θα ολοκληρώσουν τη σήραγγα. Αυτό το έργο, όπως όμως και πολλά άλλα, αντιπροσωπεύει αυτό που πραγματικά είναι -και θέλει να παραμείνει- η ΑVAX: συνέπεια, γνώση, καινοτομία, αποφασιστικότητα και σκληρή δουλειά. Οι κατασκευές και η επιχειρηματικότητα στο σύνολό της, δεν είναι σπριντ, είναι μαραθώνιος. Και σε αυτό τον μαραθώνιο δρόμο έχουμε μάθει να συμμετέχουμε από την πρώτη γραμμή, είτε ο δρόμος είναι ανηφορικός, είτε ευνοϊκός. Με αυτήν τη νοοτροπία, και τις αξίες που χαρακτηρίζουν την επιχειρηματική μας πορεία σχεδιάζουμε το μέλλον, υλοποιώντας τις υποδομές που θα αλλάξουν τη χώρα».

Ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ υπογράμμισε: «Ο Όμιλος ΑΒΑΞ αντιμετωπίζει με διαχρονική συνέπεια αυτό που ονομάζεται δημόσιο έργο υποδομής στη χώρα μας. Συνδεόμαστε με τα έργα που άλλαξαν την Ελλάδα. Όπως συνέβη με την ολοκλήρωση της Γραμμής 3, εν μέσω πανδημίας, έτσι και τώρα με την πρόοδο των εργασιών μας στη Γραμμή 4, ο Όμιλός μας αποδεικνύει ότι κρίνεται από τη δουλειά του και μόνο, ακόμη και στα πιο απαιτητικά έργα».

Στην ενημέρωση των εκπροσώπων του τύπου συμμετείχαν ο Αναπληρωτής Πρόεδρος του Ομίλου ΑΒΑΞ Κωνσταντίνος Κουβαράς, ο Αντώνης Μιτζάλης, Εντεταλμένος Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, καθώς και τα στελέχη της εταιρίας Νίκος Μιτζάλης, Δήμος Κατσιγιάννης, Γιώργος Παπαγεωργίου και Κωνσταντίνος Χασάπης.