Έναν «σαφή χώρο» μέσα στον οποίο θα μπορούν πραγματικά να λειτουργούν οι Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) ζήτησε ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, Πρόεδρος της Επιτροπής Διαχείρισης Υδάτων και Κυκλικής Οικονομίας της ΚΕΔΕ, επισημαίνοντας ότι οι ΔΕΥΑ δεν μπορούν να συνεχίσουν να κινούνται μέσα σε θολό και μεταβαλλόμενο θεσμικό περιβάλλον. Όπως τόνισε, οι δημοτικές επιχειρήσεις συχνά βρίσκονται ανάμεσα σε αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες και αποσπασματικούς κανόνες, γεγονός που μπλοκάρει κρίσιμες αποφάσεις, καθυστερεί έργα και δυσκολεύει τον σχεδιασμό.
Όπως μάλιστα ανέφερε εκπρόσωπος ΔΕΥΑ στo energygame.gr η Πολιτεία οφείλει να ξεκαθαρίσει με ποιο μοντέλο θα συνεχίσουν να υφίστανται και να λειτουργούν οι ΔΕΥΑ στο μέλλον, ώστε να μην παραμένουν σε ένα καθεστώς αβεβαιότητας που υπονομεύει την καθημερινή τους αποτελεσματικότητα.
Ο κ. Ζέρβας υπογράμμισε ότι η αυτοδιοίκηση χρειάζεται ένα σταθερό και καθαρό πλαίσιο, με σαφείς αρμοδιότητες και διακριτούς ρόλους, ώστε οι ΔΕΥΑ να μπορούν να λειτουργούν με συνέπεια και να ανταποκρίνονται στις αυξανόμενες ανάγκες των δικτύων. Η παρέμβασή του ευθυγραμμίστηκε με το γενικό αίτημα της αγοράς για έναν νέο, ενιαίο και λειτουργικό σχεδιασμό, που θα επιτρέψει στις δημοτικές επιχειρήσεις να αναπτύξουν πραγματική επιχειρησιακή ικανότητα και να στηρίξουν την επόμενη ημέρα της διαχείρισης νερού στη χώρα.
Την ανάγκη ενίσχυσης της επιχειρησιακής ικανότητας των ΔΕΥΑ ανέδειξαν και άλλοι ομιλητές στο πλαίσιο του Hellenic Water Forum 2025. Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΥΑ, Γιώργος Μαρινάκης, περιέγραψε ένα τοπίο που η υποστελέχωση και η ανεπάρκεια πόρων δεν αποτελούν θεωρητικές διαπιστώσεις αλλά καθημερινές συνθήκες που καθορίζουν την ποιότητα των υπηρεσιών. Οι δημοτικές επιχειρήσεις καλούνται να διαχειριστούν χιλιάδες χιλιόμετρα δικτύων με προσωπικό που δεν επαρκεί ούτε για την κάλυψη των βασικών αναγκών, πόσο μάλλον για την εφαρμογή προληπτικών πολιτικών.
Στο ίδιο πνεύμα, ο Δημήτρης Σταυλίδης από τη ΔΕΥΑ Κοζάνης επισήμανε ότι χωρίς σταθερή χρηματοδότηση και χωρίς μόνιμες ομάδες τεχνικού προσωπικού, οι ΔΕΥΑ οδηγούνται αναγκαστικά σε κατασταλτικές παρεμβάσεις, επεμβαίνοντας μόνο όταν μια βλάβη έχει ήδη εκδηλωθεί και έχει προλάβει να δημιουργήσει κόστη, απώλειες και προβλήματα για τους καταναλωτές. Η ανάγκη για προληπτική συντήρηση, όπως τόνισε, παραμένει ζητούμενο σε πολλές περιοχές της χώρας.
Άνθρωποι της αγοράς σχολιάζουν επίσης το γεγονός ότι υπάρχει έντονος κατακερματισμός. Η υφιστάμενη δομή διαχείρισης υδάτων χαρακτηρίζεται από κατακερματισμό: περισσότεροι από 730 φορείς εμπλέκονται στη διαχείριση του νερού, από ΔΕΥΑ και δήμους, μέχρι Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ/ΓΟΕΒ). Η καταγραφή περιλαμβάνει 125 Δημοτικές Επιχειρήσεις ΄Υδρευσης-Αποχέτευσης, 403 ΤΟΕΒ/ΓΟΕΒ και δύο ισχυρούς φορείς την ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ. Οι αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων, η έλλειψη εθνικής στρατηγικής, οι καθυστερήσεις στα έργα και η αδυναμία αξιοποίησης χρηματοδοτήσεων έχουν οδηγήσει σε σοβαρά λειτουργικά και οικονομικά προβλήματα τους οργανισμούς αυτούς για αυτό και η μεταρρύθμιση προβλέπει ότι θα πρέπει να περιλαμβάνει το σύνολο των φορέων.
Υπενθυμίζεται ότι -όπως έχει ανακοινωθεί στο πλαίσιο του σχεδίου αντιμετώπισης της λειψυδρίας στην Αττική- το Υπουργείο Εσωτερικών προχωρά στην εξυγίανση και αναδιοργάνωση 110 Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) της χώρας, οι οποίες μέχρι σήμερα δεν υποστηρίζονταν επιχειρησιακά από την ΕΥΔΑΠ ή την ΕΥΑΘ. Η διαδικασία περιλαμβάνει την κωδικοποίηση και απλούστευση του νομοθετικού πλαισίου, την υπαγωγή των ΔΕΥΑ στον έλεγχο του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ και την απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας διαδημοτικών σχημάτων. Ωστόσο, για την ώρα δεν έχουν δοθεί περαιτέρω στοιχεία για το πώς θα προχωρήσει το σχέδιο με την μπάλα να πηγαίνει στο γήπεδο του υπουργείου Εσωτερικών που θα κληθεί να τρέξει το κομμάτι της εξυγίανσης.
