Τα εναλλακτικά καύσιμα διεκδικούν ολοένα και πιο κεντρικό ρόλο στη συζήτηση για την πράσινη μετάβαση, ειδικά σε κλάδους με υψηλή κατανάλωση ενέργειας, όπως οι οδικές μεταφορές και – κυρίως – η ναυτιλία. Η μετάβαση σε καύσιμα χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, όπως το bioLNG, θεωρείται καθοριστική για την ευρωπαϊκή στρατηγική απανθρακοποίησης, ιδίως καθώς η Ε.Ε. προωθεί πιο αυστηρούς στόχους μείωσης εκπομπών.
Ωστόσο, πίσω από αυτή τη γενικότερη δυναμική κρύβεται ένα σημαντικό «αγκάθι» για τα ελληνικά λιμάνια. Πιο συγκεκριμένα, η απουσία ολοκληρωμένου operation manual – δηλαδή ενός εγχειριδίου που να τυποποιεί τις διαδικασίες ανεφοδιασμού, ασφάλειας και ελέγχου – αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη του κλάδου. Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, το ζήτημα αντιμετωπίστηκε ήδη από τα πρώτα στάδια ανάπτυξης των βιοκαυσίμων. Πιλοτικά εγχειρίδια λειτουργίας καταρτίστηκαν από τις λιμενικές αρχές σε συνεργασία με ρυθμιστικές αρχές. Έτσι, τα λιμάνια είχαν μια κοινή βάση κανόνων με καθορισμένες προδιαγραφές, πάνω στην οποία μπορούσαν να προσαρμόσουν τις δικές τους λειτουργικές ανάγκες.
Η διεθνής εικόνα και τα παραδείγματα
Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι για να διαδραματίσουν τα εναλλακτικά καύσιμα πρωταγωνιστικό ρόλο στις θαλάσσιες μεταφορές, πρέπει να είναι διαθέσιμα στους βασικούς κόμβους ανεφοδιασμού των πλοίων. Η διεθνής εμπειρία είναι ήδη πλούσια: ανεφοδιασμοί με βιοκαύσιμα έχουν πραγματοποιηθεί σε πάνω από 60 λιμάνια την τελευταία δεκαετία, ενώ Ευρώπη και Ανατολική Ασία έχουν δημιουργήσει καλά ανεπτυγμένα δίκτυα προμήθειας. Το παράδειγμα του λιμανιού της Μάλαγα στην Ισπανία είναι χαρακτηριστικό. Εκεί πραγματοποιήθηκε πρόσφατα η πρώτη επιχείρηση ανεφοδιασμού πλοίου με bioLNG, τροφοδοτώντας ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Mediterranean Shipping Company (MSC). Το bioLNG, ως ανανεώσιμη μορφή υγροποιημένου φυσικού αερίου που προέρχεται από οργανικά απόβλητα και βιομάζα, προσφέρει υψηλή μείωση εκπομπών και είναι συμβατό με την υπάρχουσα τεχνολογία των πλοίων, καθιστώντας το πιο άμεσα εφαρμόσιμο σε σύγκριση με άλλες «πράσινες» λύσεις.
Επενδύσεις και δραστηριότητα στην ελληνική αγορά
Τα τελευταία χρόνια, στην Ελλάδα έχει αρχίσει να διαμορφώνεται ένα αξιόλογο επενδυτικό ενδιαφέρον για το bioLNG. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Heygaz Biomethane S.L., εταιρεία που αναπτύσσεται ταχύτατα στον χώρο του βιομεθανίου. Η εταιρεία δημιουργήθηκε ως αποτέλεσμα στρατηγικής κίνησης του Ομίλου Molgas, ο οποίος αποφάσισε να διαχωρίσει την παραγωγή βιομεθανίου από την εμπορία LNG και bioLNG. Στη χώρα μας, η Heygaz διαθέτει ήδη πέντε μονάδες, ενισχύοντας την εγχώρια παραγωγή και καθιστώντας την Ελλάδα πιθανό κόμβο βιοκαυσίμων στην ευρύτερη περιοχή. Την ίδια στιγμή, η Molgas Energy Group ενισχύει περαιτέρω τη θέση της στην ευρωπαϊκή αγορά καθαρών καυσίμων. Με την υποστήριξη του επενδυτικού ομίλου υποδομών InfraVia, ολοκλήρωσε πρόσφατα την εξαγορά της Titan Energy Holding, κίνηση που αναβαθμίζει το αποτύπωμά της στον τομέα των καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία. Η Molgas είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής LNG και bioLNG στην Ευρώπη, με παρουσία σε 16 χώρες, πάνω από 25 χρόνια τεχνογνωσίας και ένα εκτεταμένο δίκτυο 200+ σημείων ανεφοδιασμού.
Η επόμενη μέρα για τα ελληνικά λιμάνια
Παρά τα βήματα προόδου σε επενδύσεις και εγκαταστάσεις, χωρίς την ύπαρξη ενός ενιαίου operation manual τα ελληνικά λιμάνια δεν μπορούν να υποδεχτούν οργανωμένα τις υπηρεσίες ανεφοδιασμού bioLNG. Οι λιμενικές αρχές, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, χρειάζονται έναν σαφή οδηγό για θέματα όπως: πρωτόκολλα για τον ανεφοδιασμό πλοίων, απαιτήσεις υποδομών και τεχνικών ελέγχων. Η διαμόρφωση ενός τέτοιου πλαισίου όχι μόνο θα άνοιγε τον δρόμο για επενδύσεις, αλλά θα έβαζε την Ελλάδα στον χάρτη των ευρωπαϊκών λιμανιών που μπορούν να στηρίξουν μια νέα γενιά καυσίμων.
Διαβάστε ακόμη
