Eλκυστικές για τους επενδυτές καθιστούν οι εταιρείες στους τομείς του ενεργειακού εφοδιασμού και μεταφοράς από τη μία πλευρά η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και από την άλλη το δημόσιο χρέος,. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή δύο σημαντικές τάσεις για τους επενδυτές παγκοσμίως, σύμφωνα με την Handelsblatt.

Πρώτον, οι επενδυτές θέλουν να συμμετάσχουν στη διαφημιστική εκστρατεία γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη (AI). Αυτό οδηγεί τις τιμές των μετοχών και, κατά συνέπεια, τις παγκόσμιες χρηματιστηριακές αγορές σε τόσο υψηλά επίπεδα που οι φόβοι για μια φούσκα αυξάνονται.

Κατά δεύτερον, η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας αυξάνεται, εν μέρει λόγω της επέκτασης των κέντρων δεδομένων που είναι απαραίτητα για εφαρμογές AI και cloud.

Οι επενδυτές ενδιαφέρονται επομένως για εταιρείες στον ενεργειακό τομέα – επίσης επειδή μπορούν να επωφεληθούν έμμεσα από την άνθηση της AI χωρίς να πληρώσουν τις υψηλές αποτιμήσεις. Ο Prabal Sidana του Swiss Partners Group και η Rebecca Sherlock της First Sentier Investors στην Αυστραλία εξηγούν αυτή τη σύνδεση σε συνέντευξή τους στην Handelsblatt.

Και οι δύο ειδικεύονται στη διαχείριση χαρτοφυλακίων για εισηγμένες εταιρείες υποδομών.

Η Sherlock λέει σχετικά με την AI πως «τα κέντρα δεδομένων θα καταναλώνουν περίπου το 10% έως 12% της ηλεκτρικής ενέργειας στις ΗΠΑ έως το 2030».  Λέει επίσης πως «η αύξηση των κερδών ανά μετοχή στον τομέα των επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας των ΗΠΑ για την παραγωγή ενέργειας είναι 6 έως 8% και οι αποδόσεις μερισμάτων φτάνουν το 3% έως 4%».

Επιπλέον, λόγω του ήδη υψηλού και αυξανόμενου εθνικού χρέους σε πολλές χώρες, πολλές κυβερνήσεις δεν είναι πλέον σε θέση να χρηματοδοτήσουν τις απαραίτητες υποδομές. Επομένως, χρειάζονται ιδιωτικά κεφάλαια. Αυτό ανοίγει ευκαιρίες για τους επενδυτές. «Το κρίσιμο σημείο είναι ότι οι εθνικές και οι τοπικές κυβερνήσεις δεν μπορούν πλέον να χειριστούν τις επενδύσεις μόνες τους λόγω των υφιστάμενων υψηλών επιπέδων εθνικού χρέους και κοινωνικών δαπανών», λέει ο Sidana. Προσθέτει σχετικά με την παγκόσμια αγορά: «Θα χρειαστούν περισσότερα από 90 τρισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις τα επόμενα 20 χρόνια».

Ο διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων Swisscanto αναφέρει την αυξημένη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας στο πλαίσιο της πολιτικής για την προστασία του κλίματος ως μια πρόσθετη τάση, «παρά τις τρέχουσες πολιτικές του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και μια ορισμένη «κλιματική κόπωση»». Αναφέρει επίσης πως «η επέκταση των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας που σχετίζεται με την ηλεκτροκίνηση συμβάλλει σημαντικά στην επαναβιομηχάνιση, η οποία με τη σειρά της ενισχύει την ανταγωνιστικότητα και διασφαλίζει την ευημερία μας».

Μικρές διακυμάνσεις τιμών εκτός των κύριων δεικτών

Ο Joshua Duitz, ειδικός σε υποδομές στην Aberdeen Investments, αποκαλεί αυτό μια «τεράστια πρόκληση». Εκτός από τους τομείς που σχετίζονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη, αναφέρει επίσης «την αποκατάσταση των συστημάτων μεταφορών, την επέκταση των πύργων κινητής τηλεφωνίας και τη δημιουργία ανθεκτικών ψηφιακών δικτύων» ως σημαντικά θέματα.

Εξετάζοντας τις τάσεις της χρηματιστηριακής αγοράς, ο τομέας δεν ξεχωρίζει για τα γρήγορα κέρδη του. Ωστόσο, ο Sidana εξηγεί ότι οι επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα χρησιμεύουν περισσότερο ως ένας τρόπος μετριασμού των κινδύνων που οφείλονται στις υψηλές αποτιμήσεις της χρηματιστηριακής αγοράς. Καθιστούν το χαρτοφυλάκιο λιγότερο εξαρτημένο από το τρέχον κλίμα, ενώ ταυτόχρονα επενδύουν σε ένα θέμα προσανατολισμένο στο μέλλον.

Ένα πλεονέκτημα, κατά την άποψή του, είναι ότι τα κέρδη, οι ταμειακές ροές και οι τιμές παρουσιάζουν σχετικά μικρές διακυμάνσεις. Οι μετοχές υποδομών αποτελούν μόνο ένα μικρό μέρος των κύριων δεικτών και η συσχέτιση των τιμών με αυτές είναι αντίστοιχα χαμηλή.

Η Sherlock λέει ότι «είναι μια αμυντική επένδυση». Η ομάδα της έχει υπολογίσει ότι, σε σύγκριση με την ευρύτερη αγορά, οι υποδομές αυξάνονται κατά μέσο όρο κατά 80% και μειώνονται κατά 60%, μετρούμενη σε μια περίοδο 20 ετών έως τις 30 Ιουνίου 2025. Αυτό βασίζεται σε μια σύγκριση του Δείκτη FTSE Global Core Infrastructure 50/50 με τον ευρύτερο MSCI World.

