Τα διαστημικά ταξίδια βρίσκονται σε άνθηση, ειδικά στη Βαυαρία και μάλλον όχι παραδόξως, το χαρτοφυλάκιο αυτό δίνεται στην ομοσπονδιακή Υπουργό Έρευνας Dorothee Bär (Ντόροθι Μπέρ), η οποία είναι κορυφαίο στέλεχος του βαυαρικού CSU.
Ο Μάρκους Ζέντερ (Markus Söder) είναι επιδέξιος στο να επιτρέπει στην πατρίδα του στη Βαυαρία να επωφελείται από την ομοσπονδιακή πολιτική. Στα τέλη Απριλίου, πριν καν εκλεγεί Καγκελάριος ο Φρίντριχ Μερτς (Friedrich Merz), ο ηγέτης του CSU έθεσε το πρώτο στοίχημα: Η Γερμανία θα πρέπει να γίνει ηγέτης στα ευρωπαϊκά διαστημικά ταξίδια, δήλωσε ο Βαυαρός πρωθυπουργός στο Βερολίνο. Επομένως, χρήματα από το ειδικό επενδυτικό ταμείο των 500 δισεκατομμυρίων ευρώ για μελλοντικές επενδύσεις πρέπει επίσης να εισρεύσουν σε αυτόν τον τομέα.
Η Βαυαρία είναι μια από τις κορυφαίες αεροδιαστημικές τοποθεσίες της χώρας, σημειώνει η Handelsblatt. Υπάρχει επίσης μια Σχολή Αεροναυτικής και Αστροναυτικής στο Μόναχο, «η μεγαλύτερη στην Ευρώπη», όπως επαινεί ο Ζέντερ. Και επειδή η Βαυαρία είναι η νούμερο ένα στην αμυντική βιομηχανία, «έως και το 25% των μελλοντικών δαπανών θα πρέπει επίσης να εισρεύσουν σε βαυαρικές εταιρείες».
Αφού το CDU, το CSU και το SPD διαπραγματεύτηκαν έναν νέο συνασπισμό στο Βερολίνο, ορισμένοι ρώτησαν: Γιατί το Υπουργείο Έρευνας θα είναι υπεύθυνο στο μέλλον και όχι πρωτίστως το Υπουργείο Οικονομικών ή το Υπουργείο Μεταφορών; Και τα δύο υπουργεία είχαν εκφράσει μεγάλο ενδιαφέρον για την ομαδοποίηση των διαστημικών δραστηριοτήτων της ομοσπονδιακής κυβέρνησης στο μέλλον και την επιτάχυνση της μεταφοράς από την επιστήμη στη βιομηχανία.
Αλλά το Τμήμα Έρευνας κέρδισε απροσδόκητα. Επικεφαλής του είναι η πολιτικός του CSU, Ντόροθι Μπερ. Δεδομένης της σαφούς θέσης του Ζέντερ, το συμπέρασμα είναι προφανές: η απόφαση ακολούθησε λιγότερο μια πανγερμανική και περισσότερο μια κομματική λογική. Παρόλο που ο Ζέντερ αρέσκεται να τονίζει πως «ό,τι είναι καλό για τη Βαυαρία είναι καλό και για τη Γερμανία». Σε διαπραγματευτικούς κύκλους ειπώθηκε ότι ο Ζέντερ πρότεινε και προώθησε ακόμη και την προσθήκη του ονόματος «Διάστημα» στο υπουργείο. Αυτό κατέστησε σαφές: Το Διάστημα είναι υπόθεση του CSU.
Οι πρώτες προειδοποιήσεις εμφανίζονται τώρα. «Πρέπει να βλέπουμε τα διαστημικά ταξίδια ως ένα εθνικό πεδίο του μέλλοντος», προειδοποίησε ο υπουργός της Κάτω Σαξονίας, Φάλκο Μορς (SPD), ο οποίος, μαζί με τον Μπερ, είναι συμπρόεδρος της Κοινής Επιστημονικής Διάσκεψης των Ομοσπονδιακών και Κρατικών Κυβερνήσεων. Και έτσι προκύπτει το ερώτημα: Είναι καλή απόφαση να συνδυαστούν τα διαστημικά ταξίδια εντός του τμήματος έρευνας;
Τα διαστημικά ταξίδια αποτελούσαν από καιρό μέρος του Υπουργείου Έρευνας. Το CSU παρείχε τον επικεφαλής του τμήματος για πολλά χρόνια. Τότε, η εστίαση ήταν λιγότερο στα προϊόντα παρά στην επιστήμη, στη συνεργασία σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Πολλά πράγματα απέτυχαν λόγω οικονομικών περιορισμών. Η υπουργός Ανέτ Σάβαν, για παράδειγμα, ονειρευόταν ένα διαστημικό πρόγραμμα, θέλοντας να αποδείξει «ότι είμαστε επιστημονικά και τεχνολογικά ικανοί και έχουμε την ικανότητα να εκτελούμε αποστολές».
