Παρεμβάσεις σε όλο το φάσμα της ενέργειας περιλαμβάνει το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας». Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι τη Δευτέρα, 15 Απριλίου 2024 και ώρα 08:00.

Με τις ενεργειακές ρυθμίσεις φαίνεται πως σε απόλυτα προτεραιότητα μπαίνει η περαιτέρω διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο ηλεκτροπαραγωγικό μείγμα της χώρας. Ειδικότερα, φαίνεται πως στόχος είναι να θεσπιστεί το πρόγραμμα «Απόλλων». Ειδικότερα, όπως αναφέρει το νομοσχέδιο θεσπίζεται το πρόγραμμα για τη μείωση του ενεργειακού κόστους δικαιούχων ΚΟΤ Α, δημοτικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, ΔΕΥΑ, και ΤΟΕΒ – ΓΟΕΒ. Το πρόγραμμα θα «τρέξει» σε 6 φάσεις, όπως αναφέρεται στα αντίστοιχα άρθρα, με πρώτη τη σύσταση μίας Ενεργειακής Κοινότητας Πολιτών από κάθε Περιφέρεια. Η προθεσμία που έχουν οι Περιφέρειες είναι 6 μήνες, μετά την έναρξη ισχύος του νομοσχεδίου.

Η δεύτερη φάση αφορά τη συγκέντρωση και αποστολή στον Φορέα Υλοποίησης από κάθε Περιφέρεια των στοιχείων των κοινωνικά ευάλωτων, καθώς και των μελών της Ενεργειακής Κοινότητας. Η διορία είναι μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024. Η 3η φάση είναι η μελέτη και διαστασιολόγηση των απαιτούμενων έργων για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των ωφελούμενων, η 4η η προκήρυξη της ανταγωνιστικής διαδικασίας για τις ΑΠΕ και η πρόκριση των μονάδων, η 5η η σύναψη των συμβάσεων και η υλοποίηση των έργων. Έτσι, θα ανοίγει ο δρόμος για να τεθούν σε λειτουργία.

Στο φλέγον ζήτημα των περικοπών που «καίει» την αγορά ενέργειας προβλέπεται μηχανισμός αποζημίωσης των μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ για πρόσθετες περικοπές που επιβάλλονται λόγω τεχνικής αδυναμίας εφαρμογής αναλογικού επιμερισμού των περιορισμών. Ο μηχανισμός εκτιμάται ότι αφορά τα μεγάλα έργα ΑΠΕ που διαθέτουν την κατάλληλη υποδομή για απομακρυσμένη περικοπή της παραγωγής τους όταν απαιτείται.

Επί της ουσίας, εντός 9 μηνών, από την 1η Μαΐου 2024 έρχεται το μόνιμο πλαίσιο περικοπών από την Ομάδα Διοίκησης, ενώ προβλέπεται αναθεώρηση των λειτουργικών περιορισμών για αύξηση των περιθωρίων ισχύος σταθμών ΑΠΕ και προσθήκη εξοπλισμού για περιορισμούς παραγωγής σε «μικρά» φωτοβολταϊκά άνω του 1 Μεγαβάτ στο ΕΔΔΗΕ. Προβλέπεται τέλος η προσθήκη συστημάτων τηλεποπτείας προοδευτικά σε όλα τα έργα άνω των 400 κιλοβάτ

Ειδικότερα:

  • Διακρίνονται κατηγορίες περιορισμών παραγωγής σταθμών ΑΠΕ και ΣΥΘΗΑ που σχετίζονται με την τοπική συμφόρηση, με λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος ή του δικτύου, ή με πλεόνασμα προσφερόμενης παραγωγής στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας.
  • Καθορίζονται όρια επιβολής περιορισμών έγχυσης, οι αρχές και η προτεραιότητα επιβολής τους και η κατηγοριοποίηση των σταθμών, καθώς και η συνεργασία τους με σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, για κάθε επιμέρους αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (Αγορά Επόμενης Ημέρας, Ενδοημερήσια Αγορά, Αγορά Εξισορρόπησης) αφού ληφθούν υπόψη οι ανάγκες ανακατανομής.
  • Αποσαφηνίζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των συμβαλλομένων μερών σε διμερή συμβόλαια που αφορούν παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αμιγώς από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ.
  • Προσδιορίζεται ο ρόλος του ΑΔΜΗΕ, του ΔΕΔΔΗΕ, του ΔΑΠΕΕΠ, των ΦΟΣΕ, των αυτοπαραγωγών και των λοιπών φορέων, στον προγραμματισμό και την εφαρμογή των περιορισμών παραγωγής.
  • Προσδιορίζονται οι υποχρεώσεις των παραγωγών όλων των κατηγοριών σχετικά με την εγκατάσταση του αναγκαίου εξοπλισμού για τον περιορισμό της ισχύος και για την κατάλληλη προσαρμογή του εξοπλισμού προστασίας των σταθμών παραγωγής.
  • Καθορίζεται ο χρόνος έναρξης ισχύος του πλαισίου περιορισμών παραγωγής.
  • Καθορίζονται οι αρχές διαχείρισης των σταθμών αποθήκευσης, εάν επιβάλλονται περιορισμοί.

