Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης συναντήθηκε σήμερα στην Αθήνα με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και Υπουργό Μεταφορών της Βόρειας Μακεδονίας Αλεξάνταρ Νικολόσκι. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στη σημασία της ενίσχυσης της οικονομικής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών και την προώθηση στρατηγικών έργων υποδομών στην περιοχή, ιδιαίτερα στους τομείς της ενέργειας και των μεταφορών.

Κοινή διαπίστωση ήταν ότι η γεωγραφική θέση των δύο χωρών δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες για τη διαμόρφωση ενός ισχυρού κόμβου διαμετακόμισης και ενεργειακής διασύνδεσης στην ευρύτερη περιοχή. Σε αυτό το πλαίσιο ειδική αναφορά έγινε στην ανάπτυξη της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας, κατά μήκος του πανευρωπαϊκού Διαδρόμου 10, που θα διασυνδέει τα ελληνικά λιμάνια με την Κεντρική Ευρώπη. Το έργο θεωρείται κομβικό για την τόνωση του διασυνοριακού εμπορίου, τη μείωση του χρόνου μεταφορών και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των οικονομιών της περιοχής.

Σε εμβάθυνση συνεργασίας συμφώνησαν Χατζηδάκης και Νικολόφσκι

Επιπλέον, συζητήθηκαν οι προοπτικές ενίσχυσης των εμπορικών συναλλαγών και των επενδύσεων με στόχο τη διεύρυνση της συνεργασίας ανάμεσα στις επιχειρηματικές κοινότητες των δύο χωρών και την αξιοποίηση νέων τομέων κοινού ενδιαφέροντος. Οι δύο πλευρές εξέφρασαν την αποφασιστικότητά τους να συνεχίσουν τον διάλογο και την εμβάθυνση της συνεργασίας σε τομείς αμοιβαίου ενδιαφέροντος και την προώθηση έργων στρατηγικής σημασίας που συμβάλουν στη σταθερότητα και την ευημερία της περιοχής.

Στην τελική ευθεία ο αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας

Υπενθυμίζεται πως μέσα στο καλοκαίρι το energygame.gr είχε γράψει τα εξής: «Στην τελική ευθεία εισέρχεται ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας, με φορείς υλοποίησης τους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου των δυο χωρών, ΔΕΣΦΑ και Nomagas. Την Τετάρτη 9 Ιουλίου η κυβέρνηση των Σκοπίων ανακοίνωσε μέσω πανηγυρικής τελετής, παρουσία του πρωθυπουργού Χρίστιαν Μίτσοσκι, την εκκίνηση της κατασκευής του κομματιού που βρίσκεται στο έδαφος της γειτονικής χώρας από τον ανάδοχο που είναι η τοπική εταιρεία Rapid Build. Υπενθυμίζεται ότι το ελληνικό σκέλος είναι σε πιο ώριμη φάση, καθώς οι κατασκευαστικές εργασίες τις οποίες υλοποιεί η ΤΕΡΝΑ ξεκίνησαν νωρίτερα εντός του έτους και βρίσκονται σε τελικό στάδιο, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τους πρώτους μήνες του 2026. Το έργο συνολικά αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία εντός του 2027.

Ο αγωγός είναι συνολικού μήκους 123 χιλιομέτρων και θα συνδέει τα εθνικά συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας ανοίγοντας στη γειτονική χώρα μια πύλη εισόδου τόσο για το αζέρικο αέριο όσο και για τα φορτία LNG που φτάνουν στα δυο ελληνικά τερματικά, την Ρεβυθούσα και το FSRU της Αλεξανδρούπολης. Το ελληνικό τμήμα, μήκους 55 χλμ, ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης (σημείο διασύνδεσης του αγωγού TAP με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου) και θα καταλήγει στην περιοχή των Ευζώνων/Γευγελής. Αυτό είναι το σημείο αφετηρίας για το τμήμα του αγωγού στην επικράτεια της Βόρειας Μακεδονίας, μήκους 68 χλμ. που θα καταλήγει στην περιοχή του Νεγκοτίνο. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 70,4 εκατ. ευρώ. H αρχική χωρητικότητα του αγωγού θα είναι 1,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 3 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες ώστε ο αγωγός να υιοθετήσει τις κατάλληλες προδιαγραφές για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου».

Διαβάστε ακόμη

Χατζηδάκης για υδρογονάνθρακες: Ενισχύεται η θέση της Ελλάδας

“Νάρκη” Ερντογάν από Νέα Υόρκη στο καλώδιο Ελλάδας-Κύπρου GSI

ΗΡΑΚΛΗΣ: Πώς προχωρά το mega-project CCS, σε ένα χρόνο η επενδυτική απόφαση