Εν τω μεταξύ, η έμφαση έχει μετατοπιστεί. Σήμερα, ο όρος «NewSpace» αναφέρεται σε όλους. Πρόκειται για διαστημικά ταξίδια σε χαμηλές τροχιές γύρω από τη Γη και μαζική εμπορευματοποίηση. «Τα διαστημικά ταξίδια είναι ένα ζήτημα στρατηγικής και βιομηχανικής πολιτικής», λέει το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών και Ενέργειας. Στο τμήμα έρευνας, είναι «ένα ξένο σώμα» υπό το φως των εξελίξεων.
Η Christine von Hahn, Διευθύνουσα Σύμβουλος του Γερμανικού Αεροδιαστημικού Κέντρου (BDLI), καλωσορίζει το νέο Υπουργείο Διαστήματος και επαινεί την υπουργό Μπέρ ως «έξυπνη και διορατική πολιτική». Ωστόσο, η Hahn τονίζει ότι, εκτός από την έρευνα, «οι βιομηχανικές διαδικασίες και τα απτά προϊόντα όπως οι πύραυλοι, οι δορυφόροι ή οι επίγειοι σταθμοί είναι απαραίτητα». Παρά την τοποθεσία του διαστήματος στο Υπουργείο Έρευνας, «οι πτυχές της οικονομικής πολιτικής πρέπει να διαδραματίσουν ρόλο στο μέλλον».
Οι τομείς εφαρμογής των διαστημικών ταξιδιών είναι ιδιαίτερα περίπλοκοι. «Πολλά υπουργεία εμπλέκονται πάντα», δήλωσε ο Daniel Metzler, επικεφαλής της κατασκευάστριας πυραύλων Isar Aerospace. Για παράδειγμα, οι υποδομές θα μπορούσαν να παρακολουθούνται από το διάστημα ή τα μετεωρολογικά δεδομένα θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους αγρότες με τη σπορά. Λόγω των προγραμματισμένων αμυντικών δαπανών, βλέπει το Υπουργείο Άμυνας ως «σημαντικό πελάτη». Η παρατήρηση της Γης και η επικοινωνία μέσω δορυφόρου είναι απαραίτητες για την Bundeswehr (σ.σ. ομοσπονδιακός στρατός Γερμανίας).
Μέχρι πρόσφατα, τα διαστημικά ταξίδια ήταν ένα οριζόντιο ζήτημα: Το Υπουργείο Οικονομικών ήταν υπεύθυνο για τα πολιτικά διαστημικά ταξίδια και το Γερμανικό Αεροδιαστημικό Κέντρο συνδύαζε την σχετική έρευνα και ανάπτυξη.
Το Υπουργείο Μεταφορών χειριζόταν τη δορυφορική πλοήγηση και την παρατήρηση της Γης, για παράδειγμα, ενώ το Υπουργείο Άμυνας χειριζόταν τα στρατιωτικά διαστημικά ταξίδια – η Bundeswehr βασίζεται στο δικό της δορυφορικό σύστημα. Και το Υπουργείο Έρευνας συντόνιζε ερευνητικές πτυχές όπως οι κβαντικές τεχνολογίες και η τεχνητή νοημοσύνη. Παρόλο που υπήρχε μια διατμηματική ομάδα εργασίας, δεν συνεδρίασε ποτέ.
«Το Υπουργείο Έρευνας είναι το λιγότερο κατάλληλο για να τοποθετηθεί σε θέματα στρατηγικής, εμπορευματοποίησης, βιομηχανίας και άμυνας», ήταν ένα πρόσφατο επικριτικό σχόλιο του Υπουργείου Οικονομικών Υποθέσεων. Ωστόσο, τα διαστημικά ταξίδια είναι «το βασικό εμπορικό σήμα του CSU».
Η Βαυαρία και το Βερολίνο έχουν τις περισσότερες νεοσύστατες επιχειρήσεις
Ο Ζέντερ προωθεί το δικό του διαστημικό πρόγραμμα («Bavaria One») από το 2018, ίδρυσε μια έδρα καθηγητή και ξεκίνησε μια ατζέντα υψηλής τεχνολογίας. Αυτή η προσέγγιση θεωρείται υποδειγματική. Το CSU θα πρέπει τώρα να υιοθετήσει μια «εθνική προοπτική» στο Βερολίνο, όπως το αποκαλεί το κόμμα, και να διασφαλίσει ότι η Γερμανία θα γίνει ηγέτης στην τεχνολογία: στη βασική έρευνα καθώς και στα πολιτικά και στρατιωτικά διαστημικά ταξίδια.
