Η άνοδος των έξυπνων οχημάτων, δηλαδή οχήματα εξοπλισμένα με συστημικές μορφές τεχνητής νοημοσύνης, οδηγεί στις πρώτες σημαντικές αλλαγές στη διαχείριση της ροής της κυκλοφορίας, όπως την γνωρίζουμε εδώ και παραπάνω από έναν αιώνα. Πιο συγκεκριμένα, στο μέλλον αναμένεται να αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας των φαναριών. Ερευνητές εξετάζουν πώς χαρακτηριστικά όπως το GPS στα σύγχρονα αυτοκίνητα μπορούν να αξιοποιηθούν για να καταστήσουν την κυκλοφορία πιο ασφαλή και αποτελεσματική. Αυτές οι εξελίξεις θα μπορούσαν δυνητικά να εξαλείψουν εντελώς την ανάγκη για τα παραδοσιακά κόκκινα, κίτρινα και πράσινα φανάρια και να παραδώσουν τον έλεγχο στα οχήματα χωρίς οδηγό, σύμφωνα με το AP.

Το σύστημα των σημερινών φαναριών, αν και αποτελεσματικό, έχει παραμείνει σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητο από την έναρξή του. Το πρώτο σύστημα ηλεκτρικών φαναριών, με κόκκινα και πράσινα φώτα, εφαρμόστηκε στο Κλίβελαντ το 1914. Λίγα χρόνια αργότερα, ένας αστυνομικός του Ντιτρόιτ πρόσθεσε το κίτρινο φως, εδραιώνοντας το πρότυπο κόκκινο-κίτρινο (στην Ελλάδα πορτοκαλί) -πράσινο που βλέπουμε σήμερα.

Η εμφάνιση των διασυνδεδεμένων και αυτόνομων οχημάτων, ωστόσο, ανοίγει πόρτες για καινοτόμες λύσεις διαχείρισης κυκλοφορίας. Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνα προτείνουν την προσθήκη ενός τέταρτου φωτός, πιθανώς λευκού, για να υποδεικνύει τις διασταυρώσεις που ελέγχονται από επαρκή αριθμό αυτόνομων οχημάτων. Αυτή η “λευκή φάση” θα καθοδηγούσε τους οδηγούς ανθρώπους να ακολουθήσουν το παράδειγμα των αυτοκινήτων χωρίς οδηγό. Οι ερευνητές αναγνωρίζουν ότι το συγκεκριμένο χρώμα δεν είναι καθοριστικό, και ακόμη και τροποποιήσεις στους υπάρχοντες φανούς, όπως ένας ταυτόχρονος κόκκινο-πράσινος χρωματισμός, θα μπορούσε να αρκέσει. Ωστόσο, η ευρεία υιοθέτηση θα ήταν απαραίτητη για να είναι αποτελεσματική αυτή η προσέγγιση.

Η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος θα απαιτούσε σημαντικό αριθμό αυτόνομων οχημάτων στους δρόμους, που υπολογίζεται περίπου στο 40-50%. Η Waymo, η θυγατρική εταιρεία αυτόνομων οχημάτων της Google, αναγνωρίζει τη δημιουργικότητα στην εξερεύνηση αυτών των λύσεων, αλλά προειδοποιεί για πρόωρες επενδύσεις σε υποδομές ειδικά για αυτόνομα οχήματα, επικαλούμενη την επιτυχημένη της κυκλοφορία υπηρεσίας ride-sharing χωρίς οδηγό χωρίς να απαιτούνται πρόσθετες τροποποιήσεις φαναριών.

Μια εναλλακτική προσέγγιση που εξετάζεται από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Michigan περιλαμβάνει την αξιοποίηση δεδομένων από διασυνδεδεμένα οχήματα με οδηγούς. Το πιλοτικό τους πρόγραμμα στο Μπέρμιγχαμ του Μίσιγκαν, χρησιμοποίησε δεδομένα ταχύτητας και τοποθεσίας από οχήματα της General Motors για να προσαρμόσει δυναμικά τους χρονισμούς των φαναριών. Αυτή η μέθοδος αποδείχθηκε επιτυχημένη στη βελτίωση της ροής της κυκλοφορίας, ακόμα και με ένα σχετικά χαμηλό ποσοστό (6%) διασυνδεδεμένων οχημάτων. Το πλεονέκτημα αυτής της προσέγγισης έγκειται στην πιθανότητα για ευρύτερη εφαρμογή της, καθώς δεν απαιτεί σημαντικές αναβαθμίσεις υποδομών. Τα δεδομένα συλλέγονται απευθείας από τα ίδια τα οχήματα.

Τα αρχικά αποτελέσματα από το Μπέρμιγχαμ είναι ελπιδοφόρα, καθώς ακόμα και μικρές προσαρμογές στη διάρκεια του πράσινου φωτός μείωσαν την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Έρευνα που χρηματοδοτείται από πρόσφατη επιχορήγηση στοχεύει στον αυτοματισμό των φαναριών σε μια νέα τοποθεσία, χρησιμοποιώντας συλλογή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο.

Διαβάστε ακόμη