Στο ίδιο πλαίσιο εισάγονται ρυθμίσεις για την αύξηση ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο και την κατανομή του διαθέσιμου περιθωρίου απορρόφησης ισχύος. Στο πλαίσιο αυτό ορίζεται η διάθεση 10MW επιπλέον ανά Υποσταθμό με δυνατότητα επέκτασης αυτού ανά μετασχηματιστή όπου είναι τεχνικά εφικτό κατόπιν εξέτασης από τον αρμόδιο Διαχειριστή, και ορίζεται ο τρόπος κατανομής σε νοικοκυριά, πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα, τις Ενεργειακές κοινότητες καθώς και περιθώριο για το Πρόγραμμα «φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις».

Eιδικότερα, με την προωθούμενη ρύθμιση, από τα 10 MW του κάθε υποσταθμού τα 6MW θα κατανεμηθούν ως εξής: Έως και 3 MW σε σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που εγκαθίστανται από τους αυτοπαραγωγούς και αφορούν νοικοκυριά, συμπεριλαμβανομένων σταθμών του ειδικού προγράμματος ανάπτυξης φωτοβολταϊκών συστημάτων. Έως και 3 MW σε σταθμοί ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που εγκαθίστανται από αυτοπαραγωγούς και αφορούν τον πρωτογενή τομέα (αγρότες). Για τη διάθεση του συγκεκριμένου περιθωρίου, ο Διαχειριστής του Δικτύου θα χορηγεί Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης (όπου υφίστανται) ή Συμβάσεις Σύνδεσης με ανώτατο όριο εγκατεστημένης ισχύος για τα νοικοκυριά τα 10, 8 KW (κιλοβάτ) ανά παροχή κατανάλωσης ενώ για τους αγρότες τα 50 kW. Εάν το περιθώριο κάποιας κατηγορίας εξαντληθεί, ο Διαχειριστής θα μπορεί να αξιοποιεί περιθώριο από την άλλη κατηγορία. Τα υπόλοιπα 4 MW του περιθωρίου ανά Υποσταθμό για τους σταθμούς αυτοπαραγωγής θα αφορούν τον δευτερογενή και τριτογενή τομέα (βιομηχανία, βιοτεχνίες, εμπορικές επιχειρήσεις, γραφεία κλπ.), τις Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας και τις Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών. Για τη διάθεση του συγκεκριμένου περιθωρίου στα δίκτυα, ο Διαχειριστής θα χορηγεί Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης (όπου υφίστανται) ή Συμβάσεις Σύνδεσης με ανώτατο όριο εγκατεστημένης τα 200 kW.

Κινήσεις γίνονται και στο κομμάτι των πλωτών φωτοβολταϊκών, αφού τροποποιείται η προθεσμία για την κατάρτιση Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης για τους Πιλοτικούς Θαλάσσιους Πλωτούς Φωτοβολταϊκούς Σταθμούς και παρέχεται η δυνατότητα για τους σταθμούς αυτούς, επιλογής του Διαχειριστή ενώπιον του οποίου θα υποβληθεί η αίτηση χορήγησης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης. Αναφορικά με το Διασυνδεδεμένο Σύστημα και το Δίκτυο της ηπειρωτικής χώρας, οι αιτήσεις χορήγησης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης για σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.) η/και σταθμούς αποθήκευσης ισχύος έως και οχτώ (8) μεγαβάτ (MW), υποβάλλονται από τους ενδιαφερόμενους στον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας. Οι αιτήσεις για σταθμούς ισχύος άνω των οχτώ (8) MW υποβάλλονται από τους ενδιαφερόμενους στον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ Α.Ε.). Για σταθμούς ισχύος από ένα (1) MW έως και οχτώ (8) MW με Βεβαίωση ή Βεβαίωση Ειδικών Έργων, καθώς και για πιλοτικούς θαλάσσιους πλωτούς φωτοβολταϊκούς σταθμούς του άρθρου 90, ο ενδιαφερόμενος δύναται να επιλέξει τον Διαχειριστή στον οποίο θα υποβάλλει την αίτησή του».