Ο Sidana αναζητά σκόπιμα τομείς εντός του τομέα των υποδομών που εξαρτώνται μόνο οριακά από την οικονομία. Έτσι, όπως το θέτει, «όχι αεροπορικές εταιρείες, αλλά αεροδρόμια· όχι προμηθευτές ενέργειας, αλλά δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας· με άλλα λόγια, εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες που πληρώνονται για να παρέχουν χωρητικότητα, και όχι οι εταιρείες που χρησιμοποιούν αυτήν τη χωρητικότητα». Αυτές είναι συχνά περιφερειακά μονοπώλια ή οιονεί μονοπώλια.

Ο Sidana κατέχει τις μετοχές για τουλάχιστον τρία χρόνια και κατά μέσο όρο πέντε, επομένως δεν αναζητά ευκαιρίες, κάτι που θα έρχονταν σε αντίθεση με τον αμυντικό ρόλο αυτών των μετοχών. Διακρίνει τέσσερις τομείς εντός των βασικών υποδομών: μεταφορές, επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, επικοινωνίες και κοινωνικές υποδομές όπως νοσοκομεία και σχολεία.

Ως παράδειγμα ενδιαφέρουσων εταιρειών, αναφέρει την AENA, την ισπανική εταιρεία αεροδρομίων: «Επωφελείται ιδιαίτερα από τον τουρισμό επειδή η Ισπανία επισκέπτεται κυρίως αεροπορικώς λόγω των μεγάλων αποστάσεων από άλλες χώρες όπως η Γερμανία και η Μεγάλη Βρετανία».

Επενδύοντας όπως ο Warren Buffett

Οι Sidana και Sherlock αναφέρουν την αμερικανική σιδηροδρομική εταιρεία Union Pacific ως ένα άλλο παράδειγμα. Οι αμερικανικοί σιδηρόδρομοι που ειδικεύονται στις εμπορευματικές μεταφορές έχουν ισχυρές περιφερειακές θέσεις. Ο Sidana αναφέρει ότι ο γνωστός επενδυτής Warren Buffett και η εταιρεία χαρτοφυλακίου του Berkshire Hathaway έχουν επίσης επενδύσει στον τομέα με την αγορά της Burlington Northern Santa Fe. Και λέει: «Για διαδρομές άνω των 400 μιλίων, οι σιδηρόδρομοι έχουν σαφές πλεονέκτημα έναντι των φορτηγών».

Η Sherlock βλέπει επίσης την ενοποίηση του τομέα ως πλεονέκτημα: «Με την εξαγορά της Norfolk Southern από την Pacific, για πρώτη φορά, δημιουργείται μια συνεχής σύνδεση μεταξύ της ανατολικής και της δυτικής Αμερικής από μία μόνο εταιρεία. Αυτό δημιουργεί συνέργειες, και για τους πελάτες. Αυτό δίνει σε αυτούς τους σιδηροδρόμους την ευκαιρία να αφαιρέσουν μερίδιο αγοράς από τις μεταφορές φορτηγών».

Ο Sidana αναφέρει την Terna Rete Elletrica Nazionale, η οποία συνδέει τον ενεργειακά πλούσιο νότο της Ιταλίας με τον ενεργειακά πεινασμένο βορρά, ως παραδείγματα εταιρειών με σημαντικά δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας. Αναφέρει επίσης τη βελγική εταιρεία ELIA, η οποία έχει ισχυρή παρουσία στη Γερμανία, και την ισπανική εταιρεία Cellnex Telecom, η οποία λειτουργεί, μεταξύ άλλων, ραδιοφωνικούς σταθμούς για τηλεπικοινωνίες.

Ο Sidana εξηγεί: «Υπάρχει ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα εδώ: Εάν ο ιστός κατασκευάστηκε για έναν πελάτη που διατηρεί την τεχνολογία του εκεί, μπορούν να προστεθούν επιπλέον πελάτες με μικρό επιπλέον κόστος. Επιπλέον, οι ιστοί δεν δημιουργούν σχεδόν καθόλου λειτουργικά έξοδα, εκτός ίσως από την ανάγκη για μικρή συντήρηση του ακινήτου – για παράδειγμα, το κούρεμα του γκαζόν».

Η Sherlock αναφέρει τις Sempra Energy και DT Midstream ως παραδείγματα αμερικανικών υποδομών στον τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Τονίζει την Cheniere Energy, μια εταιρεία που ειδικεύεται στην παραγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), μια επιχείρηση που έχει αποκτήσει παγκόσμια σημασία μετά τη διακοπή των ρωσικών προμηθειών. Αλλά έχει επίσης κατά νου την RWE στη Γερμανία: Η εταιρεία θα μπορούσε να επωφεληθεί από τη ζήτηση για νέους σταθμούς παραγωγής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο.

Ο Sidana περιγράφει επίσης την αμερικανική εταιρεία Equinix, η οποία κατασκευάζει κέντρα δεδομένων παγκοσμίως, ως «πολύ σημαντική». Συχνά συνδυάζει πολλές μεγάλες εταιρείες σε ένα ενιαίο κέντρο, επιτρέποντας εξαιρετικά γρήγορη δικτύωση. «Τα κέντρα δεδομένων επωφελούνται από την AI, αλλά θα αναπτύσσονταν πολύ γρήγορα ακόμη και χωρίς αυτήν», λέει, «για παράδειγμα, λόγω της συνεχώς αυξανόμενης ζήτησης για δεδομένα και, ιδίως, για streaming βίντεο».

Διαβάστε ακόμη