Ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε τη Δευτέρα εκτελεστικό διάταγμα με το οποίο δίνει εντολή στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση να εγκρίνει την κατασκευή ενός βιομηχανικού δρόμου μήκους 340 χιλιομέτρων (211 μιλίων), ο οποίος θα διασχίζει ανέγγιχτη άγρια περιοχή της Αλάσκας για να φτάσει σε ένα προτεινόμενο ορυχείο χαλκού και ψευδαργύρου. Με το διάταγμα, ο Τραμπ διέταξε το Υπουργείο Εσωτερικών και το Σώμα Μηχανικών του Αμερικανικού Στρατού να εκδώσουν όλες τις απαραίτητες άδειες για το έργο, γνωστό ως Ambler Access Project, το οποίο είχε μπλοκαριστεί το προηγούμενο έτος από την κυβέρνηση Μπάιντεν.

Παράλληλα, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει 35,6 εκατομμύρια δολάρια με αντάλλαγμα το 10% των μετοχών της καναδικής εταιρείας Trilogy Metals, με έδρα το Βανκούβερ. Η Trilogy Metals κατέχει το 50% της Ambler Metals, της αμερικανικής εταιρείας που βρίσκεται πίσω από το αμφιλεγόμενο μεταλλευτικό σχέδιο.

Σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times, το διάταγμα αποτελεί σημαντική νίκη για τους υποστηρικτές του έργου και εντάσσεται στη γενικότερη στρατηγική της κυβέρνησης Τραμπ να αποκτά επενδυτικά μερίδια σε ιδιωτικές εταιρείες, όπως είχε κάνει με την Intel και τη Lithium Americas.

Κατά τη διάρκεια της τελετής υπογραφής στο Οβάλ Γραφείο, ο Τραμπ δήλωσε ότι γνωρίζει «πολύ καλά» την Αλάσκα, την οποία χαρακτήρισε «οικονομικό χρυσωρυχείο, τρόπος του λέγειν». Πρόσθεσε πως το ορυχείο χαλκού και ψευδαργύρου είναι «ένα έργο που θα έπρεπε εδώ και χρόνια να λειτουργεί, να αποφέρει δισεκατομμύρια δολάρια στη χώρα μας και να προμηθεύει ενέργεια και πολύτιμα ορυκτά».

Το “mine, baby, mine” του Τραμπ και του Νταγκ Μπέργκαμ

Ο υπουργός Εσωτερικών Νταγκ Μπέργκαμ δήλωσε ότι, πέρα από το γνωστό σύνθημα «drill, baby, drill» (τρύπα, μωρό μου, τρύπα), το νέο μότο της κυβέρνησης είναι «mine, baby, mine» (σκάψε, μωρό μου, σκάψε). Υποστήριξε ότι η πρωτοβουλία θα βοηθήσει τις ΗΠΑ να ανταγωνιστούν την Κίνα, η οποία κυριαρχεί στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού κρίσιμων ορυκτών για ενεργειακές τεχνολογίες και στρατιωτικές εφαρμογές.

Παρότι ο Λευκός Οίκος ανέφερε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι ο Τραμπ «εγκρίνει» το έργο Ambler, παραμένει αβέβαιο πότε θα ξεκινήσει. Νομικοί εμπειρογνώμονες τόνισαν ότι η κυβέρνηση υποχρεούται πρώτα να ανακαλέσει και να επαναλάβει την περιβαλλοντική μελέτη που είχε ολοκληρωθεί υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν, διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει πάνω από έναν χρόνο.

Η Μπρίτζετ Ψαριάνος, ανώτερη νομική σύμβουλος της περιβαλλοντικής οργάνωσης Trustees for Alaska, δήλωσε ότι «η κυβέρνηση οφείλει νομικά να ακολουθήσει συγκεκριμένα βήματα και μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να έχει τηρήσει κανένα από αυτά».

Ο Τζιμ Άνταμς, διευθυντής της National Parks Conservation Association στην Αλάσκα, χαρακτήρισε το διάταγμα «τόσο απαράδεκτο, που δύσκολα πιστεύεται», υποσχόμενος ότι η αντίσταση στο έργο θα συνεχιστεί «με ακόμη μεγαλύτερη αποφασιστικότητα».

Το Ambler Access Project προβλέπει την κατασκευή ενός δίιχνου δρόμου από χαλίκι, ο οποίος θα διασχίζει την οροσειρά Brooks Range στη βόρεια Αλάσκα. Περίπου 42 χιλιόμετρα από το σύνολο της διαδρομής θα περνούν μέσα από το Εθνικό Πάρκο και Καταφύγιο “Gates of the Arctic”, απαιτώντας ειδική ομοσπονδιακή άδεια. Ο δρόμος θα διασχίζει 11 ποταμούς και χιλιάδες ρέματα πριν φτάσει στο σημείο του μελλοντικού ορυχείου.

Η κυβέρνηση Μπάιντεν είχε προειδοποιήσει, βάσει περιβαλλοντικής μελέτης, ότι το έργο θα μπορούσε να ρυπάνει περιοχές αναπαραγωγής σολομού και άλλων ειδών που αποτελούν βασική πηγή τροφής για τις ιθαγενείς κοινότητες της Αλάσκας. Το 2024, το Υπουργείο Εσωτερικών είχε καταλήξει ότι κάθε εκδοχή του έργου θα προκαλούσε «σημαντικές και μη αναστρέψιμες» βλάβες στο περιβάλλον και στους αυτόχθονες πληθυσμούς.

Ο Κάλεμπ Φρέολιχ, γενικός διευθυντής της Ambler Metals, ευχαρίστησε την κυβέρνηση για τη στήριξή της και δεσμεύτηκε να συνεργαστεί με τις τοπικές κοινότητες, παρά την αντίθεσή τους. «Δεσμευόμαστε να εξασφαλίσουμε ότι οι τοπικές κοινωνίες θα δουν πραγματικά και διαρκή οφέλη από αυτόν τον δρόμο, όπως θέσεις εργασίας, επενδύσεις και ευκαιρίες για τις επόμενες γενιές», δήλωσε. Ωστόσο, ο αρχηγός της φυλής του χωριού Evansville, Φρανκ Τόμσον, παραμένει κατηγορηματικά αντίθετος: «Αυτό είναι το τελευταίο ανέγγιχτο μέρος στη Βόρεια Αμερική», είπε.

Η Αναπτυξιακή και Εξαγωγική Αρχή της Αλάσκας (AIDEA), που έχει αναλάβει την κατασκευή του δρόμου, δεν απάντησε σε αιτήματα για σχολιασμό. Τέλος, το Κογκρέσο έχει επίσης κινηθεί υπέρ του έργου: τον Σεπτέμβριο, η Βουλή των Αντιπροσώπων ενέκρινε ψήφισμα που ακυρώνει το σχέδιο της κυβέρνησης Μπάιντεν για τον περιορισμό της βιομηχανικής ανάπτυξης στα ομοσπονδιακά εδάφη της κεντρικής και βόρειας Αλάσκας, όπου προβλέπεται να περάσει ο δρόμος.

Διαβάστε ακόμη