Την ίδια ώρα, το νομοσχέδιο προβλέπει τον τερματισμό των διοικητικά οριζόμενων τιμών για μικρά φωτοβολταϊκά, προσδιορίζοντας ότι μετά την 1η Μαΐου 2024 παύουν οι συμβάσεις λειτουργικής ενίσχυσης για φ/β σταθμούς, με εξαίρεση τα έργα στα πλαίσια του Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις. Στη περίπτωση των έργων σε κορεσμένα δίκτυα ή του δικτύου των διασυνδεδεμένων με το Σύστημα της Ηπειρωτικής Χώρας Κυκλάδων (σύμπλεγμα Πάρου Νάξου, Μύκονος, Σύρος, Άνδρος, Τήνος) και στη Κρήτη, η αντίστοιχη καταληκτική ημερομηνία ορίζεται στις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Αναφορικά με το μεγάλο στοίχημα της Ελλάδας γύρω από τα υπεράκτια αιολικά πάρκα, το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ παρέχεται η δυνατότητα σε Φορέα υπεράκτιων αιολικών πάρκων να διενεργεί ο ίδιος ή να αναθέτει σε εταιρεία ειδικού σκοπού την έρευνα και την πραγματοποίηση των μετρήσεων και τη συλλογή δεδομένων στις εν δυνάμει περιοχές οργανωμένης ανάπτυξης ΥΑΠ, με σκοπό την επιτάχυνση της διαδικασίας ωρίμανσης των περιοχών όπου θα εγκατασταθούν τα εν λόγω έργα. Ο νόμος προβλέπει επίσης τη δυνατότητα χορήγησης Άδειας Έρευνας στην εταιρεία ειδικού σκοπού που δύναται να διενεργήσει τις έρευνες για λογαριασμό του φορέα ΥΑΠ. Στο πλαίσιο αυτό, εισάγεται η υποχρέωση των κατόχων αδειών έρευνας να χορηγούν αντίγραφα των δεδομένων που συνέλεξαν κατά τη διάρκεια των ερευνών και μετρήσεων στον φορέα ΥΑΠ. Επιπλέον, προβλέπεται περιοριστικό πλαίσιο χρήσης των εν λόγω δεδομένων και προϋποθέσεις για τη διάθεσή τους σε τρίτους.

Παράλληλα, προστίθεται πρόβλεψη για τις αρμοδιότητες της Γενικής Συνέλευσης της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ ), σύμφωνα με τις αντίστοιχες διατάξεις περί ανωνύμων εταιρειών. Γίνεται σαφής αναφορά για τη δυνατότητα συμμετοχής της εταιρείας και σε κοινοπρακτικά σχήματα και προβλέπεται ότι η ΕΔΕΥΕΠ θα μπορεί να χρηματοδοτεί τις δραστηριότητές της και να συμβάλλεται με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ή να λαμβάνει χρηματοδότηση από το Ταμείου Ανάπτυξης.

Ρευματοκλοπές – Καθολική Υπηρεσία

Το ζήτημα των ρευματοκλοπών δεν θα μπορούσε να μείνει έξω από την εξίσωση, αφού απασχολεί εντόνως την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, η οποία ανακοίνωσε από τον περασμένο Νοέμβριο μέτρα κατά των ρευματοκλοπών. Για την ηλεκτροδότηση των εσωτερικών ηλεκτρικών εγκαταστάσεων και των υποσταθμών υποβάλλεται στο Ενιαίο Μητρώο Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων Υπεύθυνη Δήλωση του αδειούχου ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη με την οποία βεβαιώνεται ότι η εγκατάσταση έχει κατασκευαστεί σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς ασφαλείας και παρέχεται εγγύηση για την επί διετία απρόσκοπτη λειτουργία της. Παράλληλα, προβλέπεται η αφαίρεση της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος του ηλεκτρολόγου εάν ύστερα από αμετάκλητη απόφαση, καταδικασθεί για συμμετοχή ή συνέργεια σε ρευματοκλοπή.

Με το ίδιο νομοσχέδιο ενεργοποιείται και η διάταξη για τη μέγιστη παραμονή στη Καθολική Υπηρεσία που δεν θα μπορεί πλέον να ξεπερνά τους 4 μήνες, ώστε να πάψει αυτή να αποτελεί καταφύγιο για στρατηγικούς κακοπληρωτές. Με την παρέλευση του 4μηνου, ο προμηθευτής θα μπορεί να εκκινήσει τις διαδικασίες διακοπής της ηλεκτροδότησης του καταναλωτή με ληξιπρόθεσμες οφειλές, υποβάλλοντας στον ΔΕΔΔΗΕ τη σχετική δήλωση παύσης εκπροσώπησης και απενεργοποίησης του μετρητή. Εφόσον ο Διαχειριστής καθυστερεί να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, το νομοσχέδιο προβλέπει «πέναλτι» σε βάρος του.

Η ρύθμιση αφορά τον πελάτη που δεν προχωρά σε τακτοποίηση τυχόν ληξιπρόθεσμων οφειλών, όχι τον συνεπή. Όσοι καταναλωτές εξοφλούν κανονικά τους λογαριασμούς τους, θα μπορούν να μείνουν στο συγκεκριμένο καθεστώς επʼ αόριστον.

Δείτε εδώ ολόκληρο το κείμενο