Η αγορά αναπτύσσεται ραγδαία. Ο σύνδεσμος νεοσύστατων επιχειρήσεων καταγράφει περίπου 130 νεοσύστατες επιχειρήσεις διαστήματος σε εθνικό επίπεδο. «Η έμφαση δίνεται στην ανάλυση δορυφορικών δεδομένων και στην ανάπτυξη μεμονωμένων στοιχείων για τη διαστημική βιομηχανία», αναφέρει. Η Βαυαρία (36), το Βερολίνο (23), η Έσση και η Βάδη-Βυρτεμβέργη (17 η καθεμία) ηγούνται της κατάταξης. Οι περιοχές του Μονάχου και του Ντάρμσταντ θεωρούνται «κεντρικά σημεία ενδιαφέροντος».
Εκτός από σημαντικούς παίκτες όπως η Airbus και η OHB, πολλές μεσαίες εταιρείες κατασκευάζουν δορυφόρους, ενώ άλλες σχεδιάζουν να τους στείλουν σε τροχιά χρησιμοποιώντας τους λεγόμενους μικροεκτοξευτές. Στα τέλη Σεπτεμβρίου, η Ομοσπονδία Γερμανικών Βιομηχανιών (BDI) θα πραγματοποιήσει το Διαστημικό Συνέδριό της – το δεύτερο μετά το 2019. «Υπάρχουν πολλές νέες εταιρείες και μεγάλος ανταγωνισμός», αναφέρει ο επικεφαλής του τμήματος Matthias Wachter.
Παραλληλίες με την επέκταση του ευρυζωνικού δικτύου;
Το BDI ζητά ένα «Διαστημικό Συμβούλιο» εντός της γερμανικής ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Ο οργανισμός θα πρέπει να ενοποιήσει τα καθήκοντα και να ευαισθητοποιήσει άλλα υπουργεία σχετικά με τα οφέλη των διαστημικών ταξιδιών. Είτε πρόκειται για έξυπνη γεωργία είτε για χαρτογράφηση στην αναπτυξιακή βοήθεια: τα δεδομένα από το διάστημα συμβάλλουν εδώ και καιρό στη διευκόλυνση της ζωής στη Γη με πολλούς τρόπους.
Το κρατίδιο, ειδικά η Bundeswehr, γίνεται ο σημαντικότερος θεσμικός πελάτης. Το υπουργείο λέει ότι πολλοί βλέπουν το μέλλον σε εταιρείες όπως η Rocket Factory Augsburg (RFA) και η Isar Aerospace στο Μόναχο, οι οποίες στοχεύουν στην εκτόξευση δορυφόρων στο διάστημα χρησιμοποιώντας μικρούς πυραύλους – ιδανικά από μια πλατφόρμα στη Βόρεια Θάλασσα. Η τρίτη εταιρεία του ομίλου είναι η Polaris στη Βρέμη. «Θα αποτελέσει στρατηγική πρόκληση η επιτυχής ενσωμάτωση των διαστημικών ταξιδιών στο Υπουργείο Έρευνας», δήλωσε η ομοσπονδιακή κυβέρνηση.
Ξυπνούν οι μνήμες του Αλεξάντερ Ντόμπριντ: Ο πολιτικός του CSU εξασφάλισε την επέκταση του ευρυζωνικού δικτύου, η οποία μέχρι τότε ήταν ευθύνη του υπουργού Οικονομικών Ζίγκμαρ Γκάμπριελ. Στόχος ήταν η παροχή πρόσβασης στο διαδίκτυο υψηλής ταχύτητας σε αγροτικές περιοχές – και επομένως συχνά στη Βαυαρία. Υπήρχε μόνο ένα πρόβλημα: Οι αξιωματούχοι του Υπουργείου Οικονομικών αντιστάθηκαν και αρνήθηκαν να μετεγκατασταθούν. Τελικά, στον Ντόμπριντ δόθηκαν μόνο δύο τμήματα με 14 υπαλλήλους και έπρεπε να δημιουργήσει με κόπο ένα νέο τμήμα.
Η τότε κοινοβουλευτική υφυπουργός του ήταν η Ντόροθι Μπερ. Τώρα η έμπιστη του Ντόμπριντ είναι η υπουργός Έρευνας και σε αυτόν τον ρόλο πρέπει να είναι προσεκτική ώστε να μην υποστεί παρόμοια μοίρα: Ο υπεύθυνος υποτμήμα του Υπουργείου Οικονομικών έχει ήδη λάβει την απόφασή του – και τώρα εργάζεται στο νέο Υπουργείο Ψηφιακής Ανάπτυξης. Τα τρία υπουργεία διαστήματος, ωστόσο, θέλουν να μεταφερθούν μαζικά «προς το συμφέρον του θέματος», όπως αναφέρθηκε.
Διαβάστε ακόμη